• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Bellas7

Ringde in och de vill ju direkt att man ska in. Hade täta sd som tryckte neråt men vägrade ctg och han direkt kollade tappen och bad oss hålla tummarna och tappen var super fin och 5,3 cm lång haha fattar inte alls vad kroppen sysslar med. Men jag kan inte vara lyckligare idag :)
    Ungarna har sparkat så kraftigt i natt att täcket har hoppat så antar det är det som retat livmodern :)

• Mammato2

Linda28: Grattis!! {#emotions_dlg.flower}

Laeva: vad skönt att all är bra då kan du ju slappna av lite.

• MCT79
    Bellas7 skrev 2011-09-16 14:09:55 följande:
    Ringde in och de vill ju direkt att man ska in. Hade täta sd som tryckte neråt men vägrade ctg och han direkt kollade tappen och bad oss hålla tummarna och tappen var super fin och 5,3 cm lång haha fattar inte alls vad kroppen sysslar med. Men jag kan inte vara lyckligare idag :)
    Ungarna har sparkat så kraftigt i natt att täcket har hoppat så antar det är det som retat livmodern :)
    Oh vad skönt!! Busungar!
    Väntar tvillingar! 16+5 idag!
  • knyttenasmamma

leava: vad skönt med lång tapp! då har du mkt att ta av om det skulle krisa ;)

mumama: förstår precis vad du längtar efter med renoveringar. vi är äntligen klara nu och jag ska imorgon få se resultatet för första gången!!!!

Linda28:grattis till de fina viktsiffrorna! hoppas allt fortsätter lika fint! så häftigt med TRE barn!     

• gellabella
    Bellas7 skrev 2011-09-16 14:09:55 följande:
    Så skönt!!
  • knyttenasmamma
    Bellas7 skrev 2011-09-15 19:09:45 följande:
    Knyttesmamma vad skönt att du inte öppnat dig mer. Hur mycket var du öppen när du blev inlagd?

Jag oroar mig hela tiden för mina sammandragningar och har ca 2 timmen fast jag äter brikanyl. Men tappen var ju 3,7 i går så hoppas det inte är någon fara. Ska kolla igen på måndag men oroar mig i bitar usch

Nu vet jag ju att det gått bra för dig, men svarar på detta ändå ;)

Som jag förstått så har jag inte varit riktigt öppen, utan den yttre delen av tappen / livmodermunnen har hela tiden varit stängd. däremot har jag varit öppen från "insidan" så att säga, dvs funneling/ att det pga trycket från barnen och sammandragningar öppnar upp från livmodersidan och trycker på mot tappen. detta är itne samma sak som att vara "öppen" vilket de kollar när förlossningen drar igång om man är och hur mkt. 

däremot har min tapp stadigt blivit kortare och kortare... jag var konsierad innan jag blev gravid (dvs jag hade cellförändringar på livmodertappen som gjort att de opererat bort en bit av min tapp- så den är kortare från början) så jag hade enbart 26 mm tapp i v.19.

igår hade jag ca 9 mm tapp kvar, men det kunde lika gärna vara 6 mm, menade läkaren. (skillnader på bara några mm är svåra att mäta och beror lite på hur hårt man trycker, hur långt in man trycker ultraljudsstaven och han ville vara försiktig. så han sa att de 9 mm lika gärna kunde vara 6 mm, och att läget således sen förra veckan är relativt stabilt/oförändrat)

har haft rätt kraftiga sammandragningar i em och molvärk nu i em, men de börjar lägga sig. ibland känns det som om de kommar i samband med ctg-övervakningen. vissa BM spänner banden jättehårt.... hursomhelst, hoppas att allt fortsätter lugna ner sig så att permissionen imórgon blir av!!!! ska bli fantastiskt!           
  • Mem3

Xarizaw: håller med om att det känns som nån kör upp nått i muffen!! Inte soeciellt skönt! Men mun etta låg igår på tvären kan ju iofs ha ändrat sig meb tror ibte det!!! Jag är bara i v.33+0 så jag vill att det stanbar kvar npgon vecka till iaf!!!

• Busungarnas mamma
    Sjejn skrev 2011-09-16 00:44:06 följande:
    Hjärta Vad skönt att det funkar bra med hemsjukvård, och riktigt skönt också att det funkat bra med försäkringen (vi har samma nämligen, man vet ju inte om det kommer behövas).

När det gäller mjölkmängd är det enormt svårt att säga något alls egentligen. Att pumpa är svårt, jag vet att jag skrivit det förut, men jag är en av många som har svårt att få ut nästan något alls med pump trots att jag har stora mängder mjölk, men en pump är något helt annat än när barnet suger själv helt enkelt.

Att ha ett barn i famnen, allra helst snuttandes lite lätt medan man pumpar på andra bröstet brukar vara enklaste sättet att få igång utdrivningen, men att komma dit att utdrivningsreflexen sätter igång är det som kan vara krångligt speciellt vid pumpning. Har du fått syntocinonnässpray? Se till att få det annars, det gör att man släpper ifrån sig mjölken lättare.

Krånglande utdrivningsreflex - kan påverkas av stress och sömnbrist och allt möjligt - är en av de vanligaste orsakerna till att mjölkmängden upplevs minska (och krånglar utdrivningen så blir det ju en ond cirkel, ju mindre mjölk man får ut, desto mindre tror ju kroppen att den behöver producera så det blir liksom en självuppfyllande profetia).

Ska man dra fakta kring hur man ökar mjölkmängden mest så är det ju vila, mycket vätska, mycket mycket tid hud mot hud med barnen och amning/pumpning så ofta och så länge som möjligt som gäller. Brösten producerar mer mjölk ju "tommare" de är. Man kan aldrig öka mjölkmängden genom att låta brösten vila eller ha längre tid mellan pumpningarna/amningarna, det är tyvärr en gammal allmänt vedertagen sanning som jag vet att till och med många BVC pratar om, men det stämmer inte.

(Om man säger så här, det finns en anledning till att spädbarn oftast vill maratonamma fyra-fem-sex timmar i sträck utan uppehåll varje kväll, även om det känns som att det inte finns någon mjölk kvar till slut så är det mycket effektivt för att öka produktionen... Det är inte för att de är hungriga eller för att inte mjölken räcker till utan ett helt normalt amningsmönster hos spädisar.)

Som sagt, pumpning är svårt att få till - kör på så länge du orkar och tycker att det är värt det. Hjärta

Måste bara länka till ett riktigt bra och värdefullt blogginlägg om tidiga amningssignaler hos spädbarn - enormt viktig kunskap för alla som vill amma, men som ofta BB och BVC är direkt usla på att lära ut.
    sagogrynet.wordpress.com/2011/09/13/tidiga-si.../  . (Hennes inlägg om fetthalt i bröstmjölk är också väldigt intressant, för den som vill ha merläsning.)
    Tack för ditt braiga svar

Jag har en pump från Meleda som jag tycker väldigt bra om. 
    Utdrivningdreflexen verkar det inte vara något fel på, det kommer en hel del mjölk med en gång.
    Däremot blir brösten tomma väldigt fort.
    Jag pumpar var tredje till var fjärde timme dygnet runt. Oftare än så orkar jag nog inte pumpa.
    Däremellan ligger de vid bröstet och snuttar, vid behov.
    De sa till mig på NEO att jag inte skulle glömma av att det är TVÅ barn som ska ha min mjölk och att vissa mammor endast har så att det skulle räcka till ett barn.
    Hade det varit ett barn som jag skulle mätta, så hade min mjölk räckt.

Jaja, jag försöker ta det hela med ro.
    De ska åtminstonde få min mjölk tills dess att de egentligen skulle varit födda, alltså den 7 oktober.
    Det får bli mitt första mål     

Mina underbara ungar! Felix -03 Måns -09 Alice och Iris -11
  • Busungarnas mamma
    Ladycocos skrev 2011-09-16 05:56:02 följande:
    Ang amning och pumpning så har jag följande erfarenhet. Det skiljer sig ENORMT mellan olika pumpar hur de funkar på var och en!!
    Jag själv fick ut mängder med en Avent handpump, den har en stor mjuk platta som ligger mot bröstet och liksom masserar fram mjölken. Med den fungerade det att jag pumpade upp lite tryck och sen lät det flöda, jag behövde inte pumpa konstant...
    Med den elektriska jag fick prova på Neo när jag sålde mjölk fick jag inte ut en enda droppe!!!!!!!

GLÖM INTE ATT ÄTA!!!!! Jag åt som en skogshuggare den första tiden när sonen ammade som mest intensivt, och så fort jag slarvade med maten så märkte jag en enormt skillnad i mjölkproduktionen. Som tur var var jag nästan alltid enormt hungrig, och åt tom på nätterna när jag var upp och ammade

Sjejn, åhh vad jag minns maratonamningen du nämner! Sonen var precis sån! Kändes ett tag som om jag bodde i soffan med tuttarna in action

På NEO dubbelpumpade jag med en Meleda elektrisk pump.
    Inför hemresan var sambon och köpte en liten elektrisk Meleda som jag pumpar ett bröst åt gången med.
    Båda funkar lika bra för mig.

Ja, äta är ju bra såklart
    Jag äter i alla fall frukost, lunch och middag och däremellan kan det bli någon frukt eller fika.      
    Mina underbara ungar! Felix -03 Måns -09 Alice och Iris -11
Svar på tråden tvillingar i höst?