• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Busungarnas mamma
    Frila2 skrev 2011-09-16 07:34:07 följande:
    Härligt att allt går så bra och att ni gillar hemsjukvården. De är verkligen fantastiska! 
    Det kan nog mycket väl bli så att de inte sätter en ny sond utan att de vill avvakta och se hur mycket Alice får i sig utan sondens hjälp. För Siri var det så att när hon började äta och kunde äta ungefär halva mål så ryckte hon ut sonden och plötsligt åt hon bättre från flaskan. Hon hade varit irriterad av sonden.

Angående pumpning så har du fått grymma råd från både Sjejn och Ladycocos och jag önskar så intensivt att jag fick så bra råd när jag var i din sits. Ju mer de kan amma/snutta desto bättre. När jag pumpade var Siri så lite att hon ännu inte fick lov att snutta ens och stressen på sjukhuset gjorde sitt till.
    Pumpa så länge som du orkar, amma så mycket som du fixar och som tjejerna fixar. Funkar det inte är det inte katastrof. Ersättningen idag är inte dålig på något sätt och den nya Pre NAN kunde man inte få tag i hemma tidigare men den är mildare för magen. Ha lite koll på magen på dem bara för ersättning gör att barn blir förstoppade. När de helammar är det ok att de bajsar hur ofta eller hur sällan som helst, får de endast ersättning så bör de bajsa varje dag för avföringen blir hårdare och de riskerar förstoppning mycket snabbare.

Nu är både Alice och Iris av med sina sonder
    När vi bodde på NEO ryckte båda ur dem, och i måndags gjorde Iris det igen (då satte de tillbaka den på henne) och igår Alice det.
    De har varit väldigt irriterade på/av sina sonder, vilket också har gjort att de varit/är lite snoriga, nyser och hostar.
    De senaste dagarna har vi kanske behövt sonda lite 2 mål per dag.
    Idag togs i alla fall beslutet att båda får klara sig utan sond
    Det går än så länge jättebra, och det tror jag det kommer fortsätta göra, de verkar vara mer nöjda nu när sonderna är borta, och helt plötsligt ser de ut som "vanliga" bebisar.

När burken med PreNAN är slut som vi har hemma ska vi gå över på Babysemp 1.
    De varnade lite för magen, men sa att lite rapsolja i ersättningen gör susen.
    Dessutom blandas den ju med min bröstmjölk. Jag hoppas de ska klara sig från magont.      
    Mina underbara ungar! Felix -03 Måns -09 Alice och Iris -11
  • Busungarnas mamma
    Sjejn skrev 2011-09-16 08:20:42 följande:
    Jahapp, idag klockan 18.00 kommer dotterns hela fritidsavdelning hit på födelsedagsdisco. Av alla inbjudna har vi inte fått ett enda återbud, så 18 (!) små sexåringar blir det, plus då vår fyraåring och tvååring som får vara med på ett hörn, storasyster brukar vara väldigt generös.

Nu ska jag ställa mig och baka kladdkakor, vid halv elva-tiden kommer min mamma hit, hon har tagit ledigt från jobbet för att hjälpa oss den här dagen. Hon och maken ska städa och handla och fixa, så gör jag det ätbara, förutom fika så ska jag göra några pizzor i långpanna. 

Det känns som en bra idé att grunda med alvedon och bricanyl redan från början... 

OJ

Håller tummarna för att allt går bra och att du orkar med  
  • Busungarnas mamma
    gellabella skrev 2011-09-16 11:31:55 följande:
    Busungarnas mamma Vad härligt att det går så bra för er och ni snart blir utskrivna helt och hållet! Alltid roligt att höra om livet med tvillingar.

Ja, det känns så kul att det flyter på
    Idag har vi varit hemma en vecka. Inte klokt vad tiden rullar på.
    37+0 för dig idag Hur stora är dina bebisar nu?   
  • Busungarnas mamma
    xarizaw skrev 2011-09-16 13:19:13 följande:
    Busungarnas mamma: Härligt att allt går bra :) Så skönt att det funkar så bra med hemvården!

Ja, hemvården är super
    Samma personal som på NEO, och de är verkligen underbara människor som jobbar där

Härligt besök du hade hos BM, men tråkigt med huvudvärk och kass mage.
    Ligger din tvåa i säte?    
  • Busungarnas mamma
    Bellas7 skrev 2011-09-16 14:09:55 följande:
    Ringde in och de vill ju direkt att man ska in. Hade täta sd som tryckte neråt men vägrade ctg och han direkt kollade tappen och bad oss hålla tummarna och tappen var super fin och 5,3 cm lång haha fattar inte alls vad kroppen sysslar med. Men jag kan inte vara lyckligare idag :)
    Ungarna har sparkat så kraftigt i natt att täcket har hoppat så antar det är det som retat livmodern :)

Härligt att det såg bra ut
  • Gandalf

Grattis Linda 28 till fantastiska trillingar!

Idag (v30+2) var det dags för TUL igen och nu väger Tv1 1600g och Tv2 1400g.

Kändes skönt att Tv2 vuxit så bra, typ 400g på två veckor. Tv1 hade inte ökat så mycket men läkaren trodde att deb hade skattats lite högt i vikt förra gången. Så nu är de jämnare i vikt och det känns bra.

Kunde fortfarande inte se vad Tv2 är för kön.

Är nöjd med mina siffror och att alt verkar bra men jag blir lite irriterad på spec mödravården där jag går. Tycker att de verkar så flummiga med sina rutiner. Det är liksom bara ultraljudet som görs. De frågar inte mig om någonting, typ hur jag mår, om jag har SD eller liknande. Tappen bad jag dem mäta förra gången bara för att ha en aning om den var påverkad eller inte. Idag sa hon inte ett pip om tappen.

Tycker det är tråkigt när man kommer in och det bara var två veckor sen man var där och läkaren börjar fråga saker om tvillingarna osv som om man aldrig träffats. jag menar hur svårt är det att läsa lite i journalen innan vem det är som ska komma, om man träffat patienten innan, vad det är som ska göras osv. Hur många tvillingar kan hon ha undersökt på två veckor liksom. Det är ju inte SÅ många tvillinggravida som går till detta sjukhus som är ganska litet. Jag kanske är överkänslig men jag menar bara att det är så lite extra jobb från hennes sida som ändå betyder mycket för patienten som kommer, att det finns något slags igenkännande.

Jaja nu ska jag inte gnälla mer utan vara glad att allt verkar bra.

• spattanjansson

Gandalf: va skönt att allt var bra och att t2 växt så mycket :)
    Trist dock med flummiga rutiner. I Växjö där jag går bokar dom alltid först vul där dom även mäter livmodertappen. Och efter det ett möte med läkaren där man mer pratar om hur jag mår osv....så himla trist att det iär så himla olika i olika landsting!

• gellabella
    Busungarnas mamma skrev 2011-09-16 16:55:38 följande:
    Ja, det känns så kul att det flyter på
    Idag har vi varit hemma en vecka. Inte klokt vad tiden rullar på.
    37+0 för dig idag Hur stora är dina bebisar nu?   
    Ska på TUL på torsdag, men senast för drygt en vecka sedan var den ena på ca 2200 och den andra 2400. Känns som en evighet till TUL! Men, men... Rätt var det är så har jag också mina underverk i famnen (om de nu går att ha i famnen samtidigt...) och har glömt allt vad graviditet och väntan innebär...
  • Lady Grace

Grattis till dig Linda28

Jag har varit på UL och bebisarna tycks växa på bra.
    Vikterna låg på  2083 och 2426. Hur mycket vägde/väger Era i vecka 32?

• Sjejn

Har läst ikapp men orkar inte kommentera allas inlägg, nu är jag slutt kaputt. Men kalaset/discot gick bra, men fogarna värker duktigt och jag har en hel del sammandragningar trots att jag tagit bricanyltabletter regelbundet under dagen. Min kropp är ju van vid att jag ligger ner allra mesta tiden, men idag har jag både stått och gått nästan hela tiden och det trycker på bra neråt. Jaja, huvudsaken är att dottern är nöjd och glad och att de små sjövilda och mycket högljudda gästerna hade roligt!Flört

Svar på tråden tvillingar i höst?