• LadyM

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Jag behöver sällskap, peppning och era bra idéer!! Min 8-månaders son vaknar fortfarande varje eller varannan timme hela nätterna. Så har det varit sen han föddes, riktigt bra perioder har han sovit tretimmarspass, någon underbar gång har han slått till med fem timmar. Men detta är tyvärr bara vid enstaka tillfällen, i snitt vaknar han varannan timme. Börjar bli inte så lite trött på detta nu och tycker det är dags att få börja sova nu - för både honom och mig!!!!!!!!

Någon mer eller är det bara vi kvar!?

• Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!
  • Linnic

använder mam (antikolikflaska) 270 ml med dinapp nr 3. Jag låter grabben ligga i spjälsängen när jag ger välling på natten. vill störa honom så lite som möjligt. på kvällen, inför nattning, ligger han ibland i vår säng och så lägger jag över honom till spjälisen när han druckit upp. ibland, om han är jättetrött, så ger jag honom flaskan med välling i spjälisen.

jag längtar fortfarande efter att få sova på natten.

• Kasihi

Tack för era svar! Sonen har dr Brown flaskor men får inte vällingen att rinna genom dinapp 3. Testade en MAM flaska med 3:ans napp då rann det igenom men han fick panik av att det rann på så snabbt.

• marla333
    Kasihi skrev 2011-05-15 21:01:27 följande:
    Tack för era svar! Sonen har dr Brown flaskor men får inte vällingen att rinna genom dinapp 3. Testade en MAM flaska med 3:ans napp då rann det igenom men han fick panik av att det rann på så snabbt.
    har mam flaskorna och har napp 3 på natten med fullkornsvälling. annars finns det ju både 2 och 1 på de napparna som rinner mindre.
    Linnic skrev 2011-05-15 20:36:47 följande:
    använder mam (antikolikflaska) 270 ml med dinapp nr 3. Jag låter grabben ligga i spjälsängen när jag ger välling på natten. vill störa honom så lite som möjligt. på kvällen, inför nattning, ligger han ibland i vår säng och så lägger jag över honom till spjälisen när han druckit upp. ibland, om han är jättetrött, så ger jag honom flaskan med välling i spjälisen.

jag längtar fortfarande efter att få sova på natten.
    längtar oxå efter att få sova på natten! kör samma. välling i spjälsängen. vill inte väcka henne mer än nödvändigt. vi har försökt att inte lyfta upp henne sedan hon var liten. utan först ge mat när hon ligger ner och se om det räcker. om de inte funkar så får hon ligga i vår säng och gosa samtidigt.

• Jenny76

Nätterna här är helt ok numera. Men hon vaknar ju så otroligt tidigt (ca 5) och vissa dagar bara hon vägrar somna om... Som idag, 4:45, slumrade kanske sammanlagt 15 min, men vi låg kvar till 6:30.

• Anceka m D

Vi har också väldigt bra nätter just nu. Somnar strax efter sju och sover till sex, ev med något enstaka uppvak där det räcker med att vyssja lite (eller som i natt, vända på honom eftersom han hade lyckats få huvudet nere vid fotändan...). Har haft lite tidiga uppvak men jag har börjat att begränsa dagsömnen lite och då sover han iaf till sex. 

• Jenny76

hos oss skulle det inte funka att sova mindre på dagarna, hon sover ju bara 30-max 45 min vid två tillfällen.
    Vägrar i alla fall gå upp så tidigt (vill helst ligga kvar till 7) så hon får röja runt i min eller sin säng så länge hon är nöjd m det, då vilar jag i alla fall....

• LadyM

Och här sover vi oxå! Lillkillen typ aldrig någonsin har sovit bra sover plötsligt 19.30-06.30, vaknar sällan och oftast inte alls!!! Solig Vi sover tillsammans hela natten, söver honom i vår dubbelsäng från början. På dagarna sover han ett pass vid ca 9.30 och ett längre vid 14. Oftast blir det 2-3 sammanlagt på dagen. 

Den stora skillnaden jag ser är att han har lärt sig att somna om själv, han behöver inte ropa på mig varje gång han valnar till!!! Nu kan han leta reda på nappen själv och stoppa in, sen somnar han oftast om på egen hand.

Efter nio månaders sömntortyr så trodde jag ALDRIG denna dagen skulle komma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Grattis till er andra som fått sova mer nu och kämpa på till er andra, en dag bara händer det. Fast det tror man f*nimig inte när man är mitt uppe i det.  

• Kasihi

LadyMarmalade, hur har ni gjort för att det blivit såhär bra?

Här är det fortf en hel del miniuppvak på nätterna där vi måste hjälpa honomatt somna om.

• LadyM
    Kasihi skrev 2011-05-25 20:29:34 följande:

LadyMarmalade, hur har ni gjort för att det blivit såhär bra?

Här är det fortf en hel del miniuppvak på nätterna där vi måste hjälpa honomatt somna om.

Tro mig, jag har under dessa 9 månader gjort nästan allt! Utan metoder som går ut på att han får skrika, för då förblir jag hellre sömnlös. Helt plötsligt sov han bara, det bara kom på en gång. Från 10 uppvak till inget. Det jag kan se att det sammanföll med var att:

* Jag slutade amma helt (efter nedtrappning)
    * Han började ta flaska och välling.
    * Han fyllde 9 månader.
    * Han har lärt sig att stoppa in sin napp själv.

Men who knows. Jag kommer nog förbli ovetande till varför han var en sovkatastrof och varför det plötsligt vände. 

Intressenta teorier dock, angående att vakna upp ofta och vara tvungen att kolla om mamma/pappa är där Känns som jag tjaaaatar om dess radioklipp but I loooove knattetimmen!! {#emotions_dlg.flower}

http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=2865352

http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=2877949
  • Kasihi

Tack snälla du för ditt svar! Ska absolut lyssna på radioklippen så snart tillfälle ges!!!

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!