• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym
    Sven Erik Johansson skrev 2011-04-12 08:39:59 följande:
    Å andra sidan behövs inte mer än en sexuell kontakt för att smittas av HPV av en man och dessutom-även om kombinationen HPV-rökning ökar risken ännu mer- så kan förståss även icke rökare få livmoderhalscancer.
    Men hur bildas det där då? Om han heller inte har varit med nån, hur kan han ha det?
  • Sven Erik Johansson
    Anonym skrev 2011-04-12 09:54:22 följande:
    Men hur bildas det där då? Om han heller inte har varit med nån, hur kan han ha det?
    Om han inte haft sex så gissar jag (men garanterar inte) att han inte har HPV även om det i princip finns andra möjliga smittvägar också(vet tex inte om det överförs från mor till barn osv). Har han smittan så måste han ha blivit smitad någonstans ifrån , men jag håller med om att om han inte haft sex i någon form så är sannolikheten mindre att han bär på HPV-smitta.
  • Här och nu

Vad är det för föräldrar som skickar sin sextonåring ensam till gyn även om hon vill? Barn är barn. Föräldrarna hade fått undan kandidaterna om de haft nåt innanför skallen.

• Anonym
    Här och nu skrev 2011-04-12 11:44:47 följande:
    Vad är det för föräldrar som skickar sin sextonåring ensam till gyn även om hon vill? Barn är barn. Föräldrarna hade fått undan kandidaterna om de haft nåt innanför skallen.
    En 16-åring är inget barn och i helvete heller att jag hade velat ha med mina föräldrar i den åldern!
  • Här och nu
    Anonym skrev 2011-04-12 11:46:21 följande:
    En 16-åring är inget barn och i helvete heller att jag hade velat ha med mina föräldrar i den åldern!
    Man är barn tills man är 18. Tjejen som skrev här klarade uppenbarligen inte pressen att vara där själv o föräldrarna kunde väntat utanför.
  • Cahn
    Här och nu skrev 2011-04-12 11:44:47 följande:
    jag hade då verkligen inte velat ha varken mamma eller pappa med in på en gynundersökning när jag var sexton. eller femton, fjorton och tretton för del delen. det tror jag är rätt ovanligt att man vill.
  • Här och nu
    Cahn skrev 2011-04-12 11:48:01 följande:
    jag hade då verkligen inte velat ha varken mamma eller pappa med in på en gynundersökning när jag var sexton. eller femton, fjorton och tretton för del delen. det tror jag är rätt ovanligt att man vill.
    Finns ingen anledning för omyndiga att gå till gyn frånsett sjukdom.
  • Anonym
    Här och nu skrev 2011-04-12 11:49:09 följande:
    De kanske vill kolla själva så att allt är okej eller ska skaffa prev? Vissa ställen skriver de bara ut det om de gjort gyn innan.
  • Cahn
    Här och nu skrev 2011-04-12 11:49:09 följande:
    kan det visst göra. min kompis fick inte sin mens och fick gå till gyn och kolla upp det. inget konstigt alls och det gick jättebra. hon hade dock blåbägrat ha med en förälder in - det kan jag lova dig!

dessutom har ungsomar sex. att säga att det inte finns någon anledning för gynbesök för de under 18 är ju lite fel. tror du folk bara har sex och behöver lära sig mer, få preventivmedel och testa sig för könssjukdomar med mera efter den 18e födelsedagen? fel. mina kompisar började ha sex i allt ifrån 13-15 års åldern så de hade en bra bit kvar till 18.
  • Anonym
    Här och nu skrev 2011-04-12 11:47:52 följande:
    Man är barn tills man är 18. Tjejen som skrev här klarade uppenbarligen inte pressen att vara där själv o föräldrarna kunde väntat utanför.
    Nej, man är inte barn tills man är 18. En tonåring är inget barn.
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?