• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Pissetuss
    Anonym skrev 2011-04-11 21:34:22 följande:
    Självklart måste du gå! Annars utfärdas ett så kallat LGT (Lagen om Gynekologisk Tvångsvård) och det blir polishandräckning Vad trodde du?
    *Skratt* LGT, den var bra!
  • Trynträ
    Här och nu skrev 2011-04-10 22:17:29 följande:
    Behöver ju inte handla om att våga utan att inte vilja. Hon gjorde kanske snitt.
    Fast väljer man snitt frivilligt så brukar det oftast handla om att man inte vågar förda vaginalt. Såvida det inte blir akut då vill säga men det vet man ju inte innan. Det är ju tusen ggr lättare att ta ett cellprov än att föda barn hur man än föder det.
  • Anonym

Hör och nu: jo, det är jag visst säker på.

• Anonym (Gynekologfobi!)
    Här och nu skrev 2011-04-11 21:42:50 följande:
    Mycket ovanligt o olagligt enligt vården. När du födde fick du ju visa dig iaf.
    Nopp, jag skrev i mitt förlossningsbrev att jag INTE ville ha några gyn.undersökningar och det  önskemålet uppfylldes vid båda mina förlossningar, vilket jag är ytterst tacksam för!
    (Underbar personal på båda sjukhusen)
  • AllyZ
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-11 21:36:45 följande:
    Jag har fått både p-medel och fött 2 barn vaginalt utan gyn.undersökningar....
    Men maste de inte kanna pa tappen for att se hur manga cm du ar oppen?? eller det ar inte gyn undersokning??
  • Anonym (-)
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-11 19:00:28 följande:
    Jag kommer defintivt avstå behandling om det innbebär en massa gynekologiska undersökningar, ja!

Ser ingen anledning till att bearbeta min fobi eftersom att den INTE påverkar mitt liv på något annat sätt än....jag kommer inte på någonting faktiskt.

Har du ingen familj?
    Inga barn?

Om du inte har det så tycker jag att det är helt okej att hoppa över den bra hjälp som finns att få eftersom det bara är du som drabbas.

Men om du därimot har familj, framför allt om du har barn så är det din skyldighet att jobba bort din rädsla. Även om du avstår från just regelbundna hälsoundersökningar så kan du hamna i en akut situation och det är mycket svårare än du kan föreställa dig!
    Detta kan jag säga eftersom jag har en svår fobi OCH hamnat i akuta situationer. 
    Det är jättesvårt eftersom båda valen är exakt lika svåra.
    Men jag har fokucerat på barnen och vårdpersonalen har fått några slag och sparkar innan du lyckas söva mig. 

EMDR är snabb behandling i tid. EN händelse är avklarad på 1-2 timmar. Har man fler händelser tar det några gånger till.
    Och det hjälper! En helt fantastisk metod iallafall jag är väldigt överaskad av då jag trodde jag var obotlig.
    Kan säga att även viss särskilld blåslagen personal också varit förvånade ...

• Anonym

Jag har heller aldrig varit hos gyn, trots prev.medel och barnafödande. Förlossning räknar jag inte som gyn.

• Trynträ
    Anonym skrev 2011-04-10 22:19:52 följande:
    Trynträ: jag sa ju att det inte hade med rädsla att göra.
    Men vad handlar det om då? Att bara inte vilja låter som en väldigt lam ursäkt för nåt som kan rädda ens liv. Tänk på dina nära och kära om inte annat. Dina barn vill nog gärna ha sin mamma kvar om de kan.
  • Här och nu
    AllyZ skrev 2011-04-11 21:48:25 följande:
    Men maste de inte kanna pa tappen for att se hur manga cm du ar oppen?? eller det ar inte gyn undersokning??
    Jo, det måste de. Man får inte krysta om man inte är helt öppen.
  • Här och nu
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-11 21:48:23 följande:
    Nopp, jag skrev i mitt förlossningsbrev att jag INTE ville ha några gyn.undersökningar och det  önskemålet uppfylldes vid båda mina förlossningar, vilket jag är ytterst tacksam för!
    (Underbar personal på båda sjukhusen)
    Du ska inte inbilla mig att de inte tittade o du drog knappast ut ungen själv. Många behöver även bli sydda o vid komplikationer är de skyldiga att se till att barnet kommer ut i tid.
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?