• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Trynträ
    Här och nu skrev 2011-04-11 21:54:32 följande:
    Finns de som väljer snitt för att de inte vill visa sig.
    Godkänner verkligen landstingen det med tanke på att det kostar en hel del med snitt? Då får man nog hävda rädsla isåfall för nåt annat giltigt skäl har jag svårt att se att man får igenom.
  • Här och nu
    Trynträ skrev 2011-04-12 06:42:38 följande:
    Godkänner verkligen landstingen det med tanke på att det kostar en hel del med snitt? Då får man nog hävda rädsla isåfall för nåt annat giltigt skäl har jag svårt att se att man får igenom.
    Ingen har rätt att neka. De som skrivit att de fått snitt pga. detta, har hävdat rädsla att visa upp sig.
  • Här och nu
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-11 23:19:58 följande:
    Vilken skillnad det kan vara, önskar (men ändå inte) att min första upplevele av gyn hade utmynat i en lika avslappnad inställning som din Glad

Jag tycker däremot att oavsett ålder ska man få en FRÅGA från läkaren ang kandidater inte ett KONSTATERANDE om ATT de kommer närvara. Tror att det finns tillräckligt många som säger ja och inte bryr sig om hur många som är med för att de ska få en bra utbildning.

Håller tummarna för och hoppas på att cellförändringarna "försvinner" så du slipper koniseras!

Tack för ditt inlägg!
    Läkare MÅSTE fråga om kandidater får va med o innan denne visar sig. Klart de måste lära sig o det finns gott om frivilliga, precis som du säger.
  • Här och nu
    Anonym skrev 2011-04-11 23:18:20 följande:
    Men lägg av. Inte många som är 16 år är så klarsynt och tuffa. Man är ganska oerfaren på många sätt då.

Men jag antar att du redan då var en pretto-tant?
    Min mamma hade aldrig tillåtit att jag gick själv vid 16 år. Men jag kunde redan då säga ifrån.
  • Här och nu
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-11 22:59:31 följande:
    Nä någon anmälan tycker väl inte jag heller är (var) berättigad, men man kanske inte ska "utsätta" tjejer som ska träffa gynekologen för första gången för att undervisningsobjekt.
    Ställa några enkla frågor om hur man känner inför besöket/undersökningen?

Jag har mycket svårt att tro att jag är den ända tjejen i hela sverige som inte hade tillräckligt med skinn på näsan vid 16 för att resa mig upp och gå i den utsatta situationen.
    Jo, det MÅSTE fråga.
  • Här och nu
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-11 22:24:38 följande:
    Nej
    Nej
    Vill inte ta emot!
    Hur ska du kunna bli hjälpt om du inte vill ta emot?
  • Här och nu
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-11 22:28:54 följande:
    Jag kommer inte ihåg vad läkaren heter, det var 22 år sedan. Och jag kan inte se vad det skulle tjäna till att rota i journaler för att ta reda på det...dessutom borde hon vara pensionerad vid det här laget.

Kan tillägga att jag vid min senaste graviditet hade den mest underbara BM som försökte "prata mig till rätta" men där gick även hon bet.

Jag VILL INTE komma över det, för då måste jag ju låta mig undersökas och det vill jag ju inte . (lite moment 22)

Tack för ditt inlägg!
    Och om du får en allvarlig underlivssjukdom eller svår graviditet?
  • Här och nu

Jag har sagt nej även när de haft med sig kandidater in o ifrågasatt varför jag inte blivit tillfrågad. Har fått en rejäl ursäkt. Har bara sagt att jag vill prata med läkaren i enrum o att jag inte vill ha nån kandidat.

• elek

Jag gick inte på första kallelsen, tänkte jag har inget sånt inte.
    Andra kallesen gick jag, för arbetskamraterna fick mig till det som tur var.
    fick frysa bort... men försvann tydligen inte efter ett par år opererade jag bort. efter grav ska jag dit igen och hoppas verkligen inte det är kvar :( ingen kul upplevelse men oerhört dumt att inte gå.

• Sven Erik Johansson
    Anonym skrev 2011-04-11 18:26:49 följande:
    Jag röker inte och har aldrig gjort, samt bara varit med en.. Jag vet ännu inte hur jag ska göra, har några veckor (3) på mig att bestämma mig..
    Å andra sidan behövs inte mer än en sexuell kontakt för att smittas av HPV av en man och dessutom-även om kombinationen HPV-rökning ökar risken ännu mer- så kan förståss även icke rökare få livmoderhalscancer.
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?