Cellprov, måste man gå?
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Tja aggressiv i mina ögon tycker jag att du beter dig nu :) Jag verkar ha ordbrist och vara puckad i din mening.
Jag kommentera bara att den som utgav sig att vara läkare och gynekolog visst tyckte att det var en hemsk historia och inte stod bakom det.
Jag har många åsikter om dig men håller dem för mig själv.
Oj.. Här har det skrivits mycket sen jag var inne, men nu har i a f jag tagit tag i det hela och gick idag på drop-in tiden och har nu för första gången lämnat Cellprov vid 28 ård ålder !
Anonym (GÅR INTE): Superbra gjort!
Hoppas att det trots allt var en ok upplevelse och inte alltför jobbigt.
Hoppas att det trots allt var en ok upplevelse och inte alltför jobbigt.Det är klart att du skall gå och ta cellprov, det är jätteviktigt! Och ringer du innan och förklarar situationen så är det nog inga som helst problem att få en kvinnlig gynekolog, det är inte ett direkt ovanligt önskemål. Naturligtvis kan man inte välja kön på läkare i en akutsituation, på jourtid eller liknande. Men inför ett planerat besök och om du förklarar att det är viktigt för dig skall du se att det löser sig, är själv läkare och har haft flera patienter som valt mig framför manliga kollegor och vice versa. Inget vi tar personligt eller tar illa upp för!
Jag trodde det bara var barnmorskor som tar cellprover och det finns väl typ 2 manliga barnmorskor i hela landet så risken är väl lika med noll att det är blir en man. I alla fall i Göteborgsområdet är det bara barnmorskor som utför detta. Ring mottagningen och berätta om din rädsla och fråga vad det kan erbjuda för att hjälpa dig för att du ska klara av att göra undersökningen.
Rutincellproven som man automatiskt kallas för tas av barnmorskor, men gör man en gynundersökning hos gynekolog så tar de naturligtvis också cellprov om det inte är gjort. Och är man 29 år och aldrig gynundersökt kanske det kan vara värt att göra en fullständig gynundersökning hos gynekolog på samma gång. Men annars är det vanligen barnmorskor som du säger!
Nu är det så att jag är gravid dessutom, så jag håller på att bearbeta att klara av att ta mig igenom det. :S Har kontakt med en fantastiskt varsam och omsorgsfull bm, samtal med kuratorer och får samtal på aurorakliniken. Jag kommer oavsett inte ta cellprov nu eftersom det är tillräckligt ångest att överleva denna graviditet och kommande förlossning, men kanske om något år...
Jag tänker att efter graviditeten har jag kanske blivit lite mer immun mot att folk springer och tittar och pillar mig mellan benen... :( Vem vet...
Sen följer jag forskningen mycket på detta område och kan läsa att det är på väg att ordnas så att cellprov kan tas i hemmet. Jag kommer antagligen vänta tills den dagen!! Känner mig ganska hoppfull inför det ändå. 
Tack för era tips!!