• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym

Jo, man kan strunta i det men det är inget att rekomendera.. det är ju så dom hittar början på cancer i så tidigt stadie att man inte hinner utveckla full cancer....

• ellanbellan
    Anonym skrev 2011-04-10 08:14:52 följande:
    Jo, man kan strunta i det men det är inget att rekomendera.. det är ju så dom hittar början på cancer i så tidigt stadie att man inte hinner utveckla full cancer....
    Instämmer med föregående.

vore dumt o hoppa över.
    090707 kärlek <3
  • HWR

Det är klart du kan strunta i det, men det finns ju en anledning till att alla unga kvinnor får en kallelse till att ta cellprover, dvs att det är vanligt med cellförändringar som kan utvecklas till cancer.

• Anonym

Men det kan man väl bara få om man varit med flera?

• Akkie77
    Anonym skrev 2011-04-10 08:20:55 följande:
    det finns ju olika typer av cancer förstås. Behöver inte ha fått det via virus...

Cellprovstagning är ju samtidigt en form av hälsoundersökning.
    Även om det inte är supertrevligt att gå dit alla gånger så är det värt det!
  • Mollywood

Det är ju en tjänst staten bjuder på för att man beräknat att kostnaderna för att skicka ut miljontals brev och erbjuda miljontals gratis undersökningar är billigare än alla kvinnor som annars får cancer. Precis som mammografi. Jag ser det iaf som ett bra erbjudande, inte som ett måste (vilket det inte heller är).

• Hannah76

Det är helt frivilligt, det är ett erbjudande.

Men varför skulle du inte gå?

Jag är väldigt glad att jag gick på min första kallelse när jag var 23 - hade jag inte gjort det så hade jag med stor sannolikhet varit död nu.

• Anonym

Det är inget måste men varför låta bli? Det tar två minuter och kan rädda ditt liv! Är inte supertrevligt, men man dör inte av det heller. Varför vill du inte göra det??  Din Bm kan säkert göra det om du inte vill låt någon "främmande" gör det.  Jag missade en gång och efter nåt år var det bara att  be om ny remiss och gå¨till närmsta bm som gjorde det.

• Hannah76
    Anonym skrev 2011-04-10 08:20:55 följande:
    Nej det räcker att ha haft sex med en enda person.
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?