Cellprov, måste man gå?
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
För de stoppade inte in nåt i mig och vid en förlossning hinner man inte tänka på samma sätt.. Mitt barn var redan på väg ut när vi kom in, så de kollade inte hur öppen jag var, det var ganska uppenbart..
Men hur korkad får man vara...inte ta cellprov..inte gå på mammogrrafi..inte gå på gynundersökningar...verkar finnas en stor del kvinnor här som inte förstår sit eget bästa! Lycka till säger jag bara,,,
Gynekologfobi, så fruktansvärt! Och anledningen att det är nån med vid en gynundersökning är faktiskt bl a för att "skydda" patienten mot övergrepp. Och det här var verkligen ett övergrepp.
Men du det finns hjälp och massor av snälla och förstående människor.
Kanske du nån gång behöver vara i en gynstol.
Och tillbaks till trådens ämne, på en konferens för barnmorskor i maj, så kommer flera föreläsningar handla om cellprovtagning och också varför inte kvinnor går på dem, samt om vaccin, behandling av cellförändringar mm. Det uppfattas som ett stort problem att så många uteblir från cellproven.
Gynekologfobi, kan inte du skriva till barnmorskornas tidning Jordemodern om din upplevelse? Det är nog ingen barnmorska som skulle bete sig så här, låter som typiskt doktorsbeteende på stort sjukhus. Men det är bra om fler får höra hur traumatisk en "vanlig gynundersökning" kan vara. Så att man kan stoppa allt som liknar detta och ha större förståelse för de som har skäl att vara rädda.
Förresten, kan du inte säga vilken läkare det var? Om du kommer ihåg det. Hon borde skämmas och är väl säkert professor vid det här laget. Och gör säkert likadant...