• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym (-)
    Här och nu skrev 2011-04-11 21:39:59 följande:
    För det första behöver man inte undersökas för att man inte fått mens vid 17. För det andra; varför var ingen med dig? För det tredje; jag hade aldrig gått med på att gå i en papperskjol där andra än läkaren/sköterskan kunde se mig. Läkaren måste fråga om det är ok med kandidater o hur många. Ja, man kan bli blockerad, men det hade inte jag blivit i den sitsen.
    Nu är du vidrig!
    Kan du inte någon gång, i någon tråd iallafall FÖRSÖKA få med lite empati?
  • Här och nu
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-11 21:58:20 följande:
    För det första: Jo, det behöver man eftersom det kan bero på en hypofystumör (vilket det var i mitt fall) och för att utesluta att det är något fysiskt fel så kan det behövas.

För det andra: För att jag inte bett någon.

För det tredje: Nä det skulle inte jag heller göra om jag fick göra om allt.

Läkaren frågade INTE och det sitter lappar (visade det sig sen) i den små båsen om att eftersom att detta är ett undervisnings sjukhus så kan det förekomma kandidater, de tyckte väl att den infon räckte (att det var 22 år sen kanske också spelar in vad vet jag).

En stjärna i himlen till dig som var en sån fantastiskt stark person vid 16 års ålder! *applåderar*
    Nej, det MÅSTE man inte. Kan dröja tills 17 innan man får mens. Oftast inga farliga anledningar. Tumörer kan man ha utan försenad mens. Jag hade då inte gått dit själv. Det ska en 16-åring inte göra. Den infon räcker INTE. Jag tänker efter vad jag utsätter mig för.
  • Här och nu
    Anonym (-) skrev 2011-04-11 22:00:26 följande:
    Nu är du vidrig!
    Kan du inte någon gång, i någon tråd iallafall FÖRSÖKA få med lite empati?
    Man behöver inte skriva allt. Klart det låter hemskt, men man får tänka innan.
  • Anonym (Gynekologfobi!)
    AllyZ skrev 2011-04-11 21:48:25 följande:
    Men maste de inte kanna pa tappen for att se hur manga cm du ar oppen?? eller det ar inte gyn undersokning??
    I mina ögon är det i allra högsta grad en gynundersökning och det har inte gjorts.
    Kanske ska tillägga att jag hann vara på förlossningen mellan 20-30 minuter innan barnen varit födda så jag var i stort sett klar när jag kom in.
  • Anonym (-)
    Anonym skrev 2011-04-11 21:50:03 följande:
    Jag har heller aldrig varit hos gyn, trots prev.medel och barnafödande. Förlossning räknar jag inte som gyn.
    Vad är skillnad för dig mellan barnmorskor/gynekologer som jobbar på en mottagning eller på en förlossning?
  • Anonym

För de stoppade inte in nåt i mig och vid en förlossning hinner man inte tänka på samma sätt.. Mitt barn var redan på väg ut när vi kom in, så de kollade inte hur öppen jag var, det var ganska uppenbart..

• Anonym (korkat!)

Men hur korkad får man vara...inte ta cellprov..inte gå på mammogrrafi..inte gå på gynundersökningar...verkar finnas en stor del kvinnor här som inte förstår sit eget bästa! Lycka till säger jag bara,,,

• Här och nu
    Anonym skrev 2011-04-11 22:06:10 följande:
    För de stoppade inte in nåt i mig och vid en förlossning hinner man inte tänka på samma sätt.. Mitt barn var redan på väg ut när vi kom in, så de kollade inte hur öppen jag var, det var ganska uppenbart..
    Då handlar det alltså om att stoppa in nåt.
  • Anonym (-)
    Här och nu skrev 2011-04-11 22:02:15 följande:
    Man behöver inte skriva allt. Klart det låter hemskt, men man får tänka innan.
    Då tycker jag att du ska sluta skriva allt och tänka efter innan du postar.
  • Anonym (barnmorska)

Gynekologfobi, så fruktansvärt! Och anledningen att det är nån med vid en gynundersökning är faktiskt bl a för att "skydda" patienten mot övergrepp. Och det här var verkligen ett övergrepp.
    Men du det finns hjälp och massor av snälla och förstående människor.
    Kanske du nån gång behöver vara i en gynstol.

Och tillbaks till trådens ämne, på en konferens för barnmorskor i maj, så kommer flera föreläsningar handla om cellprovtagning och också varför inte kvinnor går på dem, samt om vaccin, behandling av cellförändringar mm. Det uppfattas som ett stort problem att så många uteblir från cellproven.

Gynekologfobi, kan inte du skriva till barnmorskornas tidning Jordemodern om din upplevelse? Det är nog ingen barnmorska som skulle bete sig så här, låter som typiskt doktorsbeteende på stort sjukhus. Men det är bra om fler får höra hur traumatisk en "vanlig gynundersökning" kan vara. Så att man kan stoppa allt som liknar detta och ha större förståelse för de som har skäl att vara rädda.  

Förresten, kan du inte säga vilken läkare det var? Om du kommer ihåg det. Hon borde skämmas och är väl säkert professor vid det här laget. Och gör säkert likadant... 

Svar på tråden Cellprov, måste man gå?