• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym
    Här och nu skrev 2011-04-12 12:11:12 följande:
    Med rätt fostran förstår de att man väntar tills man är helt myndig.
    Du kanske föddes i fel århundrade? Jag var 16 första gången, och det var med min nuvarande sambo och pappan till mitt barn. Lika seriöst som om jag hade varit 18+.
  • Här och nu
    Cahn skrev 2011-04-12 12:07:22 följande:
    HAHAHAHAHAHAHAHAHHA.!!!!!!

går du klädd som pingvin möjligtvis? ungdomar har sex oavsett fostran, så ser världen ut. kanske dags att inse det typ igår?
    Fostran formar barn. Jag lärde mig att det tillhör vuxenlivet o mina barn har lärt sig detsamma.
  • Här och nu
    Cahn skrev 2011-04-12 12:12:23 följande:
    dessutom är barn levande individer. du kan fostra bäst du vill men det är inte alls någon garanti för att de faktiskt anammar ditt synsätt och dina åsikter i frågan sex/inte sex. barn är inga små robotar man bara programmerar in fostran i. de väljer själva hur de vill svara på den. visst kan man ta till hot om så sker, men det kallar jag verkligen inte rätt fostran. det enda man som förälder kan göra är att vägleda och hoppas att ens barn väljer "rätt".
    Så länge mina barn bor hos mig följer de mina regler o mina barn är helt nöjda med att vissa saker tillhör vuxenlivet. Men det tillhör inte denna tråden.
  • Analoga

Trodde den här tråden handlade om cellprov, men ni verkar ju diskutera barnuppfostran nu?  

• Anonym
    Analoga skrev 2011-04-12 13:03:15 följande:
    Trodde den här tråden handlade om cellprov, men ni verkar ju diskutera barnuppfostran nu?  
  • Cahn
    Här och nu skrev 2011-04-12 12:14:02 följande:
    Fostran formar barn. Jag lärde mig att det tillhör vuxenlivet o mina barn har lärt sig detsamma.

Forstran formar barn till viss del. Du kan som sagt inte påtvinga dem ngt utan det är helt upp till dem själva att göra valet att ligga eller inte. Varför är just 18 den magiska gränsen förresten? Har det med försörjning av eventuella barn att göra? Inte många 18åringar har fast jobb, och lycka till att få ett om man dessutom redan är gravid.

Finns inget fel med att ha sex, så länge man inte har det oskyddat.

• Anonym (???)
    Här och nu skrev 2011-04-12 07:14:18 följande:
    Läkare MÅSTE fråga om kandidater får va med o innan denne visar sig. Klart de måste lära sig o det finns gott om frivilliga, precis som du säger.
    Det är naturligt för en sjuksköterska att vara med i rummet - varför inte en student? Hur skadar det? Säger man att "Idag har jag en kollega/blivande kollega med", så brukar det aldrig vara problem. Folk är väldigt aviga mot att ha med kandidater. För att lösa det finns så kallad kandidatmottagning. Där slipper kvinnor betala för sitt besök, eftersom det är en kandidat som undersöker. Det finns tyvärr män/killar som inte fått undersöka en enda patient under deras placering på gyn - hur kan de då bli en bra läkare? Under operationer är det helt naturligt att kandidaterna är med. Där måste man tydligen inte fråga - så var går gränser?

Tycker att man som läkare kan ha ett omdömme att inte pracka på en 16årig tjej 10 kandidater. Har faktisk taldrig hört talas om något liknande. Så fungerar det inte idag.
  • Cahn
    Anonym (???) skrev 2011-04-12 13:22:54 följande:
    Det är naturligt för en sjuksköterska att vara med i rummet - varför inte en student? Hur skadar det? Säger man att "Idag har jag en kollega/blivande kollega med", så brukar det aldrig vara problem. Folk är väldigt aviga mot att ha med kandidater. För att lösa det finns så kallad kandidatmottagning. Där slipper kvinnor betala för sitt besök, eftersom det är en kandidat som undersöker. Det finns tyvärr män/killar som inte fått undersöka en enda patient under deras placering på gyn - hur kan de då bli en bra läkare? Under operationer är det helt naturligt att kandidaterna är med. Där måste man tydligen inte fråga - så var går gränser?

Tycker att man som läkare kan ha ett omdömme att inte pracka på en 16årig tjej 10 kandidater. Har faktisk taldrig hört talas om något liknande. Så fungerar det inte idag.

de som är obekväma med just gynundersökningar blir inte direkt bekvämare om flera ska vara där nere och titta och peta. såå svårt är det väl ändå inte att förstå det??

gränsen går där patienten inte känner sig bekväm längre. kan ju hårddra det åt andra hållet. hur många ska få vara inne o gräva under ett plågsamt sent missfall? jag menar, de blir ju bättre läkare om de fått vara med om det innan så vem bryr sig om att patienten lider av det hela?

har heller aldrig varit med om att en läkare har "en kollega" med in. sköterska e ok. men jag hade inte velat ha en extra läkare med in om det inte behövs för just min skull.

• Anonym (-)
    Anonym (???) skrev 2011-04-11 22:49:29 följande:
    Anmäla vad?!?! Finns absolut inget att anmäla där. Ge dig. Anmälningshysteri.  Suck..
    Nej det är inte hysteri att anmäla övergrepp.

Den här typen av läkare ska INTE jobba med patienter - just för att de traumatiserar patienten på ett sätt som kunnat undvikas. Att rädda liv stod inte på spel överhuvudtaget så inte en enda ursäkt finns. Denna läkare har garanterat förstört många tjejers liv på ett eller annat sätt.

Innan du yttrar dig borde du läsa på om hälso och sjukvårdslagen samt deras regler och riktlinjer.
    Det är så himla trist när okunniga och framförallt oempatiska människor inte förstår vad det är de skriver och inte kan de sociala reglerna om hur man bemöter andra människor.
    För det är väldigt lätt att sparka på någon ligger va? Kan det vara så att det ger tillfredställelse? 
  • Anonym (-)
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-11 22:59:31 följande:
    Nä någon anmälan tycker väl inte jag heller är (var) berättigad, men man kanske inte ska "utsätta" tjejer som ska träffa gynekologen för första gången för att undervisningsobjekt.
    Ställa några enkla frågor om hur man känner inför besöket/undersökningen?

Jag har mycket svårt att tro att jag är den ända tjejen i hela sverige som inte hade tillräckligt med skinn på näsan vid 16 för att resa mig upp och gå i den utsatta situationen.
    Det är väl just för att många har anmält som en förändring har kommit till då det inte går till på det sättet idag.
    Många upplever även att den där anmälan är ett steg att komma vidare.

Och nej, det är inte okej på allra minsta vis att utsätta en tonåring (eller någon alls) för detta du blev utsatt för.
    Att dessutom inte ens SE dig och din reaktion utan fortsätta sin undervisning.
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?