• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym (Gynekologfobi!)
    Anonym (-) skrev 2011-04-11 21:58:49 följande:
    Fruktansvärt!!!
    Berättade du detta för någon?
    Har du fått hjälp att anmäla?
    Det finns hjälp att få så ta emot den!
    Nej
    Nej
    Vill inte ta emot!
    Anonym (barnmorska) skrev 2011-04-11 22:16:57 följande:
    Gynekologfobi, så fruktansvärt! Och anledningen att det är nån med vid en gynundersökning är faktiskt bl a för att "skydda" patienten mot övergrepp. Och det här var verkligen ett övergrepp.
    Men du det finns hjälp och massor av snälla och förstående människor.
    Kanske du nån gång behöver vara i en gynstol.

Och tillbaks till trådens ämne, på en konferens för barnmorskor i maj, så kommer flera föreläsningar handla om cellprovtagning och också varför inte kvinnor går på dem, samt om vaccin, behandling av cellförändringar mm. Det uppfattas som ett stort problem att så många uteblir från cellproven.

Gynekologfobi, kan inte du skriva till barnmorskornas tidning Jordemodern om din upplevelse? Det är nog ingen barnmorska som skulle bete sig så här, låter som typiskt doktorsbeteende på stort sjukhus. Men det är bra om fler får höra hur traumatisk en "vanlig gynundersökning" kan vara. Så att man kan stoppa allt som liknar detta och ha större förståelse för de som har skäl att vara rädda.  

Förresten, kan du inte säga vilken läkare det var? Om du kommer ihåg det. Hon borde skämmas och är väl säkert professor vid det här laget. Och gör säkert likadant... 
    Jag kommer inte ihåg vad läkaren heter, det var 22 år sedan. Och jag kan inte se vad det skulle tjäna till att rota i journaler för att ta reda på det...dessutom borde hon vara pensionerad vid det här laget.

Kan tillägga att jag vid min senaste graviditet hade den mest underbara BM som försökte "prata mig till rätta" men där gick även hon bet.

Jag VILL INTE komma över det, för då måste jag ju låta mig undersökas och det vill jag ju inte . (lite moment 22)

Tack för ditt inlägg!
  • Anonym (barnmorska)

Gynekologfobi! Såg nu när jag läste lite mer att det var längesen du var med om detta. Så förhoppningsvis är läkaren pensionerad och man har lite bättre rutiner.

Och visst är det bra att gå på kontroller etc, fast jag tycker nog både TS och gynekologfobi är värda respekt för att ni gör som ni själva tycker. Och verkar ha klarat av era förlossningar bra.
    Och blivit just respekterade av de barnmorskor ni mötte då. 
    Jag personligen tycker nog att det är viktigare att gå på sin känsla och respektera sig själv än att följa rutiner, hur bra de än är i grundtanken. 

Förmodligen skyddar konsekvent användning av cervixpessar mot cellförändringar för övrigt, bara att ingen vill forska på det.
    Finns massor med pengar i blandade. RFSU t ex lever på sin kondomförsäljning och vacciner är mycket lönsamma.... Och fler än TS och hennes man borde minska på antal  sexpartners. Men som sagt det är politiskt inkorrekt och sexualfientligt med en sån åsikt. Jag menar inte att man ska låta bli att ha sex när man verkligen vill, med den man vill. Men det sker en massa fullständigt meningslös sex helt i onödan, och det VET alla.
    Heja TS 

• Anonym (???)
    Anonym (-) skrev 2011-04-11 21:58:49 följande:
    Fruktansvärt!!!
    Berättade du detta för någon?
    Har du fått hjälp att anmäla?
    Det finns hjälp att få så ta emot den!
    Anmäla vad?!?! Finns absolut inget att anmäla där. Ge dig. Anmälningshysteri.  Suck..
  • Anonym
    Anonym (barnmorska) skrev 2011-04-11 22:43:21 följande:
    Gynekologfobi! Såg nu när jag läste lite mer att det var längesen du var med om detta. Så förhoppningsvis är läkaren pensionerad och man har lite bättre rutiner.

Och visst är det bra att gå på kontroller etc, fast jag tycker nog både TS och gynekologfobi är värda respekt för att ni gör som ni själva tycker. Och verkar ha klarat av era förlossningar bra.
    Och blivit just respekterade av de barnmorskor ni mötte då. 
    Jag personligen tycker nog att det är viktigare att gå på sin känsla och respektera sig själv än att följa rutiner, hur bra de än är i grundtanken. 

Förmodligen skyddar konsekvent användning av cervixpessar mot cellförändringar för övrigt, bara att ingen vill forska på det.
    Finns massor med pengar i blandade. RFSU t ex lever på sin kondomförsäljning och vacciner är mycket lönsamma.... Och fler än TS och hennes man borde minska på antal  sexpartners. Men som sagt det är politiskt inkorrekt och sexualfientligt med en sån åsikt. Jag menar inte att man ska låta bli att ha sex när man verkligen vill, med den man vill. Men det sker en massa fullständigt meningslös sex helt i onödan, och det VET alla.
    Heja TS 
    cervixpessar? Vad är skillnaden mot vanligt pessar?
  • Anonym (???)
    Anonym (barnmorska) skrev 2011-04-11 22:16:57 följande:
    Gynekologfobi, kan inte du skriva till barnmorskornas tidning Jordemodern om din upplevelse? Det är nog ingen barnmorska som skulle bete sig så här, låter som typiskt doktorsbeteende på stort sjukhus. Men det är bra om fler får höra hur traumatisk en "vanlig gynundersökning" kan vara. Så att man kan stoppa allt som liknar detta och ha större förståelse för de som har skäl att vara rädda.  

Förresten, kan du inte säga vilken läkare det var? Om du kommer ihåg det. Hon borde skämmas och är väl säkert professor vid det här laget. Och gör säkert likadant... 
    Jag trodde att man respekterade varandra i vården. Oavsett roll och rang. Jag kan säga att du verkar ha ett typiskt barnmorskebeteende isåfall. Barnmorskor är ju inom vården kända att vara otrevliga, se ner på annat folk och faktisk - iaf i Malmö - jäkligt rasistiska.

(till det vill jag säga att jag också tycker att gynekologifobis historia är hemsk och hoppas hon lsipper cervixcancer)
    Anonym (???) skrev 2011-04-11 22:49:29 följande:
    Anmäla vad?!?! Finns absolut inget att anmäla där. Ge dig. Anmälningshysteri.  Suck..
    Nä någon anmälan tycker väl inte jag heller är (var) berättigad, men man kanske inte ska "utsätta" tjejer som ska träffa gynekologen för första gången för att undervisningsobjekt.
    Ställa några enkla frågor om hur man känner inför besöket/undersökningen?

Jag har mycket svårt att tro att jag är den ända tjejen i hela sverige som inte hade tillräckligt med skinn på näsan vid 16 för att resa mig upp och gå i den utsatta situationen.
  • Anonym (???)
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-11 22:59:31 följande:
    Nä någon anmälan tycker väl inte jag heller är (var) berättigad, men man kanske inte ska "utsätta" tjejer som ska träffa gynekologen för första gången för att undervisningsobjekt.
    Ställa några enkla frågor om hur man känner inför besöket/undersökningen?

Jag har mycket svårt att tro att jag är den ända tjejen i hela sverige som inte hade tillräckligt med skinn på näsan vid 16 för att resa mig upp och gå i den utsatta situationen.
    Absolut, håller med dig. Yngre tjejer har inte alltid skinn på näsan att säga nej, så man bör inte ta det för givet, trots uppslag.

Tyvärr är det så att många säger nej om man frågar och läkaren säger då istället:  "Jag ahr en bliviande kollega med mig" (eller högst två). ¨De små kandidaterna måste ju få lära sig också och det är bättre att de gör det under supervision istället för första gången ensamma.

Vissa är av annat virke - bättre eller sämre, vet jag inte =) - men min första gynundersökning var i Lund när jag var 16. Det var min mamma, jag, läkare, en läkarstudent, sjuksköterska och sjuksköterskeelev. De frågade om jag ville se - och de satte fram en spegel så jag fick se allt. Kanske lite märkligt, men eftersom läkaren förklarade så bra lch visade så både jag, sjukskterskeeleven och läkarstudenten såg så blev det väldigt avslappnat. Tills jag fick en knäpp där jag fattade att min mamma också kunde se i spegeln. =) Körde ut henne men fortsatte att titta. Har fått ett väldigt avslappnat förhållande till gynundersökningar. Gör hellre det än att titta i halsen. Däremot så har jag cellförändringar och det känns sådär kul att gå var 3e månad för att kolla. Vill bara att de ska försvinna snart. Vill inte koniseras.
  • Anonym
    Här och nu skrev 2011-04-11 22:02:15 följande:
    Man behöver inte skriva allt. Klart det låter hemskt, men man får tänka innan.
    Men lägg av. Inte många som är 16 år är så klarsynt och tuffa. Man är ganska oerfaren på många sätt då.

Men jag antar att du redan då var en pretto-tant?
    Anonym (???) skrev 2011-04-11 23:08:30 följande:
    Absolut, håller med dig. Yngre tjejer har inte alltid skinn på näsan att säga nej, så man bör inte ta det för givet, trots uppslag.

Tyvärr är det så att många säger nej om man frågar och läkaren säger då istället:  "Jag ahr en bliviande kollega med mig" (eller högst två). ¨De små kandidaterna måste ju få lära sig också och det är bättre att de gör det under supervision istället för första gången ensamma.

Vissa är av annat virke - bättre eller sämre, vet jag inte =) - men min första gynundersökning var i Lund när jag var 16. Det var min mamma, jag, läkare, en läkarstudent, sjuksköterska och sjuksköterskeelev. De frågade om jag ville se - och de satte fram en spegel så jag fick se allt. Kanske lite märkligt, men eftersom läkaren förklarade så bra lch visade så både jag, sjukskterskeeleven och läkarstudenten såg så blev det väldigt avslappnat. Tills jag fick en knäpp där jag fattade att min mamma också kunde se i spegeln. =) Körde ut henne men fortsatte att titta. Har fått ett väldigt avslappnat förhållande till gynundersökningar. Gör hellre det än att titta i halsen. Däremot så har jag cellförändringar och det känns sådär kul att gå var 3e månad för att kolla. Vill bara att de ska försvinna snart. Vill inte koniseras.
    Vilken skillnad det kan vara, önskar (men ändå inte) att min första upplevele av gyn hade utmynat i en lika avslappnad inställning som din Glad

Jag tycker däremot att oavsett ålder ska man få en FRÅGA från läkaren ang kandidater inte ett KONSTATERANDE om ATT de kommer närvara. Tror att det finns tillräckligt många som säger ja och inte bryr sig om hur många som är med för att de ska få en bra utbildning.

Håller tummarna för och hoppas på att cellförändringarna "försvinner" så du slipper koniseras!

Tack för ditt inlägg!
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?