Cellprov, måste man gå?
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

Men det är ju rätt mystiskt att alla patienter på just den mottagningen vägrade när jag är den ENDA jag känner som vägrar. Med andra ord känner jag över trettio pers som gladeligen ställer upp. Och jag tvivlar på att mina bekanta är de enda som ställer upp. Så man undrar ju hur det generella bemötandet får patienterna att känna sig om alla konsekvent vägrar på en specifik avdelning. Låter inte som ett ställe jag gått till iaf.
Det FINNS folk som ställer upp. Att de inte träffat på EN ENDA under flera veckor med flertalet undersökningar varje dag tror jag inte ett smack på. Då måste det finnas någon ytterligare orsak till att de säger nej i sådan hög frekvens just där.

Men det är ju rätt mystiskt att alla patienter på just den mottagningen vägrade när jag är den ENDA jag känner som vägrar. Med andra ord känner jag över trettio pers som gladeligen ställer upp. Och jag tvivlar på att mina bekanta är de enda som ställer upp. Så man undrar ju hur det generella bemötandet får patienterna att känna sig om alla konsekvent vägrar på en specifik avdelning. Låter inte som ett ställe jag gått till iaf.
Det FINNS folk som ställer upp. Att de inte träffat på EN ENDA under flera veckor med flertalet undersökningar varje dag tror jag inte ett smack på. Då måste det finnas någon ytterligare orsak till att de säger nej i sådan hög frekvens just där.
Anonym??? Måste bara bemöta dig. Den här tråden har verkligen brett ut sig....
Jag ansåg väl grundat att det gynekologifobi var med om inte alls var ovanligt på stora sjukhus, med läkare som är inriktade på karriär. I synnerhet inte för några decennier sen. Jag var med om en liknande upplevelse när jag var gravid och det rusade in ett gäng kandidater, samtidigt som Überdoktorn inte hittade fostret utan till slut sa att ja, här är nåt skräp. Fostret levde inte. När jag då blev ledsen råkade de se att livmodern hörde ihop med en människa, då blev det jobbigt och hela klungan rusade ut. Och jag var inte 16 utan vuxen och rätt tuff, men jag hade ingen chans att skydda mig i det läget.
Jag föraktar verkligen inte läkare i allmänhet, men all sjukvårdspersonal som inte respekterar patienter. Och läkare HAR mer makt.
Jag är heller inte rasistisk. Vilket väldigt många flyktingkvinnor jag arbetat med kan intyga.
Och man kan göra VU och hitta cervix och vara blind. Börjar man med att få kontakt med patienten så kan man ha ögonkontakt om hon vill. Annars så har man kontakt ändå. Som du ju så riktigt säger. Och ett tips är ju att lite försiktigt nudda vid insidan av låret innan man för in speculum eller fingrar, så är patienten mera beredd än om man bara för in i slidan direkt. Då märker man också hur patienten reagerar och förhåller sig efter det.
Har en vän som är rätt ny läkare och arbetar på vårdcentral och han kan inte göra en gynundersökning. Om vi inte vore kompisar och han skulle tycka det var pinsamt skulle han gärna fått öva på mig. Därför att jag är duktig och numer är jag rätt härdad...
Om du vill ta risken att dö i cancer kan du strunta i att gå.