• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Cahn
    Anonym (???) skrev 2011-04-12 15:10:31 följande:

När jag undersöker mina patienter så får jag oftast inte ögonkontakt med dem. Jag tycker det är svårt att se deras ansikte då de antingen tittar upp i taket eller mot sköterskan. När jag i början av min karriär letade efter cervix så var det svårt att hitta den och nej, jag tittade inte upp, efytersom jag inte ville skada patienten. länge  Jag vet inte varför jag inte kan se patienten, men sålänge jag talar med henne så har det aldirg varit problem.

så, du var alltså inte kompetent nog att ta en kvarts sekunds paus i dina undersökningar för att titta den lilla decimeter upp som det gäller och se din patients ansikte för att sedan nästa sekund fortsätta undersökningen?

det är ju vad jag ser som ett klart kännetecken på en kass läkare. och jag tänker inte ens be om ursäkt för att jag tycker så. att ha sån dålig simultanförmåga och samtidigt utföra undersökningar i någon annans underliv - det är riktigt illa.
  • Anonym (???)
    Cahn skrev 2011-04-12 15:08:48 följande:
    Konstigt att i min bekantskapskrets är det endast jag som nekar till kandidater vid gynundersökningar. Alla andra jag känner är helt ok med de thela. Så anledningen till att de du känner inte fick vara med måste vara att de personligen gjort patienterna obekväma. Om de sedan filat bort den biten när de berättar om det för andra är en annan sak..^^
    Det är kul att du måste hävda dig genom att trycka ner min kamrater. =) På vår gynplacering frågade aldrig kandidaterna själva utan läkaren. Så där gick du bet.
  • Anonym (???)
    Cahn skrev 2011-04-12 15:14:42 följande:
    så, du var alltså inte kompetent nog att ta en kvarts sekunds paus i dina undersökningar för att titta den lilla decimeter upp som det gäller och se din patients ansikte för att sedan nästa sekund fortsätta undersökningen?

det är ju vad jag ser som ett klart kännetecken på en kass läkare. och jag tänker inte ens be om ursäkt för att jag tycker så. att ha sån dålig simultanförmåga och samtidigt utföra undersökningar i någon annans underliv - det är riktigt illa.
    Jag ser inte patientens ansikte helt enkelt. Det är det jag menar. Vet inte om jag har kortöverkropp eller är vanställd men jag gör det alltså inte. Och jag har en sköterska med som ser exakt hur hon reagerar, unde ritden som jag talar med patienten.

Du får tycka vad du vill. Mina återkommande patienter, tycker en helt annan sak och eftersom jag har ett kliantell som följt mig och min mottagning i många år så antar jag att de haft möjlighet att byta och anmäla mig,
  • Anonym (Gynekologfobi!)
    Anonym (???) skrev 2011-04-12 15:10:31 följande:

När jag undersöker mina patienter så får jag oftast inte ögonkontakt med dem. Jag tycker det är svårt att se deras ansikte då de antingen tittar upp i taket eller mot sköterskan. När jag i början av min karriär letade efter cervix så var det svårt att hitta den och nej, jag tittade inte upp, efytersom jag inte ville skada patienten. länge  Jag vet inte varför jag inte kan se patienten, men sålänge jag talar med henne så har det aldirg varit problem.

En väsentlig skillnad på den gynekolog jag hade och dig verkar ju vara att du då istället pratar med din patient och om då patienten inte svarar eller svarar med gråten i halsen skulle du då inte titta upp och undra vad som står på??
  • Anonym (???)
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-12 15:19:48 följande:
    En väsentlig skillnad på den gynekolog jag hade och dig verkar ju vara att du då istället pratar med din patient och om då patienten inte svarar eller svarar med gråten i halsen skulle du då inte titta upp och undra vad som står på??
    Självklart!
  • Cahn
    Anonym (???) skrev 2011-04-12 15:15:28 följande:
    Det är kul att du måste hävda dig genom att trycka ner min kamrater. =) På vår gynplacering frågade aldrig kandidaterna själva utan läkaren. Så där gick du bet.
    trycker inte ner någon alls. jag köper inte alls deras story, that's it. ser du det som ett påhopp verkar du tillhöra den där lättkränkta skaran.

det spelar ingen roll hur mkt du försöker måla upp oss som inte villigt ställer upp som pekböcker med våra underliv som ansvariga för kassa läkare. det stämmer inte någonstans och kommer aldrig att göra. man ser själv till att bli kompetent nog för att utföra vissa undersökningar. så lätt är det. gör man inte det så är man en lat gnällspik. på flera veckor hinner man ta sin handledare åt sidan och snacka igenom saken så att man kommer till en bra lösning.

du kan aldrig skuldbelägga patienter som är obekväma i det här fallet. aldrig någonsin.

med tanke på hur många som faktiskt gärna har med kandidater så undrar jag hur otrygga just den gynavdelningen fick alla patienter att känna sig egentligen. du tror liksom att du gynnar dig själv när du skriver att alla vägrade. då kände sig alltså alla sig så pass ptrygga på den avdelningen? great^^.
  • Anonym (-)
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-12 14:51:10 följande:
    Tack!

Du ska veta att jag uppskattar din medkän

Det du varit med om är fruktansvärt.
    Och det får inte heller gå till så idag och jag har svårt att tro att det fick det för 20år sen heller. Ungefär då gjorde även jag min första gynundersökning och det gick ut på att göra situationen så trygg som möjligt så har svårt att tänka mig att det var tillåtet ens då.

Längre tillbaka, då var det en annan sak. (Man trodde ju inte ens att bebisar hade någon känsel..) Och vissa i den äldre generationen läkare hängde väl kvar där oavsätt vad nya rutiner/regler/lagar sa.

Men jag är ledsen för din skull att det gått så långt att du inte vill ha hjälp för idag finns det så bra hjälp att få. Även om du inte kommer hoppa in till läkaren glatt dansande kan det få din hjärna att bearbeta det. Att få hjälp mot trauman innebär INTE att du måste genomgå en undersökning - men du kan få slänga ut dessa hemska gamla lik från garderoben.

• Anonym (Gynekologfobi!)

Måste få ställa en fråga ang om hur vanligt det är med att en sköterska är med i undersökningsrummet till er som ofta och gärna går till gynekologen Skrattande

När jag har pratat med mina vänner om det så verkar det bara vara på de stora sjukhusen det sker (stockholm), inte hos BM, inte hos gyn på VC eller de som går hos privata gynekologer.

Hur funkar det egentligen SKA det vara en med eller BÖR det bara vara en med?

• Anonym (???)
    Cahn skrev 2011-04-12 15:24:15 följande:
    trycker inte ner någon alls. jag köper inte alls deras story, that's it. ser du det som ett påhopp verkar du tillhöra den där lättkränkta skaran.

det spelar ingen roll hur mkt du försöker måla upp oss som inte villigt ställer upp som pekböcker med våra underliv som ansvariga för kassa läkare. det stämmer inte någonstans och kommer aldrig att göra. man ser själv till att bli kompetent nog för att utföra vissa undersökningar. så lätt är det. gör man inte det så är man en lat gnällspik. på flera veckor hinner man ta sin handledare åt sidan och snacka igenom saken så att man kommer till en bra lösning.

du kan aldrig skuldbelägga patienter som är obekväma i det här fallet. aldrig någonsin.

med tanke på hur många som faktiskt gärna har med kandidater så undrar jag hur otrygga just den gynavdelningen fick alla patienter att känna sig egentligen. du tror liksom att du gynnar dig själv när du skriver att alla vägrade. då kände sig alltså alla sig så pass ptrygga på den avdelningen? great^^.
    Vet verkligen inte vad jag ska göra med detta inlägget. Det är tyvärr så som det är. Hur ska man kunna lära sig något om man inte får prova på någon? Köpa storyn eller inte. Det är ett problem som diskuteras och tas upp på evalueringen varje vecka.
  • Anonym (-)
    Anonym (???) skrev 2011-04-12 14:59:19 följande:
    När en läkare sätter in en spiral i mig, utför en VSU eller vad denne nu har för sig så hoppas jag hon har koll på vad som händer där ner eistälelt för mitt ansikte. SOm sagt. Det är sjuksköterskan som ska vara hennes ögon under undersökningen.
    Vet du vad?
    Läkaren har garanterat koll på både och.
    Sjuksköterskan hjälper läkaren med det material/verktyg etc. läkaren vill ha samt är ett stöd för patienten. Ssk ersätter inte läkarens kontakt på något vis utan de har varsin helt egen kommunikation.
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?