• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym
    Anonym (???) skrev 2011-04-12 16:05:55 följande:

Ni kan ju läsa vad barnmorskan skrev här ovan. Det finns visst då läkarstudenter som aldrig får göra en gynundersökning under sin studietid. Sluta nu var så otroligt agro. Hur länge ska en läkare vänta tils denne provar då? Om den nu inte fått under utbildningen så måste han/hon avsäga sig att göra det till ochmed under natten om han har ensam jour utan bakjour i huset? när är det legitimt för honom att prova?

När han fått klartecken från patieten att göra det. ALDRIG annars.
    Jag vet att det har förekommit att läkarstudenter + bm studenter fått göra gyn-us på patienter som gör abort och är sövda. Utan att de informeras innan. Det likställer jag med ett övergrepp.
    Jag nekar konsekvent _all_ personal/studenter som inte måste vara närvarande när jag gör ett gynekologbesök. Jag har en kanonläkare (manlig) som inte behöver usk osv. till hjälp, utan fixar alltid allt själv för att jag vill ha det på det viset.
  • Anonym (-)
    Anonym (???) skrev 2011-04-12 16:13:59 följande:
    Såklart! Jag är inte överraskad. Men tänk så har du faktiskt gjort det. Tänk så gillade du mig? Du kan inte dra en slutsats från ett anonymt forum.
    Med tanke på att jag aldrig träffat en läkare, ung som gammal, som inte kan ha ögonkontakt med sin patient under en undersökning och du anser att det inte är möjligt med ögonkontakt kan jag inte vara säkrare.

Därimot kan vi ha träffat få varandra någonannanstans, för läkare tror jag inte ett spår på att du är. Du har skrivit väldigt många inlägg i tråden med åsikter/hur det fungerar som är raka motsatsen av alla de läkare jag träffat på flertalet sjukhus runt om i landet. 
    Vad en person tycker privat och i sitt yrke speglar igenom betydligt mycket mer än vad jag tror du själv har upplevt.

Och ja, det som jag - och många andra kroniska sjuka patienter benämner som en "kass läkare" är en hel del av de åsikter du har och står för i den här tråden.   
    Att skapa ett förtroende är A och O.
    Bara det att tycka att inget fel är begått med "gynskräck" - trots de trauma hon utsatts för och de konsekvenser det fått är en åsikt du aldrig kan hänvisa till hur det stora antalet läkare tycker, varken privat eller i arbetet.
  • Anonym (gravid)

bara en reflektion...
    jag går mycket hellre till gynekologen för en rutinkoll än till öron-näsa-hals-läkaren med bihåleinflammation eller rejäl förkylning. att gå till gynekologen gör inte ont. att få en lång tops uppstoppad i näsan för provtagning eller en spatel nedkörd i halsen gör både ont och är tusen gånger obehagligare.

• Cahn
    Anonym (gravid) skrev 2011-04-12 16:52:49 följande:
    bara en reflektion...
    jag går mycket hellre till gynekologen för en rutinkoll än till öron-näsa-hals-läkaren med bihåleinflammation eller rejäl förkylning. att gå till gynekologen gör inte ont. att få en lång tops uppstoppad i näsan för provtagning eller en spatel nedkörd i halsen gör både ont och är tusen gånger obehagligare.
    nu var det kanske inte just smärtan och det rent fysiska obehaget som var jobbigt. utan det psykiska i att bresa för en okänd, om så en läkare. att vara obekväm psykiskt är ofta mkt värre än att vara obekväm fysiskt.
  • GrodanHopp
    PruttPottan skrev 2011-04-11 07:58:36 följande:
    Ja du måste gå. Annars är du riktigt pantad.

Jag anser att har man själv valt bort en sådan enkel undersökning bör man inte få vården som krävs om man har cancer osv..
    Kunde inte sagt det bättre själv!! Är man så dum att man inte går på kontrollerna så ska man inte får vård gratis sen heller! Då får man vackert ta och betala ur egen ficka!
  • Cahn
    GrodanHopp skrev 2011-04-13 12:50:54 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv!! Är man så dum att man inte går på kontrollerna så ska man inte får vård gratis sen heller! Då får man vackert ta och betala ur egen ficka!
    Jaså det tycker du? Gäller det tänket oavsett anledning? Med tanke på att flera här har beskrivit att de råkat ut för tråkigheter som gör att de inte längre vågar gå till gyn menar jag. Minst en har blivit utnyttjad sexuellt. Ska de få betala för att de blivit rejält skrämda av vårdpersonal som gjort väldigt fel?

Hoppas du endast syftar på de som inte går för att de bara inte har lust. Och inte på de som vill gå men har starka skäl till att inte våga.
  • Här och nu
    Cahn skrev 2011-04-13 13:00:53 följande:
    Jaså det tycker du? Gäller det tänket oavsett anledning? Med tanke på att flera här har beskrivit att de råkat ut för tråkigheter som gör att de inte längre vågar gå till gyn menar jag. Minst en har blivit utnyttjad sexuellt. Ska de få betala för att de blivit rejält skrämda av vårdpersonal som gjort väldigt fel?

Hoppas du endast syftar på de som inte går för att de bara inte har lust. Och inte på de som vill gå men har starka skäl till att inte våga.
    Jag var tvungen att gå i terapi för att få hjälp med tandvård. Då skulle de gyn-rädda kunna göra detsamma. Testa terapi iaf. Ett cellprov går betydligt snabbare än att laga tänder.
  • Här och nu
    Cahn skrev 2011-04-12 21:55:27 följande:
    nu var det kanske inte just smärtan och det rent fysiska obehaget som var jobbigt. utan det psykiska i att bresa för en okänd, om så en läkare. att vara obekväm psykiskt är ofta mkt värre än att vara obekväm fysiskt.
    I USA har de skynke emellan patient o läkare, jag antar att man hälsar på läkaren först. Skulle va mer obehagligt att inte se personen o se känna att den är där o pillar.
  • Anonym (-)
    GrodanHopp skrev 2011-04-13 12:50:54 följande:
    Dr. tittar i registret när GrodanHopp kommer in efter en svår bilolycka med ambulansen...
    "tyvärr, GrodanHopp är inte blodgivare så hon kan tyvärr inte få något blod. Tyvärr kan vi inte rädda livet... Men h*n satt brevid i bilen är en trogen blodgivare så det livet kan vi rädda!"

Skulle det verkligen vara bra sjukvård tycker du?
  • Cahn
    Här och nu skrev 2011-04-13 13:52:18 följande:
    Jag var tvungen att gå i terapi för att få hjälp med tandvård. Då skulle de gyn-rädda kunna göra detsamma. Testa terapi iaf. Ett cellprov går betydligt snabbare än att laga tänder.
    Nu var det ju inte mig jag syftade på. Jag kan sätta mig in i de som inte vågars situation ändå. Den jag syftar på verkar gå i KBT med framsteg men har ännu inte vågat (?). Att hon då ska betala sin egen vård om hon sen har cancer när hon väl kommit över sin skräck och vågar ta ett cellprov är ju idiotiskt tyckt. Isf borde ju den som utsatte henne för övergreppet som gav henne gynskräcken få betala hennes cancerkostnad då.

Att ett cellprov går snabbare än att laga tänder är skit samma. Jag är inget större fan av cellprover men det går bra ändå. Men hade jag haft en skräck för det pga övergrepp kan jag mkt väl tänka mig att jag mkt hellre hade gjort en dubbel rotfyllning i timmar än ett cellprov (förutsatt att jag då inte har ngn skräck för tandläkaren).

Det är inte hur lång tid det tar som är problemet om man är skräckslagen så till den grad att man inte vågar gå och testa sig för cancer fast man mkt gärna vill. Det har inte med smärtan (har inte varit med om att det gjort så ont men iaf) att göra. Det har med hela paketet att göra. Att över huvud taget bli undersökt där nere. Spelar igen större roll om det är en halvsekund det tar eller en timme i det läget.
    Här och nu skrev 2011-04-13 13:56:38 följande:
    I USA har de skynke emellan patient o läkare, jag antar att man hälsar på läkaren först. Skulle va mer obehagligt att inte se personen o se känna att den är där o pillar.
    Jaha? Inte för att jag är otrevlig nu men vad hade detta med saken att göra? Jag gör mina gynundersökningar i Sverige så jag förstår inte vad USA har med saken att göra? Jag förstår inte alls hur din motkommentar möter min kommentar?

Men ja, antagligen hade det varit mer obehagligt att inte få se vilken läkare som ska undersöka en. Sen är det ju inte så att man sticker ut underkroppen genom ett skynke som går från golv till tak. De har endast ett skynke en liten bit upp. Tror inte läkaren smyger in gömd bakom en portabel skärm för att gömma sig bakom skynket under undersökningen och sen smyger gömd ut igen. Med tanke på hur lätt de blir stämda för allt möjligt missnöje inom vården så är de nog noga med att hälsa.
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?