Här och nu skrev 2011-04-13 13:52:18 följande:
Jag var tvungen att gå i terapi för att få hjälp med tandvård. Då skulle de gyn-rädda kunna göra detsamma. Testa terapi iaf. Ett cellprov går betydligt snabbare än att laga tänder.
Nu var det ju inte mig jag syftade på. Jag kan sätta mig in i de som inte vågars situation ändå. Den jag syftar på verkar gå i KBT med framsteg men har ännu inte vågat (?). Att hon då ska betala sin egen vård om hon sen har cancer när hon väl kommit över sin skräck och vågar ta ett cellprov är ju idiotiskt tyckt. Isf borde ju den som utsatte henne för övergreppet som gav henne gynskräcken få betala hennes cancerkostnad då.
Att ett cellprov går snabbare än att laga tänder är skit samma. Jag är inget större fan av cellprover men det går bra ändå. Men hade jag haft en skräck för det pga övergrepp kan jag mkt väl tänka mig att jag mkt hellre hade gjort en dubbel rotfyllning i timmar än ett cellprov (förutsatt att jag då inte har ngn skräck för tandläkaren).
Det är inte hur lång tid det tar som är problemet om man är skräckslagen så till den grad att man inte vågar gå och testa sig för cancer fast man mkt gärna vill. Det har inte med smärtan (har inte varit med om att det gjort så ont men iaf) att göra. Det har med hela paketet att göra. Att över huvud taget bli undersökt där nere. Spelar igen större roll om det är en halvsekund det tar eller en timme i det läget.
Här och nu skrev 2011-04-13 13:56:38 följande:
I USA har de skynke emellan patient o läkare, jag antar att man hälsar på läkaren först. Skulle va mer obehagligt att inte se personen o se känna att den är där o pillar.
Jaha? Inte för att jag är otrevlig nu men vad hade detta med saken att göra? Jag gör mina gynundersökningar i Sverige så jag förstår inte vad USA har med saken att göra? Jag förstår inte alls hur din motkommentar möter min kommentar?
Men ja, antagligen hade det varit mer obehagligt att inte få se vilken läkare som ska undersöka en. Sen är det ju inte så att man sticker ut underkroppen genom ett skynke som går från golv till tak. De har endast ett skynke en liten bit upp. Tror inte läkaren smyger in gömd bakom en portabel skärm för att gömma sig bakom skynket under undersökningen och sen smyger gömd ut igen. Med tanke på hur lätt de blir stämda för allt möjligt missnöje inom vården så är de nog noga med att hälsa.