• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym (Gynekologfobi!)
    Anonym (???) skrev 2011-04-12 15:40:42 följande:
    Det var med en STOOOOR glimt i ögat och en huvudskakning, eftersom ni inte har en aning om vad jag är för läkare. =)
    Jag tror du är tandläkare =) Flört
  • Anonym (???)
    Anonym (barnmorska) skrev 2011-04-12 15:41:47 följande:
    Anonym???  Måste bara bemöta dig. Den här tråden har verkligen brett ut sig....
    Jag ansåg väl grundat att det gynekologifobi var med om inte alls var ovanligt på stora sjukhus, med läkare som är inriktade på karriär. I synnerhet inte för några decennier sen. Jag var med om en liknande upplevelse när jag var gravid och det rusade in ett gäng kandidater, samtidigt som Überdoktorn inte hittade fostret utan till slut sa att ja, här är nåt skräp. Fostret levde inte. När jag då blev ledsen råkade de se att livmodern hörde ihop med en människa, då blev det jobbigt och hela klungan rusade ut. Och jag var inte 16 utan vuxen och rätt tuff, men jag hade ingen chans att skydda mig i det läget.
    Jag föraktar verkligen inte läkare i allmänhet, men all sjukvårdspersonal som inte respekterar patienter. Och läkare HAR mer makt.
    Jag är heller inte rasistisk. Vilket väldigt många flyktingkvinnor jag arbetat med kan intyga.
    Och man kan göra VU och hitta cervix och vara blind. Börjar man med att få kontakt med patienten så kan man ha ögonkontakt om hon vill. Annars så har man kontakt ändå. Som du ju så riktigt säger. Och ett tips är ju att lite försiktigt nudda vid insidan av låret innan man för in speculum eller fingrar, så är patienten mera beredd än om man bara för in i slidan direkt. Då märker man också hur patienten reagerar och förhåller sig efter det.
    Har en vän som är rätt ny läkare och arbetar på vårdcentral och han kan inte göra en gynundersökning. Om vi inte vore kompisar och han skulle tycka det var pinsamt skulle han gärna fått öva på mig. Därför att jag är duktig och numer är jag rätt härdad...
    Och det är jäkligt kasst. Av din Uberdoktor, menar jag. Men du ville ha namn och hänga ut en läkare, det var det jag reagerade jag på, eftersom denna inte skulle anmälas.

Tyvärr har barnmorskor ett lite sämre rykte bland andra ssk och tom läkare ibland - förmodligen för att ni också är karriärsinriktade. =) I Malmö vet jag att det har blivit rabbalder om hur barnmorskorna betedde sig för något år sedan. Vet inte hur det är nu och vill inte dra alla över en kam egentligen.

Tack - vet hur man gör en bra VSU. =) Men det var däremot svårt att hitta cervix i början, tyckte jag.
  • Anonym (???)
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-12 15:46:31 följande:
    Jag tror du är tandläkare =) Flört
    Nä, jag är speciallist på tår. Eller rättare sagt, lilltån. Flört
  • Anonym (-)
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-12 15:24:28 följande:
    Måste få ställa en fråga ang om hur vanligt det är med att en sköterska är med i undersökningsrummet till er som ofta och gärna går till gynekologen Skrattande

När jag har pratat med mina vänner om det så verkar det bara vara på de stora sjukhusen det sker (stockholm), inte hos BM, inte hos gyn på VC eller de som går hos privata gynekologer.

Hur funkar det egentligen SKA det vara en med eller BÖR det bara vara en med?
    För mig har det varierat.
    Vid manliga Gynekologer har det alltid varit med en kvinnlig ssk.
    Med en läkare jag aldrig träffat förut har det varit med en ssk.

Men med den dr. jag känner väl har ssk endast varit med om dr. behöver hennes hjälp annars inte. Men då har vi haft en god kontakt och känner varandra väl.

Endast en enda gång har jag undersökts av en läkare som inte har en riktig kontakt med mig, som fortsatt sitt arbete trots min orolighet/nervositet (som kom av att jag inte kände mig hört och var fullständigt maktlös).
    En enda läkare, och jag har träffat väldigt många pga den sjukdom jag har. Samtliga andra tar en paus när det blir för jobbigt, har kontakt med sin patient. lugnar denne och fortsätter sen. Vissa är bättre på detta än andra, men att inte ha kontakt alls? Det tillfaller enbart en läkare jag inte vill träffa, jag kräver det förtroende som så väl behövs,.
  • Anonym (-)
    Anonym (???) skrev 2011-04-12 15:35:05 följande:
    Du vet precis vad du talar om. =)
    Japp, det vet jag.
    Väldigt väl.
  • Anonym (???)
    Anonym (-) skrev 2011-04-12 15:50:52 följande:
    Japp, det vet jag.
    Väldigt väl.
    Visst - du vet att jag är en kass läkare. Och de läkare som inte fått ta del av all undervisning är sega, menlösa varelser som valt fel arbete. =) Det är kul att du bara sådär vet (väldigt väl, var det till och med..?) det.
  • Cahn
    Anonym (???) skrev 2011-04-12 15:39:20 följande:
    Ja, det är klart att det finns människor som ställer upp. Vi kan gå i cirklar här. Jag förstår vad du menar och ajg har ingen aning om varöfr det inte var många i denna klass som inte fick undersöka, men det blev ett så pass stort problem att de fick göra en lista med telfonnummer och sedan ringa till eleverna när det fanns någon att undersöka.

Tror inte placeringen var särskilt lång heller - kanske kan bero på att de fick någon timme i veckan. Ingen aning. Jag arbetar inte där.
    och det fenomenet tvivlar jag förekommer för alla läkarstudenter. så det är knappast ett rikstäckande problem.
    Det var med en STOOOOR glimt i ögat och en huvudskakning, eftersom ni inte har en aning om vad jag är för läkare. =)
    nej det har vi inte. men eftersom du uttalar dig om att du inte ser en patients ansikte i en gynstol (för det var inte tandläkarstolar vi pratade om där så jag antog att du höll dig till ämnet gynstol). och säger "mina patienter". så antog jag att du inte jobbade med öron-näsa-hals direkt.. om det är felaktigt tar jag tillbaks det.
  • Anonym (-)
    Cahn skrev 2011-04-12 15:35:22 följande:

Men det är ju rätt mystiskt att alla patienter på just den mottagningen vägrade när jag är den ENDA jag känner som vägrar. Med andra ord känner jag över trettio pers som gladeligen ställer upp. Och jag tvivlar på att mina bekanta är de enda som ställer upp. Så man undrar ju hur det generella bemötandet får patienterna att känna sig om alla konsekvent vägrar på en specifik avdelning. Låter inte som ett ställe jag gått till iaf.

Det FINNS folk som ställer upp. Att de inte träffat på EN ENDA under flera veckor med flertalet undersökningar varje dag tror jag inte ett smack på. Då måste det finnas någon ytterligare orsak till att de säger nej i sådan hög frekvens just där.

Precis.
    Jag tillhör kategorin som alltid ställer upp.
    Under alla mina sjukår har jag sagt nej en enda gång då jag hade varit så pass sjuk så länge att jag helt enkelt inte orkade med den extra tid/extra smärta det innebär. Men då sa jag ifrån direkt när dr. hämtade i väntrummet.

Att inte lyckas få undersöka en hel hög patienter tror jag inte heller på. Om det nu är så finns det verkligen mycket att jobba med INNAN det är dags att undersöka. 
  • Cahn
    Anonym (???) skrev 2011-04-12 15:54:24 följande:
    Visst - du vet att jag är en kass läkare. Och de läkare som inte fått ta del av all undervisning är sega, menlösa varelser som valt fel arbete. =) Det är kul att du bara sådär vet (väldigt väl, var det till och med..?) det.
    du. en läkare som ger sig på en ytterst intim undersökning denne aldrig ens testat på, på måfå och tänker "super, lite learning by doing här va" ÄR en kass läkare. ens inställning avgör också om man är bra eller dåligt, hur duktig man än är rent medicinskt.
  • Anonym (-)
    Det spelar ingen roll.
    För OM du nu skulle vara läkare vill jag inte träffa på någon som uppenbarligen tycker som du någonstans. Lyckligtvis har jag sluppit
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?