• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Här och nu
    Cahn skrev 2011-04-13 14:24:41 följande:
    Nu var det ju inte mig jag syftade på. Jag kan sätta mig in i de som inte vågars situation ändå. Den jag syftar på verkar gå i KBT med framsteg men har ännu inte vågat (?). Att hon då ska betala sin egen vård om hon sen har cancer när hon väl kommit över sin skräck och vågar ta ett cellprov är ju idiotiskt tyckt. Isf borde ju den som utsatte henne för övergreppet som gav henne gynskräcken få betala hennes cancerkostnad då.

Att ett cellprov går snabbare än att laga tänder är skit samma. Jag är inget större fan av cellprover men det går bra ändå. Men hade jag haft en skräck för det pga övergrepp kan jag mkt väl tänka mig att jag mkt hellre hade gjort en dubbel rotfyllning i timmar än ett cellprov (förutsatt att jag då inte har ngn skräck för tandläkaren).

Det är inte hur lång tid det tar som är problemet om man är skräckslagen så till den grad att man inte vågar gå och testa sig för cancer fast man mkt gärna vill. Det har inte med smärtan (har inte varit med om att det gjort så ont men iaf) att göra. Det har med hela paketet att göra. Att över huvud taget bli undersökt där nere. Spelar igen större roll om det är en halvsekund det tar eller en timme i det läget.
    Här och nu skrev 2011-04-13 13:56:38 följande:
    I USA har de skynke emellan patient o läkare, jag antar att man hälsar på läkaren först. Skulle va mer obehagligt att inte se personen o se känna att den är där o pillar.
    Jaha? Inte för att jag är otrevlig nu men vad hade detta med saken att göra? Jag gör mina gynundersökningar i Sverige så jag förstår inte vad USA har med saken att göra? Jag förstår inte alls hur din motkommentar möter min kommentar?

Men ja, antagligen hade det varit mer obehagligt att inte få se vilken läkare som ska undersöka en. Sen är det ju inte så att man sticker ut underkroppen genom ett skynke som går från golv till tak. De har endast ett skynke en liten bit upp. Tror inte läkaren smyger in gömd bakom en portabel skärm för att gömma sig bakom skynket under undersökningen och sen smyger gömd ut igen. Med tanke på hur lätt de blir stämda för allt möjligt missnöje inom vården så är de nog noga med att hälsa.
    Nu menar jag de som inte redan går i terapi. Ja, det handlar om själva undersökningen, men lidandet är över snabbare än för dem som är rädda för tandvård. Det var en jämförelse med USA och på vissa håll får patitenten inte se undersökaren.
  • Anonym (-)
    Anonym (gravid) skrev 2011-04-12 16:52:49 följande:
    bara en reflektion...
    jag går mycket hellre till gynekologen för en rutinkoll än till öron-näsa-hals-läkaren med bihåleinflammation eller rejäl förkylning. att gå till gynekologen gör inte ont. att få en lång tops uppstoppad i näsan för provtagning eller en spatel nedkörd i halsen gör både ont och är tusen gånger obehagligare.
    Du ska vara riktigt glad över att ha sluppit vara med om jobbiga trauman.
    Men det skulle inte skada att läsa på lite innan du häver ur dig sådana där korkade kommentarer!
    GrodanHopp skrev 2011-04-13 12:50:54 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv!! Är man så dum att man inte går på kontrollerna så ska man inte får vård gratis sen heller! Då får man vackert ta och betala ur egen ficka!
    Gäller dig med.
  • Här och nu
    Anonym (-) skrev 2011-04-13 14:27:31 följande:
    Men det skulle inte skada att läsa på lite innan du häver ur dig sådana där korkade kommentarer!
    Kunde inte sagt det bättre själv!! Är man så dum att man inte går på kontrollerna så ska man inte får vård gratis sen heller! Då får man vackert ta och betala ur egen ficka!
    Gäller dig med.
    Hon skrev bara sin upplevelse.
  • Cahn
    Här och nu skrev 2011-04-13 14:27:03 följande:
    Nu menar jag de som inte redan går i terapi. Ja, det handlar om själva undersökningen, men lidandet är över snabbare än för dem som är rädda för tandvård. Det var en jämförelse med USA och på vissa håll får patitenten inte se undersökaren.

Som sagt. Även i USA med skynke får patienten se undersökaren. Han/hon är som sagt inte gömd i rummet när patienten kommer in. Skärmen med skynket täcker kring de upplyfta benen, inte hela vägen upp till tak och golv. Så oavsett om läkaren är på plats före patienten eller tvärtom kommer de att se varann. Så länge han inte är klädd i burka eller ngt..

Ok, då hänger jag med. De som inte går i terapi och skiter i det e ju en sak. Men att de ska betala sin egen cancervård för det? Riktigt muppigt sagt tycker jag. Isf borde ju de som väljer att köra bil få betala sina eventuella skador med. De visste ju riskerna med att åka bil. Precis som de som hoppar över cellproverna vet om riskerna med det. Själv håller jag på med hästar, skulle jag då fått betala kostanden för mitt benbrott för några år sedan bara för att jag är medveten om att ridning innebär risker? De som inte förstår riskerna alls och inte går på cellprov för att de tror det är onödigt (och alltså FAKTISKT tror det) - ska de få vård för att de ju sket i testerna men med anledningen att de inte visste om riskerna? Hur skulle ngt sådant regleras?

Igen, det är inte mer eller mindre synd om en för att man antingen är rädd för snabba cellprover eller för långdragna tandläkarbesök. Graden av rädsla mäts inte i hur länge man utsätts för den.

• Här och nu
    Cahn skrev 2011-04-13 14:49:44 följande:

Som sagt. Även i USA med skynke får patienten se undersökaren. Han/hon är som sagt inte gömd i rummet när patienten kommer in. Skärmen med skynket täcker kring de upplyfta benen, inte hela vägen upp till tak och golv. Så oavsett om läkaren är på plats före patienten eller tvärtom kommer de att se varann. Så länge han inte är klädd i burka eller ngt..

Ok, då hänger jag med. De som inte går i terapi och skiter i det e ju en sak. Men att de ska betala sin egen cancervård för det? Riktigt muppigt sagt tycker jag. Isf borde ju de som väljer att köra bil få betala sina eventuella skador med. De visste ju riskerna med att åka bil. Precis som de som hoppar över cellproverna vet om riskerna med det. Själv håller jag på med hästar, skulle jag då fått betala kostanden för mitt benbrott för några år sedan bara för att jag är medveten om att ridning innebär risker? De som inte förstår riskerna alls och inte går på cellprov för att de tror det är onödigt (och alltså FAKTISKT tror det) - ska de få vård för att de ju sket i testerna men med anledningen att de inte visste om riskerna? Hur skulle ngt sådant regleras?

Igen, det är inte mer eller mindre synd om en för att man antingen är rädd för snabba cellprover eller för långdragna tandläkarbesök. Graden av rädsla mäts inte i hur länge man utsätts för den.

Finns faktiskt kliniker där läkaren inte visar sig alls i USA. Varför ska man få fri cancervård om man inte gör de tester som erbjuds? Visst kan man jämföra med annat, men om vi håller oss till detta... Det finns ju bevis på att cellprov INTE är onödigt. Nej, graden av rädsla är vad den är. Men cellprov innebär KORTARE lidande.
  • Anonym (gravid)
    Anonym (-) skrev 2011-04-13 14:27:31 följande:
    Gäller dig med.
    läsa på om vadå?
    jag har full förståelse för att den som varit utsatt för ett övergrepp har ångest inför liknande situationer, oavsett om det handlar om tandläkare, gynekolog, bilskolan eller vad det nu kan vara.
    men mot den typen av upplevelser finns det hjälp att få. som man bör ta emot eftersom t ex cellprov kan vara skillnaden mellan liv och död.

men som jag uppfattar det så är det flera i tråden som struntar i att gå och göra cellprov eller gå till gynekologen för att det är lite "pinsamt" att visa upp muffen. och den inställningen begriper jag faktiskt inte. underlivet är en del av kroppen, som vilken som helst. och jag kan lova att 99,9% av alla läkare inte tycker att en muff är konstigare än en näshåla.

dessutom har du ingen aning om vad jag har varit med om i mitt liv.
  • Här och nu
    Anonym (gravid) skrev 2011-04-13 14:59:18 följande:
    läsa på om vadå?
    jag har full förståelse för att den som varit utsatt för ett övergrepp har ångest inför liknande situationer, oavsett om det handlar om tandläkare, gynekolog, bilskolan eller vad det nu kan vara.
    men mot den typen av upplevelser finns det hjälp att få. som man bör ta emot eftersom t ex cellprov kan vara skillnaden mellan liv och död.

men som jag uppfattar det så är det flera i tråden som struntar i att gå och göra cellprov eller gå till gynekologen för att det är lite "pinsamt" att visa upp muffen. och den inställningen begriper jag faktiskt inte. underlivet är en del av kroppen, som vilken som helst. och jag kan lova att 99,9% av alla läkare inte tycker att en muff är konstigare än en näshåla.

Finns hjälp att få, men ingen garanti för att hjälpen hjälper. Tänderna kan man strunta i att laga. Blir mest fult, men en mikroskopisk risk för dödlig förgiftning. Underlivet är mer speciellt än halsen, men gyn-undersökningar sker också med mer respekt.
  • Anonym (-)
    läsa på om vadå?

Om du hade läst på hade du varit medveten om att det inte är någon garanti att komma över ett trauma även om man söker hjälpen.
    Har man ett trauma kan risken att bli livshotande sjuk vara ett bättre alternativ just då.
    med de inte sagt att det känns likadant OM situationen uppstår.

Tycker man det är enbart pinsamt håller jag med dig.
    Men då har man å andra sidan överhuvudtaget inte förstått allvaret i situationen och då måste sjukvården bli bättre på att informera om den.
  • Cahn
    Här och nu skrev 2011-04-13 14:57:19 följande:
    Finns faktiskt kliniker där läkaren inte visar sig alls i USA. Varför ska man få fri cancervård om man inte gör de tester som erbjuds? Visst kan man jämföra med annat, men om vi håller oss till detta... Det finns ju bevis på att cellprov INTE är onödigt. Nej, graden av rädsla är vad den är. Men cellprov innebär KORTARE lidande.
    För att testerna är helt frivilliga. Men behöver inte ens avboka dem om man inte vill. De som drabbas av cancer har säkerligen betalat lika mkt skatt som dig och har all rätt i världen till samma sorts sjukvård. Man utsätter sig medvetet för risker dagligen som kan leda till skador som kräver kostsam sjukvård. Ska vi börja bedöma alla fall, allas dagliga vanor osv för att avgöra om de ska betala sin vård själv så är inte Sverige ett land jag vill bo i längre. Och tycker du att man ska få betala den omöjliga summa för cancervård för att man inte gått på cellprover så vill jag faktiskt inte ens dela kontinent med dig. Tyvärr inget jag kan påverka dock.

Och nej du har garanterat fel. Inte speciellt många skulle gå med på att få en gynundersökning av någon de inte har sett. Som sagt: förklara för mig hur undersökningen går till tack. Vilket alternativ är det:

# Läkaren sitter och hukar bakom tygstycket medan patienten leds in i rummet med ögonbindel (som hon även måste ha på sig ut ur rummet igen).

#Läkaren kommer in i rummet dold bakom en portabel skärmvägg för att sedan slinka in bakom skynket, göra undersökningen och sedan smyga ut igen, helt dold bakom skärmväggen.

# Det finns tre lagom stora hål i en vägg. Två hål att sticka in benen genom och ett hål att placera underlivet framför. Bakom ena väggen där benen finns instuckna sitter läkaren och på andra sidan finns alltså resten av patienten.

Presentera bevis på att dessa undersökningar äger rum. För antingen har du tagit fakta från en ding ding värld eller så sitter du och fantiserar. Jag tror på det senare..

Tycker det är extremt konstigt och jävligt udda dubbelmoral att du är FÖR relativt kostsamma kejsarsnitt för de som är rädda (vilket jag också är kan tilläggas innan någon missförstår det) men inte hunnit få rädslan botad innan förlossningen är ett faktum. Men du är samtidigt emot fri cancervård för de som inte blivit botade från sin rädsla innan cancern är ett faktum.

Du gillar att plocka ut vissa bitar och lämna andra ser jag? Har svårt att ta dig på allvar nu.
  • Cahn
    läsa på om vadå?

och hur tänkte du att bevis ska plockas fram för att personen i fråga, när denne väl drabbats av cancer och det alltså ska bestämmas vilken plånbok som ska betala för kalaset, har struntat i cellprov hela av bekvämlighetsskäl?

vem som helst kan fabulera ihop ngt om övergrepp eller ångest eller dylikt i ett sådant läge. jag skulle vara en jävel på att ljuga riktigt trovärdigt om det handlar om att sitta med skulder på flera hundra tusen och kanske ändå kola.

tänk lite längre..
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?