• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Raskask
    Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:41:17 följande:
    hon uppmuntrar han att leka med dockor och ha tjej kläder på sig
    Att bli uppmuntrad att leka med dockor är väl inte skadligt på något vis. Min pappa blev uppmuntrad att leka med dockor (det var den enda leksaken han hade, farmor sydde en trasdocka till honom) och inte blev han speciellt udda för det.
  • 071001

Att uppmuntra honom att leka med dockor är det inget fel på så länge han får leka med han vill.

• JuliaåRonjasmammis
    071001 skrev 2011-04-28 11:41:44 följande:
    Kimpossible, tror jag visst att det går, att tvinga på ett barn kläder.
    Jag har då aldrig stött på det fenomenet, men visst, det kanske finns. Nu tror ju jag att hela den här tråden är milt sagt överdriven, så just den frågan är egentligen irrelevant.
    Don't mess with my integrity!
  • lilla mej

suck vad trott man blir.......det ar inget du kan gora nagot at ts, det ar det nya nu i sverige att istallet for att satta pojkar i ett pojk fack sa ska man satta dem i ett flickfack bara for att demonstrera att killar kan ha klanning, och visst kan dom det hur fel och fult det an ser ut, mne det ar ju upp till foraldern att sta for.

• 071001

Kimpossible, sant, det hör inte hit

• Fru Anna

Min 4-åring har en kjol i krossad sammet (han fick en när jag sydde en till hans kusin). Nu ska vi på bröllop på lördag och han insisterar på att ha kjolen eftersom det är det finaste han har (enligt honom). Själv är jag lätt förtvivlad eftersom jag inte tycker att det passar. Önskar jag hade din kompis förmåga att få på min son vad JAG vill...

• Stormflicka
    Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:41:17 följande:
    hon uppmuntrar han att leka med dockor och ha tjej kläder på sig
    Och det kallar du för att hon TVINGAR honom?!? Maken på inskränkt människa du var då! Lägg dig inte i! Jag tycker det låter som att din väninna har en sund inställning till både lek och klädesplagg.. förutsatt att hon uppmuntrar all sorts lek och inte bara docklek.
    Det är ju snarare du som är "hemsk" i sammanhanget som endast dömer för att hon inte uppfostrar sin son enligt könsmönster. Det är väl inget fel med det bara för att DU känner dig obekväm med det? Vem är du liksom??
  • JuliaåRonjasmammis
    lilla mej skrev 2011-04-28 11:45:51 följande:
    suck vad trott man blir.......det ar inget du kan gora nagot at ts, det ar det nya nu i sverige att istallet for att satta pojkar i ett pojk fack sa ska man satta dem i ett flickfack bara for att demonstrera att killar kan ha klanning, och visst kan dom det hur fel och fult det an ser ut, mne det ar ju upp till foraldern att sta for.
    Eh, va'?! Ska "man"?! Det har jag då inte märkt alls. Däremot _låter_ man sina pojkar ha klänning - om de vill_, det är en jävla skillnad!
    Don't mess with my integrity!
  • NadiaMi

Det finns många neutrala plagg. Bekväma stretch-klänningar i alla möjliga färger och mönster och med roliga tryck. Något som förr i tiden skulle kunna kallas "kolt" och användes av både pojkar och flickor de första åren i livet.
    Även jämförbart med 'storskjorta' som länge har varit ett könsneutralt plagg för barn.

Det känns som beskrivningen är lite överdriven när det blir ställt så på sin spets att pojken "egentligen vill ha tuffa pojk-kläder" men "tvingas in i rosa glittriga klänningar"... Alla klänningar är ju trots allt inte rosa och glittriga.

Om mamman lyckas få sin treårige son att ha på sig ett plagg han inte gillar en hel dag är det i sig en ganska otrolig prestation.

Och detdär med att leka med dockor.
    Pojkar har lekt med dockor i alla tider, fast deras kallas ju inte 'dockor' utan 'action-figurer'.
    Skillnaden i lekmöjligheterna är dock minimal.

• Anonym (Anna)

känns bara löjligt, varför kan inte flickor få vara flickor och pojkar vara pojkar?

Svar på tråden Klär pojken i kläning