• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Stormflicka
    Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:48:50 följande:

känns bara löjligt, varför kan inte flickor få vara flickor och pojkar vara pojkar?

MEN HALLÅ! Vad fan har kläder och lek med det att göra? Menar du att små pojkar är mer anpassade för att ha kläder i dystra färger, med bilavtryck på??
  • Anonym

känns löjligt, varför kan folk inte bara vara folk och få sköta sitt och du ditt?

• Raskask
    Fru Anna skrev 2011-04-28 11:47:03 följande:
    Min 4-åring har en kjol i krossad sammet (han fick en när jag sydde en till hans kusin). Nu ska vi på bröllop på lördag och han insisterar på att ha kjolen eftersom det är det finaste han har (enligt honom). Själv är jag lätt förtvivlad eftersom jag inte tycker att det passar. Önskar jag hade din kompis förmåga att få på min son vad JAG vill...
    Man vänjer sig. Min tuffa och coola sexåring har i åratal gått på fest i kjol och klänning. Värst var när han fick en utklädningsklänning a la disneyprinsessa av sin snälla farmor. Farmor i fråga är inte med på könsneutrala tåget om man säger så och kämpade hårt för att få sonen att välja en spidermandräkt i affären istället men till och med hon fick ge vika.
  • JuliaåRonjasmammis

känns bara löjligt, varför kan inte flickor få vara flickor och pojkar vara pojkar?

Sitter det i kläderna, menar du? Pojkar är väl pojkar ändå, även om de har klänning. Liksom flickor är flickor även om de har byxor. Eller tror du att könsorganen ändras då?
    Don't mess with my integrity!
  • Anonym
    Stormflicka skrev 2011-04-28 11:50:59 följande:
    MEN HALLÅ! Vad fan har kläder och lek med det att göra? Menar du att små pojkar är mer anpassade för att ha kläder i dystra färger, med bilavtryck på??
    Jomenvisst.. det är genetiskt. I grottan hade män mörka kläder och biltryck på dem... det vet väl vem som helst.
  • NadiaMi

Och varför kan inte Barn få vara Barn?
    Måste de ledas in i något könsbaserat fack i åldrar där det inte ens finns någon egentlig skillnad?

Ja, barnen ser olika ut mellan benen men alla barn kan springa, leka med dockor, klättra, gräva i sand, hoppa hopprep osv.
    Barn bör uppmuntras att leka med sådant som intresserar och utvecklar individen - inte ledas in i något slags "du är flicka och därför ska du göra såhär" eller "du är pojke och därför ska du göra såhär".

Och att klä pojkar och flickor så det syns för världen runt omkring om det är en pojke eller flicka är i mina ögon lite överdrivet. Spelar det någon roll om du kan könsbestämma alla barn du ser när du är ute på stan eller inte?
  • Stormflicka
    Anonym skrev 2011-04-28 11:51:52 följande:
    Jomenvisst.. det är genetiskt. I grottan hade män mörka kläder och biltryck på dem... det vet väl vem som helst.
    *asg* Solig
  • Anonym (snart pingst)

Stackars unge som tvingas på tjejkläder. Han kan ju inte gå naken då
    mamman säkert bara köpt tjejkläder. Bara för att provocera garanterat.
    Fråga mamman om inte hon kan köpa lösskägg eller mustasch och
    dra på sig skjorta och slips?
    Så kan ju hon leka motsatt kön, och låta sin son få vara just den kille han vill vara.

• Anonym (när?)

När klär hon honom i klänning, när du bara är hemma eller även ute bland folk?

• Stormflicka
    Anonym (snart pingst) skrev 2011-04-28 11:55:48 följande:
    Stackars unge som tvingas på tjejkläder. Han kan ju inte gå naken då
    mamman säkert bara köpt tjejkläder. Bara för att provocera garanterat.
    Fråga mamman om inte hon kan köpa lösskägg eller mustasch och
    dra på sig skjorta och slips?
    Så kan ju hon leka motsatt kön, och låta sin son få vara just den kille han vill vara.
    Hahahah. VA? Hur vet du vad han har för kläder? Och vad mamman har för kläder? Det står ingenstans att pojken bara har klänningar.. eller att mamman aldrig klär sig i kostym exempelvis.
Svar på tråden Klär pojken i kläning