Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Anonym
    Anonym (Håller med.) skrev 2011-04-28 15:27:56 följande:
    Har bara läst TS. Inget jag tycker är hemskt, men elakt, knäppt, förnedrande t.ex. Förjäkligt fult också.
    Killar ska inte bära tjejklänningar. Och pojkbarn ska inte bära klänning, kjol, bh, trosor, smink heller. Kom ihåg nu att jag inte blandar in en specifik färg. En kille kan t.ex bära en rosa tröja, en färg är trots allt inte "gjord" för något kön, det är bara en färg, även om jag personligen inte tycker att barbierosa passar pojkbarn. Men vi alla tycker olika.  

Flickbarn ska inte heller bära bh, smink.

Klänning är inte heller gjord speciellt för en tjej, detta är något som kommit de senaste decennierna, innan har både pojkar och flickor haft kolt. VEM tror du att du är att bestämma vad andras barn ska ha på sig? Låt ungen ha klänning om han vill ha det, luftigt och skönt i värmen och han kanske känner sig fin i det.

• allmänt
    sextiotalist skrev 2011-04-28 15:58:51 följande:
    Hade jag så mycket försökt andas klänning till min grabb, så hade jag blivit uträknad direkt. Min grabb var killig från det han kunde bestämma själv. Jag hade ett väldigt bra knep för att få honom sluta med en sak. "Älskling, vad roligt att du vill pröva på något som många tjejer gör" (att det sedan var ett sattyg som vanligast utförs av killar är en annan sak Flört), fick honom att sluta direkt.
    Oj.. Du har verkligen smiskat in honom i grabbträsket ordentligt. Så ambitiöst av dig att få honom att skämmas över att "vara som en tjej".
  • Anonym (...)

min kusin o jag lekte alltid m barbie, hade nagellack etc när vi var små o hennes lillebror ville ofta vara med o leka o ha rosa naglar etc. bara sött tycker jag :)

• Pallas
    Anonym (Håller med.) skrev 2011-04-28 15:51:47 följande:
    Snart använder killar hotpants med hello kitty. Eller?   Ska de börja bära handväska, och använda klackskor också? Vadå, barnet kanske vill?
    Why not? Är det bara små flickebarn som ska sexualiseras, menar du?
  • allmänt

Men om man får en ensam pojke mitt ibland släkt och vänners alla töser, skall man då rata alla kläder man får ärva för att de är för flickiga? Man sparar ju fett med pengar på att ärva kläder från flickor också. Gör väl inget om han är lite "alternativ" så länge han trivs själv.

Vuxna karlar får väl också ha klänning. Och bh och smink och vad ni nu dividerar om. Slutar man älska sin son för att han är crossdresser?

• sextiotalist
    allmänt skrev 2011-04-28 16:20:09 följande:
    Oj.. Du har verkligen smiskat in honom i grabbträsket ordentligt. Så ambitiöst av dig att få honom att skämmas över att "vara som en tjej".
    Det behövde jag inte, han föddes så. Själv är jag inte speciellt tjejig heller, så han har noll tjejinfluenser. Han har nästan bara killkusiner.
    Han har aldrig skämts för det, inte det minsta. Han tyckte (och tycker fortfarande) att tjejsaker är mesigt (och jag tycker också det, som tjej)
  • Anonym (Håller med.)
    Anonym skrev 2011-04-28 16:16:02 följande:

Flickbarn ska inte heller bära bh, smink.

Klänning är inte heller gjord speciellt för en tjej, detta är något som kommit de senaste decennierna, innan har både pojkar och flickor haft kolt. VEM tror du att du är att bestämma vad andras barn ska ha på sig? Låt ungen ha klänning om han vill ha det, luftigt och skönt i värmen och han kanske känner sig fin i det.

Jag skrev mina åsikter. Alla gör som dom vill.  Jag står fortfarande för vad jag tycker. 

Jag trodde att klänningar som görs NU (inte för evigheter sen) är gjorda speciellt till tjejer.

Kolt är inget vardagsplagg, utan användes för högtider främst, kolt är dessutom inte en klänning, men likt.
    "Kolten kan sägas vara en skjorta med vid nederdel, likt en kortklänning."

OM KLÄNNING.

Ordet "klädning" syftade ursprungligen ospecifikt på ett livplagg, oftast ett plagg som användes utanpå kjorteln och kunde vara såväl ett herr- som damplagg. Småningom försvinner motsvarande plagg i mansklädseln, och klädningen blir ett kvinnligt plagg. Vad som idag benämns klänning hette tidigare livkjortel. Den moderna definitionen av klänning föds på 1500-talet och är då ett tudelat plagg. Först i slutet av 1700-talet dyker den helskurna klänningen upp.

Länge var klänning det enda alternativet för kvinnor i annat än mycket vardagliga sammanhang."

Så korkat att jämföra DÅ mot NU. Det är 2011, inte år 1803. Som sagt  

• allmänt
    sextiotalist skrev 2011-04-28 16:24:41 följande:
    Det behövde jag inte, han föddes så. Själv är jag inte speciellt tjejig heller, så han har noll tjejinfluenser. Han har nästan bara killkusiner.
    Han har aldrig skämts för det, inte det minsta. Han tyckte (och tycker fortfarande) att tjejsaker är mesigt (och jag tycker också det, som tjej)
    Hahaha "han föddes så". Men sluta!

Du får honom att sluta med hyss för han skall passa sig så han inte blir en tjej! Han har inga tjejer runt omkring sig, hans mamma tycker tjejsaker(?) är mesigt(!)..

Tänk till nu. Varför tror du han är så grabbig och rädd för tjejbaciller?
Svar på tråden Klär pojken i kläning