• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • amanda h
    Lady Namárië skrev 2011-04-29 09:15:49 följande:
    Absolut. Det kan man till exempel se på de omfattande arkeologiska spåren efter stenåldersbysthållare i skinn med pushup-effekt, och inte minst på stringtrosans tusenåriga historia i samtliga kulturer som någonsin existerat.

Eller inte. *facedesk*

För att vara lite seriös: Är du helt omedveten om att de attribut som kulturellt sett definieras som "manliga" respektive "kvinnliga" varierar med tid och plats? Och anser du verkligen att "kvinnligt" är, bör vara och alltid har varit detsamma som "i syfte att attrahera män sexuellt"?
    Hehe ja just det, för jag trodde ju att kvinnor gick runt med push up bh och stringtrosor på stenåldern ;)

Självklart vet jag att manligt och kvinnligt har varierat, vem vet inte det?

När du säger "anser du att kvinnligt är i syfte att attrahera män sexuellt" så kan jag svara nej, inte bara sexuellt, utan attrahera män överhuvudtaget.  I grund och botten tycker jag att kvinnlighet alltid grundat på det, syftet att attrahera det motsatta könet. Vad tycker du själv att kvinnligt är och alltid har varit? Big question, inte sant?
  • Fotavtryck

TS ska helt enkelt vara tyst. barnet är 3 år o trivs han i kläningar så låt det vara!!!
    Min son gick i rosa stövlar när han var 3.
    Låt barnen välja. Det gör dom starkare!

(är det fel att tonårskillar har rosa kepsar, tröjor, skor mm?)

• amanda h
    Anonym (apan) skrev 2011-04-29 07:55:46 följande:
    Kul att höra att även du tycker det är kul med människor som inte klarar av att uttrycka sin åsikt, utan måste klanka ner på andra ;) Moget!
  • Lilith Dark
    trollbottom skrev 2011-04-29 08:31:42 följande:
    Det är inte barnen som är elaka det är snarare att de lärt sig att det är okej att vara elak. Och att en kille har klänning behöver absolut inte betyda att denne blir retad. Det kan lika gärna vara för att man har fel märken på kläderna, glasögon, fel hudfärg, fel hårfärg etc.
    Att lära sina barn att vara snälla med varandra och att inte retas oavsett är ändå det viktigaste. Det jag ser är att föräldrar som tänker som du oftast har barn som retas eftersom de lärt sig att sådant som avviker, är ovanligt är okej att tycka är konstigt, påpeka mm.
    elmadumle skrev 2011-04-29 00:55:36 följande:
    Det gjorde jag också, men tyvärr så finns det de som önskar sig ett visst kön och blir besvikna när det blir "fel".
    Varför förutsätta att föräldrar till en pojke i klänning, rosa och glitter önskat en flicka? Trångsynt! Varför inte förutsätta att barnet själv har valt det?!
    Jag har en pojke som gillar klänningar, rosa, glitter halsband, hårspännen osv. Och jag önskade mig inte en flicka när jag var gravid med honom. Jag hade redan en som gav mig fullt upp så jag önskade mig en pojke som var lugn Skrattande

Att han vågar ha på sig sånt som han gillar, trots att många anser att så kan inte pojkar se ut, ser jag som att jag har uppfostat en individ som vågar vara som han vill, och inte bryr sig om vad andra tycker och säger.
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • Turkosfjäril
    Fotavtryck skrev 2011-04-29 09:26:36 följande:
    TS ska helt enkelt vara tyst. barnet är 3 år o trivs han i kläningar så låt det vara!!!
    Min son gick i rosa stövlar när han var 3.
    Låt barnen välja. Det gör dom starkare!

(är det fel att tonårskillar har rosa kepsar, tröjor, skor mm?)
    Det sistnämnda har väl överhuvudtaget inte med ämnet att göra? Det är en färg, som en tonåring som hittat sig själv valt att bära. Dessutom är det väl jävligt stor skillnad på klänning och tröja?!
  • Lilith Dark
    Turkosfjäril skrev 2011-04-29 09:29:51 följande:
    Det sistnämnda har väl överhuvudtaget inte med ämnet att göra? Det är en färg, som en tonåring som hittat sig själv valt att bära. Dessutom är det väl jävligt stor skillnad på klänning och tröja?!
    Och vad är det som säger att ett litet barn inte kan ha egna åsikter om vad de gillar och inte? Jag vet ingen förälder som tvingat på sin pojke en klänning, däremot vet jag ett par stycken pojkar som själva uttryckt att de vill ha klänning och tycker att det är fint. Finns det inte andra saker att hetsa upp sig över än småpojkar som gillar ett visst plagg?
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • Taamlin

Usch vad jag känner mig gammal jämt i dessa diskussionstrådar...

Varför kan man inte bara låta barnen välja själva när de är gamla nog att göra det? Måste man som förälder försöka pracka på dem antingen reaktionärt tänk om "typiskt kvinnligt och manligt" eller för den delen kvastifeministiskt pk-Sverige-tänk att allt som är rosa & glitter & dockor = måste tvingas på pojkar och att allt blått & bilar måste tvingas på flickor bara för sakens skull? Varför måste man välja sida och vara så extremt liberal eller konservativ jämt?

Klär själv alltid min dotter i pojkjeans ( = mer hållbara än tjejers och saknar massa strass och fjant som bara fastnar i leklådan och klätterställningarna på dagis) och till det oftast typiskt tjejiga tröjor i lila eller rött som HON SJÄLV vill ha med hästar, elefanter eller blommor. Hennes skor är oftast svarta och inköpta på "pojkavdelningen" eftersom de blir mindre smutsiga än flickskor och även här är mer hållbara. Men jag anser mig varken vara reaktionär eller feminist, utan står upp för den fria viljan och för praktiskt tänkande.

Min dotters rum är varken gullegullrosa eller ljusblått utan väldigt könsneutralt med fokus på natur, pedagogiska leksaker, mängder av böcker, bilar, dockor, vagnar, pussel om vartannat - för att vi vill ha det så. Men om min dotter om ett par år snöar in sig på barbiedockor och vill ha allt i cerise, då får det väl bli som hon vill...?
    (När hon blir stor vill hon för övrigt köra motorcykel, och det är knappast något som jag har "indoktrinerat" i henne som själv är totalt ointresserad av detta, hon tycker att de låter roligt och ser fina ut, precis som att hon tycker om fjärilar och hundvalpar.)

Merry meet and blessed be!
  • oOOo  oOOo
    trollbottom skrev 2011-04-29 08:33:43 följande:
    Detta för att vi blivit begränsade i könsnormer och det tar tid innan man lyckas bryta helt. Flera generationer
    Ja det beror på könsnormer. Men vad det beror på är ju inte det som diksuteras här. Alla vet att det beror på könsnormer.

Det som personen jag svarade inte visste/förstod är att flickor är begränsade precis som pojkar. Det visar att det inte är mannen som är norm. Det finns en norm för flickor och en för pojkar. 
  • Filoso Fisken

Memme93 - På vilket sätt är det inte ok menar du? Och kom inte och säg att du på fullaste allvar tror att hon aggressivt trycker på en klänning på sin hysteriskt skrikande/gråtande pojke. Ye right, liksom. Antagligen genomsyrar hennes tänk sin uppfostran, alltså att det inte finns "tjejsaker" och "killsaker" och det smittar av sig på ungen, som kanske kom på att han ville ha just en klänning. Och då fick han det. Eller så tycker mamman helt enkelt om klänningar och klär pojken i det, precis som andra tycker om gult och blått, stjärnmönster eller velourbyxor.

Väldigt sund inställning i mina ögon, i vilket fall.

-

Själv tycker jag inte att klänning är ett speciellt optimalt plagg för ett lekande barn, men om mina ungar kommer på att de vill ha en så kommer jag att köpa en (eller ja, några fler kanske! haha). Oavsett om jag har en dotter eller son. Rysh-pyshklänningar hör dock hemma i utklädningslådan eller till "finare" tillfällen - annars får det bli mer tröj-liknande tunikor.

Men liksom, allt det här med vad pojkar och flickor får och inte får är ju en social konstruktion, som förändras både med tiden - men också beroende på var i världen man befinner sig. I Indien har väl killarna lite tunike-liknande överdelar med mycket färger, guldigt och glänsande? Förr i tiden hade killarna inte bara "klänning" utan också peruk, och så sminkade de sig. Idag ser det inte ut så, men saker förändras med tiden - vilket än mer visar på att det inte "bara är så". Det är liksom inte ett konstaterat faktum att killar inte kan ha rosa och klänning  - utan det förändras. Hela tiden. Jag tycker att man ska slopa alla jävla etiketter- och regler för hur man får vara och inte vara. Hur man bör se ut och hur man inte bör se ut. Fan, låt folk - oavsett ålder - få ha på sig, se ut och vara som de vill. Om ni inte vill ha klänning på er son? Fine, ha inte det då. Men att hoppa på de som tycker annorlunda - varför? Dessutom är det synd att ni (+ fröknar + omgivningen) trycker in i era ungars huvuden att "såhär får man inte vara om man är tjej/kille" - för då är det era "kära barn" som hoppar på mina och andras, bara för att vi låter dem vara som de vill. Det är INTE okej.

• Candelavern

Jag har faktiskt aldrig hört en pojkmamma säga att hennes son SKA ha klänning, utan enbart mammor som låter sina pojkar ha det om de vill. Däremot har jag i alla dessa "pojke-i-klänning-trådar" läst inlägg av hur många mammor som helst som säger att de aaaldrig skulle låta sin son ha klänning och att de skulle asgarva om de såg en pojk i klänning. Vem begränsar och tvingar sina barn, egentligen? Vem är det som är vidrig egentligen? För att använda TS eget uttryck.

Svar på tråden Klär pojken i kläning