• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Filoso Fisken

Sophialicious - Precis. Jag hoppar inte på någon, mitt inlägg var syftat på att visa hur fel det är att gå till personangrepp eller håna folk som gör annorlunda och ser ut annorlunda. Jag kan innerst inne tycka saker och ting, men samtidigt vet jag att könsrollerna är djuuuupt rotade hos alla av oss - även de mest genusmedvetna - och jag vet ju att alla vill väl. Så jag bemöter faktiskt alla med respekt. Dock verkar "motsatta" sidan göra tvärtom.

De som är pro-könsroller är ofta - i diskussioner - otrevliga, osakliga och spyr ur sig ogenomtänkta inlägg för att knäcka den andra. De lär sina ungar, medvetet och/eller omedvetet, att de som bryter mot könsrollerna är konstiga och gör fel (hur man uppfostrar en mobbare - 2.0.). T.ex. när den 6 åriga pojken blev knivhuggen för att han var "för flickig" och gillade rosa, så blev folks bemötande att mamman till pojken var hemsk som lät han vara sig själv. Att "det minnsan inte är så konstigt att det blir bråk om en pojke ser ut så" etc. etc.

Så tänk efter nu lite. De som är mest "oaccepterande" för olikheter hos människor är faktiskt inte de som är för genusmedvetenhet, utan tvärtom ofta de som är för könsroller. Tyvärr. Många som tycker att pojkar och flickor är och bör vara olika spyr ofta ur sig saker som:
    - Ni begränsar ju!
    Men alltså.. va? Reality-check någon? Det är bara att gå utanför dörren och titta sig omkring, så ser man vem det är som begränsar här.

• oOOo  oOOo
    infragilis skrev 2011-04-29 10:11:05 följande:
    Tror knappast soc skulle gör anågot även om pojken tvingas. 
    Det är en helt annan fråga. Nu gällde det motivet till anmälan. Verkar som många här är överens om att det inte är ok att tvinga på barnen kläder de inte vill ha.
  • Filoso Fisken
    oOOo oOOo - Vadå måste? Tror du att pojken tvingas ha klänning, bara för att han råkar vara pojke? Och vad menar du med tvång? Att mamman väljer pojkens kläder och pojken klär på sig? Så är det väl i de flesta familjer med mindre barn. Mammor/pappor lägger fram kläder, ungen klär på sig (ev. trotsar och vill ha något annat) och that's it. Det är knappast så att den här mamman tvingar på sin pojke en klänning mot hans vilja och skiter i eventuella krokodiltårar. Hon tycker om klänning - han får ha det. Precis som många andra föräldrar tycker om randigt, lila och stjärnor - och barnen får ha det. Eller så är det helt enkelt så att pojken faktiskt vill ha en klänning, och det tycker mamman är ok eftersom att hon undviker stämplar som "tjejigt" och "killigt".

Varför utgår man från att en pojke i klänning tvingas till det?
  • Filoso Fisken
    infragilis skrev 2011-04-29 10:09:34 följande:
    Det var ju det hon tyckte. Hon jämförde att skratta åt pojkar i klänning (som några sagt att de gör) med att skratta åt flickor och pojkar klädda efter normen, för att påvisa hur fel det är.
    Precis.
  • oOOo  oOOo
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 10:16:09 följande:
    oOOo oOOo - Vadå måste? Tror du att pojken tvingas ha klänning, bara för att han råkar vara pojke? 
    Inte vet jag. Min poäng är att det inte framgår av ts, så varör spekulara i det?

Om det är "måste" är det ju inte orimligt med en anmälan så varför anta att det är "får"? 
  • Candelavern
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:13:42 följande:
    Det är en helt annan fråga. Nu gällde det motivet till anmälan. Verkar som många här är överens om att det inte är ok att tvinga på barnen kläder de inte vill ha.
    Med tanke på hur TS känner inför detta tvivlar jag på att hon inte skulle skriva ut det isåfall, med stora bokstäver. Självklart är det inte ok att tvinga på något barn klänning om det inte vill ha det.
  • sophialicious
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 10:16:09 följande:
    oOOo oOOo - Vadå måste? Tror du att pojken tvingas ha klänning, bara för att han råkar vara pojke? Och vad menar du med tvång? Att mamman väljer pojkens kläder och pojken klär på sig? Så är det väl i de flesta familjer med mindre barn. Mammor/pappor lägger fram kläder, ungen klär på sig (ev. trotsar och vill ha något annat) och that's it. Det är knappast så att den här mamman tvingar på sin pojke en klänning mot hans vilja och skiter i eventuella krokodiltårar. Hon tycker om klänning - han får ha det. Precis som många andra föräldrar tycker om randigt, lila och stjärnor - och barnen får ha det. Eller så är det helt enkelt så att pojken faktiskt vill ha en klänning, och det tycker mamman är ok eftersom att hon undviker stämplar som "tjejigt" och "killigt".

Varför utgår man från att en pojke i klänning tvingas till det?
  • trollbottom
    sophialicious skrev 2011-04-29 09:39:16 följande:
    TROLLBOTTOM och HÄCKHÄXAN bland andra! VAD får ni ut av att vara så otrevliga? suck sluta upp att vara så barnsliga!
    ALLA måste inte tycka samma!!!!! Vi är olika personer med olika åsikter! VARFÖR ska man hoppa på en som inte tycker som sig själv! SLUTA det är sånt som orsakar problem i världen på olika plan!
    WHat, otrevlig? Vart någonstans? För att vi pålyser en annan åsikt?
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • oOOo  oOOo
    Candelavern skrev 2011-04-29 10:18:39 följande:
    Med tanke på hur TS känner inför detta tvivlar jag på att hon inte skulle skriva ut det isåfall, med stora bokstäver. Självklart är det inte ok att tvinga på något barn klänning om det inte vill ha det.
    Läs vad som står istället för att hitta på och anta.
  • Filoso Fisken

Sen är det synd, tycker jag, att pojkar som bryter mot normen döms ofantligt mycket hårdare än flickor som gör det.

- En tuff flicka som leker med bilar och klär sig i tshirt och baggyjeans får inga speciella reaktioner.
    - En mild pojke som leker med dockor och klär sig i rosa/hello kitty eller klänning är hemsk. fjantig. jättekonstig. har misshandlande och vidriga föräldrar. kommer bli bög (oj vad hemskt! eh..). kommer bli transa. kommer mobbas (no shit - det är era ungar som blir mobbarna! i wonder why..) osv.

Varför? Vart är alla FL-trådar med texter som "Klär flickan i baggyjeans/mörkmurrigt/superhjältetryck" och  "Hon låter sin dotter leka med bilar"? Va..?

Svar på tråden Klär pojken i kläning