Sophialicious - Precis. Jag hoppar inte på någon, mitt inlägg var syftat på att visa hur fel det är att gå till personangrepp eller håna folk som gör annorlunda och ser ut annorlunda. Jag kan innerst inne tycka saker och ting, men samtidigt vet jag att könsrollerna är djuuuupt rotade hos alla av oss - även de mest genusmedvetna - och jag vet ju att alla vill väl. Så jag bemöter faktiskt alla med respekt. Dock verkar "motsatta" sidan göra tvärtom.
De som är pro-könsroller är ofta - i diskussioner - otrevliga, osakliga och spyr ur sig ogenomtänkta inlägg för att knäcka den andra. De lär sina ungar, medvetet och/eller omedvetet, att de som bryter mot könsrollerna är konstiga och gör fel (hur man uppfostrar en mobbare - 2.0.). T.ex. när den 6 åriga pojken blev knivhuggen för att han var "för flickig" och gillade rosa, så blev folks bemötande att mamman till pojken var hemsk som lät han vara sig själv. Att "det minnsan inte är så konstigt att det blir bråk om en pojke ser ut så" etc. etc.
Så tänk efter nu lite. De som är mest "oaccepterande" för olikheter hos människor är faktiskt inte de som är för genusmedvetenhet, utan tvärtom ofta de som är för könsroller. Tyvärr. Många som tycker att pojkar och flickor är och bör vara olika spyr ofta ur sig saker som:
- Ni begränsar ju!
Men alltså.. va? Reality-check någon? Det är bara att gå utanför dörren och titta sig omkring, så ser man vem det är som begränsar här.