• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • gumtree

Det här är väl ändå dagens skämt? Ska TS ringa till Soc för att kompisens treåringa sån har klänning på sig och uppmanar honom att leka med dockor. Shit va kul de kommer ha på fikarasterna på Soc. 

• oOOo  oOOo
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 10:22:24 följande:
    Varför anta att det pågår ett tvång 
    Eftersom en anmälan gjorts. Varför anta att det är "får" när detta inte makes sense?
  • Joual
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 10:31:56 följande:

Joual - Helt rätt. Ordet "Flickpojke" finns dessutom inte! Nu blev jag plötsligt ännu mer övertygad om att jag ska skriva barnböcker... med genusinriktning, och beskriva milda och snälla pojkar som tar hand om och bryr sig om.

Det tycker jag att du ska göra! Det behövs fler barnböcker med genusperspektiv.

En angränsande tanke: att vara "pappas flicka" har en annan klang än att vara "mammas pojke". Varför är det så?
  • Daeminimon
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:26:58 följande:
    Som någon sade., förmodligen inte något soc kommer göra något åt, men när man läser hur upprörda folk är här itråden pga att några inte vill klä sina pojkar i klänning så blir det hela ganska förståeligt.
    Njae, tror de allra allra flesta sk*ter fullständigt i hur andra klär sina barn. Det är snarare ordval och attityder som diskuteras, att de säger att vi "experimenterar" med våra söner, att vi "gör dom till bögar" (AAAAHAHAHAHAHAHAH!!!), att det är ett "tjejplagg" och att pojkar inte "får" ha det. DET protesterar vi emot, eftersom det föder en negativ attityd mot pojkar som törs gå emot normen. Sen kanske man även reagerar när folk säger att de inte skulle låta sin son ha på sig det han vill även om han bad om det- det anser många, jag själv inkluderad, är att hämma sitt barn.
  • Daeminimon
    Candelavern skrev 2011-04-29 10:31:55 följande:
    Jag blir inte ett dugg upprörd om ngn inte vill klä sin pojke i klänning, det som upprör mig är de i tråden som skriver att det är sjukt, vidrigt och hemskt, samt hånar dessa pojkar som vill ha klänning. De som säger att de aaaaaldrig skulle tillåta detta för att det är hemskt och anklagar andra för att tvinga sina barn samtidigt som det är precis det de själva skulle göra om situationen skulle uppstå med deras barn.
  • oOOo  oOOo
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 10:31:56 följande:

Och om alla FL-are är oproportioneligt klädintresserade så finns det minst lika mycket intressant att säga om tjejers kläder. Eller de tjejer som klär sig tufft.

Finns en hel kategori där du kan prata om att handla saker till dina barn. Förälder->Inhandla. Där kan du säkert hitta tips om tuffa kläder för döttrar.
  • gumtree

Hahahah "treåriga sån"

Menade ju son såklart!!! Doh!

• Daeminimon
    Joual skrev 2011-04-29 10:34:52 följande:
    Det tycker jag att du ska göra! Det behövs fler barnböcker med genusperspektiv.

En angränsande tanke: att vara "pappas flicka" har en annan klang än att vara "mammas pojke". Varför är det så?
    Hoppar in här och säger att jag är stolt att ha en riktig "Mammas pojke"!! Även om jag försöker i största mån undvika benämningar som inkluderar pojke, gubbe, kille, etc. I grund och botten är han dock en riktig Mammas godispojke! Skrattande
  • Filoso Fisken
    oOOo oOOo - Att anta att pojken får ha klänning make's more sense än att anta att han tvingas till det. Sannolikt är att anmälan gjorts för att det sticker personen ifråga i ögonen att den här pojken har klänning. Och "inte sjutton kan han vilja ha det själv, han tvingas nog till det!" osv. Jag vet många föräldrar som trycker på sina döttrar klänning för att de ska vara prinsessiga och nutti-puttiga från att det föds och framåt. Det är också ett tvång isånfall, ett subtilt sådant. Ska jag anmäla kanske? Nä juste, det är ju inte samma saaak... då är det bäst att jag vänjer mina söner vid att ha klänning från den dag de föds, så att jag inte råkar ut för att bli anmäld för "tvång" senare.

Heh.

(Jag tror förresten att soc har viktigare saker att göra, än att utreda om en 3 årig pojke eventuellt tvingas att ha på sig klänning. Wtf?)
  • oOOo  oOOo
    Daeminimon skrev 2011-04-29 10:35:16 följande:
    Sen kanske man även reagerar när folk säger att de inte skulle låta sin son ha på sig det han vill även om han bad om det- det anser många, jag själv inkluderad, är att hämma sitt barn.
    Ja, det var precis detta saken gällde. Blir man upprörd över det så är det väl inte konstigt om andra blir upprörda över att en pojke eventuellt blir tvingad att ha klänning?
Svar på tråden Klär pojken i kläning