• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Anonym (apan)
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 22:54:47 följande:
    Vågar man föreslå att du söker in till komvux och kompletterar ditt gymnasiebetyg i historia?
  • Anonym (apan)
    Daeminimon skrev 2011-04-28 23:52:34 följande:
    Jeans, svart t-shirt och Converse senast idag, räknas det?!

1. Vi är produkter av vå uppfostran, och därför präglade av det.
    2. Vi är vuxna människor som genomgått puberteten, och kan därför välja att klä oss för att attrahera det motsatta (eller samma) könet.
    3. Jag klär mig sällan heller i färgglad body och mjukisbyxor, något jag klär mitt barn i nästan dagligen. barns kläder fyller en annan funktion än vuxnas.
  • trollbottom
    elmadumle skrev 2011-04-29 00:53:54 följande:
    Nu har jag så gott som vuxna barn så håll de utanför det här. Kom igen när en kille går till skolan i klänning, inte så kul att bli retad. Och som sagt, barn är elaka mot varandra, ibland behövs inte mycket och varför då ge "de elaka barnen" något att retas för?
    Det är inte barnen som är elaka det är snarare att de lärt sig att det är okej att vara elak. Och att en kille har klänning behöver absolut inte betyda att denne blir retad. Det kan lika gärna vara för att man har fel märken på kläderna, glasögon, fel hudfärg, fel hårfärg etc.
    Att lära sina barn att vara snälla med varandra och att inte retas oavsett är ändå det viktigaste. Det jag ser är att föräldrar som tänker som du oftast har barn som retas eftersom de lärt sig att sådant som avviker, är ovanligt är okej att tycka är konstigt, påpeka mm.
    elmadumle skrev 2011-04-29 00:55:36 följande:
    Det gjorde jag också, men tyvärr så finns det de som önskar sig ett visst kön och blir besvikna när det blir "fel".
    Varför förutsätta att föräldrar till en pojke i klänning, rosa och glitter önskat en flicka? Trångsynt! Varför inte förutsätta att barnet själv har valt det?!
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • trollbottom
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 00:39:15 följande:
    Självklart är det ok. Det var bara ett svar på att småtjejer också begränsas av sina föräldrar i ganska stor utsträckning.
    Detta för att vi blivit begränsade i könsnormer och det tar tid innan man lyckas bryta helt. Flera generationer
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • ModestyB
    MrBlueSky skrev 2011-04-29 01:29:28 följande:
    Hur du ska säga till henne:

"Du, jag har problem med att du är öppensinnad och genusmedveten. Min personliga åsikt är att det är hemskt att du klär din son i klänningar."

Då jag antar att syftet med att säga detta är att få kompisen att sluta klä sonen som hon vill och istället göra som du behagar (och inte bara att vädra dina egna fördomar eller medge din inskränkthet) så får du nog vara beredd på att hon också förhåller sig annorlunda till dig efter ett sådant uttalande. Lycka til
  • Petrellie
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 11:40:29 följande:
    Tillåt mig tvivla. En treåring har inte på sig något hen inte vill! 
    Det håller jag inte alls med om. Min treåring har stark vilja i många sammanhang men hon bryr sig inte ett dugg om vad hon har på sig. Hon har aldrig uttryck en önskan om att ha ett visst plagg (om jag inte håller upp två och ber henne välja) och inte heller vägrat sätta på sig något jag lagt fram.
  • ModestyB

Vi har en dotter. Jag kan bli så oerhört trött på min man som vägrar ta på henne klänning. Han menar att han tycker att det är ett för könsbundet plagg, medan jag menar att det är att göra mannen till norm om man inte bär klänning. Klänning är för mig det ultimata plagget, bekvämt och lekvänligt, dessutom snyggt.

I andra kulturer bär män "klänning", dom har alltså fattat samma sak som jag-klänningar är super!

Det är du TS som har poblem och du bör allvarligt fundera på varför du lägger sådan kraft på att irrritera dig på saker som bryter mot DIN norm, finner du själv för mycket trygghet med din identitet genom tydlig könsprägel?

• Ferrari72
    Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:34:37 följande:
    Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.
    Fast när folk ska döpa sina bebbar så har ju även pojkar klänning!! Då anses det inte vara nåt konstigt! Personligen tycker jag inte heller att det finns speciella pojk eller flickfärger.
  • Lady Namárië
    amanda h skrev 2011-04-28 22:48:02 följande:
    SKOJAR DU MED MIG??? Det ligger i naturen, kvinnor är kvinnor och har sen urminnes tider uttryckt sin stil kvinnligt för att männen ska attraheras av dom och tvärtom. Menar du att det inte är bra att det finns manligt och kvinnligt? Ska vi ta bort det där och låta alla gå omkring i vita tunikor och inte kunna uttrycka sin sexualitet? Det hade varit onaturligt och omänskligt!!!
    Absolut. Det kan man till exempel se på de omfattande arkeologiska spåren efter stenåldersbysthållare i skinn med pushup-effekt, och inte minst på stringtrosans tusenåriga historia i samtliga kulturer som någonsin existerat.

Eller inte. *facedesk*

För att vara lite seriös: Är du helt omedveten om att de attribut som kulturellt sett definieras som "manliga" respektive "kvinnliga" varierar med tid och plats? Och anser du verkligen att "kvinnligt" är, bör vara och alltid har varit detsamma som "i syfte att attrahera män sexuellt"?
    So say we all
  • Turkosfjäril

Jag har bara läst första sidan och TS beskrivning av tråden, och min första reaktion är ''Vad fan?'' Jag läste några som inte tyckte det var något att blanda sig med, att man skulle vänja sig vid 2000-talet, men alltså ursäkta mig... Menar ni att det är okej? Det är inte ett dugg okej?! Det känns mest som att hon är en missnöjd kärring för att hon inte fick drömdottern och istället skämmer ut pojken genom att tvinga honom bära klänningar. Vilken liten pojke vill gå i klänning egentligen?! Det är väl INTE ''det nya''?! Jag ser aldrig killar i klänningar och jag tycker det är jäkligt sorgligt att det finns mammor som faktiskt sätter på sina små söner klänningar!!
    Nej ush och fy. Jag vet inte om du sagt till din vännina TS eftersom jag knappt läst tråden, men har du inte gjort det så GÖR DET.

Svar på tråden Klär pojken i kläning