• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Filoso Fisken

sophialicious - Yep, men så ser det ju inte ut idag. Alla får inte vara som de vill. Sen lär man ju inte sina ungar att de får vara som de vill om man säger "du är pojke, då ska du vara och se ut såhär" eller "du är flicka, då ska du vara och se ut såhär". Men det är ju upp till var och en hur det gör. Däremot tycker jag att ALLA föräldrar ska lära sina barn att folk är och ser ut olika. Så att de lär sig att det är okej att som pojke vara mild, känslig, oatletisk, omvårdande, älska rosa/hello kitty/blommor och leka med dockor. Och att det är okej som flicka att vara tuff, självsäker, aktiv, ta för sig, älska bilar/actionfigurer och mörkmurriga coola kläder. För då har man gjort sitt för att förhindra att uppfostra en mobbare! Sen om man ändå tycker att barnet ska kläs i stereotypiska kläder - det är okej, valet är fritt. Men just det att man lär in barnet att barn som rör sig utan för könsrollen är onormala och gör fel - det är det jag tycker är HEMSKT.

• Candelavern
    sophialicious skrev 2011-04-29 09:54:42 följande:

Alla får vara som dem vill även de som vill klä sina flickor i "typiska flickkläder" och sina pojkar i "typiska pojkkläder"

Eller hur?? Eller har jag fel??!!!

Alla får ju inte det, det är ju den här tråden ett levande bevis för, men människor som skrattar åt barn och en TS som ska anmäla en mamma för att hennes treåring får ha klänning!
  • oOOo  oOOo
    Joual skrev 2011-04-29 09:43:24 följande:
    Innebär det att lesbiska kvinnor (som inte alls strävar efter att attrahera det motsatta könet) inte är kvinnliga?
    Logiskt kullerbytta. För att något är kvinnligt betyder inte det att avsaknaden är icke kvinnlig.

Det är kul att spela boll
    Innbär det att det är tråkigt så fort man inte spelar boll? Nej, givetvis inte. Andra saker kan också vara kul.
  • sophialicious
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 09:59:48 följande:
    sophialicious - Yep, men så ser det ju inte ut idag. Alla får inte vara som de vill. Sen lär man ju inte sina ungar att de får vara som de vill om man säger "du är pojke, då ska du vara och se ut såhär" eller "du är flicka, då ska du vara och se ut såhär". Men det är ju upp till var och en hur det gör. Däremot tycker jag att ALLA föräldrar ska lära sina barn att folk är och ser ut olika. Så att de lär sig att det är okej att som pojke vara mild, känslig, oatletisk, omvårdande, älska rosa/hello kitty/blommor och leka med dockor. Och att det är okej som flicka att vara tuff, självsäker, aktiv, ta för sig, älska bilar/actionfigurer och mörkmurriga coola kläder. För då har man gjort sitt för att förhindra att uppfostra en mobbare! Sen om man ändå tycker att barnet ska kläs i stereotypiska kläder - det är okej, valet är fritt. Men just det att man lär in barnet att barn som rör sig utan för könsrollen är onormala och gör fel - det är det jag tycker är HEMSKT.
    Ja och det är synd att det är så! Men tycker bara att man inte ska visa vad man tycker på detta sätt att hoppa på andra som tycker annorlunda!!!! Man kan föra fram sitt budskap på ett bra och fint sätt (som ju faktiskt fungerar bäst), välja hur man uppfostrar sina barn och visa hur bra man ska vara mot andra och inte skilja på olika personer man möter beroende på hur de ser ut!
    Visa hur snäll och trevlig man är som är så!
    INTE visa ilska och dåliga miner mot andra för att de inte gör som man själv!
  • oOOo  oOOo
    Candelavern skrev 2011-04-29 09:59:53 följande:
    anmäla en mamma för att hennes treåring får ha klänning!
    Fråmgår det? Problemet kanske är att just att det inte är "får" utan "måste".
  • infragilis
    sophialicious skrev 2011-04-29 10:05:55 följande:
    Ja och det är synd att det är så! Men tycker bara att man inte ska visa vad man tycker på detta sätt att hoppa på andra som tycker annorlunda!!!! Man kan föra fram sitt budskap på ett bra och fint sätt (som ju faktiskt fungerar bäst), välja hur man uppfostrar sina barn och visa hur bra man ska vara mot andra och inte skilja på olika personer man möter beroende på hur de ser ut!
    Visa hur snäll och trevlig man är som är så!
    INTE visa ilska och dåliga miner mot andra för att de inte gör som man själv!
    Det var ju det hon tyckte. Hon jämförde att skratta åt pojkar i klänning (som några sagt att de gör) med att skratta åt flickor och pojkar klädda efter normen, för att påvisa hur fel det är.
  • Joual
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:04:20 följande:
    Logiskt kullerbytta. För att något är kvinnligt betyder inte det att avsaknaden är icke kvinnlig.

Det är kul att spela boll
    Innbär det att det är tråkigt så fort man inte spelar boll? Nej, givetvis inte. Andra saker kan också vara kul.
    Visserligen, men amanda h skrev: När du säger "anser du att kvinnligt är i syfte att attrahera män sexuellt" så kan jag svara nej, inte bara sexuellt, utan attrahera män överhuvudtaget.  I grund och botten tycker jag att kvinnlighet alltid grundat på det, syftet att attrahera det motsatta könet.

Jag tolkar det som att det hon lägger i ordet "kvinnlighet" handlar om saker som attraherar det motsatta könet. Därav min fråga.
  • infragilis
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:06:49 följande:
    Fråmgår det? Problemet kanske är att just att det inte är "får" utan "måste".
    Tror knappast soc skulle gör anågot även om pojken tvingas. Många fler pojkar tvingas gå i pojkiga kläder mot sin vilja, skulle jag tro. Inte bryr sig soc om det..
  • sophialicious
    infragilis skrev 2011-04-29 10:11:05 följande:
    Tror knappast soc skulle gör anågot även om pojken tvingas. Många fler pojkar tvingas gå i pojkiga kläder mot sin vilja, skulle jag tro. Inte bryr sig soc om det..
Svar på tråden Klär pojken i kläning