• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • emmawenner
    Turkosfjäril skrev 2011-04-29 09:25:38 följande:

Jag har bara läst första sidan och TS beskrivning av tråden, och min första reaktion är ''Vad fan?'' Jag läste några som inte tyckte det var något att blanda sig med, att man skulle vänja sig vid 2000-talet, men alltså ursäkta mig... Menar ni att det är okej? Det är inte ett dugg okej?! Det känns mest som att hon är en missnöjd kärring för att hon inte fick drömdottern och istället skämmer ut pojken genom att tvinga honom bära klänningar. Vilken liten pojke vill gå i klänning egentligen?! Det är väl INTE ''det nya''?! Jag ser aldrig killar i klänningar och jag tycker det är jäkligt sorgligt att det finns mammor som faktiskt sätter på sina små söner klänningar!!
    Nej ush och fy. Jag vet inte om du sagt till din vännina TS eftersom jag knappt läst tråden, men har du inte gjort det så GÖR DET.

Håller verkligen! Finns absolut ingen anledning till att utsätta sitt barn för det. Sen kan folk säga att det är vi vuxna som sätter gränser. Men varför ska man neutralisera allt? Vi e olika helt enkel! Jag hade oxå sagt till, med väl valda ord.
  • Candelavern
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 09:36:22 följande:
    Memme93 - På vilket sätt är det inte ok menar du? Och kom inte och säg att du på fullaste allvar tror att hon aggressivt trycker på en klänning på sin hysteriskt skrikande/gråtande pojke. Ye right, liksom. Antagligen genomsyrar hennes tänk sin uppfostran, alltså att det inte finns "tjejsaker" och "killsaker" och det smittar av sig på ungen, som kanske kom på att han ville ha just en klänning. Och då fick han det. Eller så tycker mamman helt enkelt om klänningar och klär pojken i det, precis som andra tycker om gult och blått, stjärnmönster eller velourbyxor.

Väldigt sund inställning i mina ögon, i vilket fall.

-

Själv tycker jag inte att klänning är ett speciellt optimalt plagg för ett lekande barn, men om mina ungar kommer på att de vill ha en så kommer jag att köpa en (eller ja, några fler kanske! haha). Oavsett om jag har en dotter eller son. Rysh-pyshklänningar hör dock hemma i utklädningslådan eller till "finare" tillfällen - annars får det bli mer tröj-liknande tunikor.

Men liksom, allt det här med vad pojkar och flickor får och inte får är ju en social konstruktion, som förändras både med tiden - men också beroende på var i världen man befinner sig. I Indien har väl killarna lite tunike-liknande överdelar med mycket färger, guldigt och glänsande? Förr i tiden hade killarna inte bara "klänning" utan också peruk, och så sminkade de sig. Idag ser det inte ut så, men saker förändras med tiden - vilket än mer visar på att det inte "bara är så". Det är liksom inte ett konstaterat faktum att killar inte kan ha rosa och klänning  - utan det förändras. Hela tiden. Jag tycker att man ska slopa alla jävla etiketter- och regler för hur man får vara och inte vara. Hur man bör se ut och hur man inte bör se ut. Fan, låt folk - oavsett ålder - få ha på sig, se ut och vara som de vill. Om ni inte vill ha klänning på er son? Fine, ha inte det då. Men att hoppa på de som tycker annorlunda - varför? Dessutom är det synd att ni (+ fröknar + omgivningen) trycker in i era ungars huvuden att "såhär får man inte vara om man är tjej/kille" - för då är det era "kära barn" som hoppar på mina och andras, bara för att vi låter dem vara som de vill. Det är INTE okej.
  • Lady Namárië
    amanda h skrev 2011-04-29 09:26:29 följande:
    Hehe ja just det, för jag trodde ju att kvinnor gick runt med push up bh och stringtrosor på stenåldern ;)
    Ja, det var lite så ditt inlägg lät.
    amanda h skrev 2011-04-29 09:26:29 följande:
    När du säger "anser du att kvinnligt är i syfte att attrahera män sexuellt" så kan jag svara nej, inte bara sexuellt, utan attrahera män överhuvudtaget.  I grund och botten tycker jag att kvinnlighet alltid grundat på det, syftet att attrahera det motsatta könet. Vad tycker du själv att kvinnligt är och alltid har varit? Big question, inte sant?
    Det var ju liksom det som var poängen litegrann. Jag skiljer på biologiskt och socialt kön, så jag anser inte att det finns något som "alltid" har varit kvinnligt (till skillnad från att en kvinna alltid har haft livmoder och äggstockar, t. ex).

Och jag tycker dessutom att det (speciellt om man inte skiljer på kvinna och kvinnligt) är en tragisk syn att kvinnlighet skall betyda detsamma som att vilja attrahera män.
    Turkosfjäril skrev 2011-04-29 09:25:38 följande:

Jag har bara läst första sidan och TS beskrivning av tråden, och min första reaktion är ''Vad fan?'' Jag läste några som inte tyckte det var något att blanda sig med, att man skulle vänja sig vid 2000-talet, men alltså ursäkta mig... Menar ni att det är okej? Det är inte ett dugg okej?!

Du tror inte att folk resonerade precis likadant när Europeiska kvinnor började gå i byxor på 1920-talet? "Byxor är faktiskt ett mansplagg! Varför i hela världen skulle en flicka vilja gå runt i byxor? Skandal! Fruktansvärt! Hemska föräldrar!"
    So say we all
  • Filoso Fisken
    Candelavern skrev 2011-04-29 09:36:48 följande:
    Jag har faktiskt aldrig hört en pojkmamma säga att hennes son SKA ha klänning, utan enbart mammor som låter sina pojkar ha det om de vill. Däremot har jag i alla dessa "pojke-i-klänning-trådar" läst inlägg av hur många mammor som helst som säger att de aaaldrig skulle låta sin son ha klänning och att de skulle asgarva om de såg en pojk i klänning. Vem begränsar och tvingar sina barn, egentligen? Vem är det som är vidrig egentligen? För att använda TS eget uttryck.
    (tummen upp tillbaka - klokt inlägg!)
  • sophialicious

TROLLBOTTOM och HÄCKHÄXAN bland andra! VAD får ni ut av att vara så otrevliga? suck sluta upp att vara så barnsliga!
    ALLA måste inte tycka samma!!!!! Vi är olika personer med olika åsikter! VARFÖR ska man hoppa på en som inte tycker som sig själv! SLUTA det är sånt som orsakar problem i världen på olika plan!

• Fotavtryck
    Turkosfjäril skrev 2011-04-29 09:29:51 följande:
    Det sistnämnda har väl överhuvudtaget inte med ämnet att göra? Det är en färg, som en tonåring som hittat sig själv valt att bära. Dessutom är det väl jävligt stor skillnad på klänning och tröja?!
    Ja, det blir en skillnad för att DU gör det till det!
    Det är vuxna som gör barnen osäkra i sig själva!

Det jag menar är att vi tillåter tonårspojkar, kallar dom mogna o starka för att dom väljer att bära rosakläder.
    Så varför inte låta barnen välja själva. Och stötta dom i deras val redan i fsk-ålder! Då blir det sedan inget snack om att bära rosa o vara kille mm.
  • emmawenner

Måste tillägga att ha kläder som utklädnadskläder i olika former anser jag helt ok. man ska inte hämma utveckling o stimulans!

• Anonym
    Fotavtryck skrev 2011-04-29 09:26:36 följande:
    TS ska helt enkelt vara tyst. barnet är 3 år o trivs han i kläningar så låt det vara!!!
    Min son gick i rosa stövlar när han var 3.
    Låt barnen välja. Det gör dom starkare!

(är det fel att tonårskillar har rosa kepsar, tröjor, skor mm?)
    Tycker du att en kille i tonåren som har rosa keps är detsamma som att en annan kille i tonåren skulle ha en lång klänning blommig kanske *brister ut i skratt bara av tanken
  • Anonym
    emmawenner skrev 2011-04-29 09:40:42 följande:

Måste tillägga att ha kläder som utklädnadskläder i olika former anser jag helt ok. man ska inte hämma utveckling o stimulans!

Svar på tråden Klär pojken i kläning