• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Filoso Fisken
    oOOo oOOo - Ska man tänka så, då får jag skicka in massor med anmälningar om föräldrar som kanske eventuellt tvingar sina flickor att ha klänning. Varför anta att det pågår ett tvång - BARA FÖR ATT UNGEN RÅKAR HA SNOPP.

Jösses.
  • Candelavern
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:20:40 följande:
    Läs vad som står istället för att hitta på och anta.
    Detsamma
  • sophialicious
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 10:21:01 följande:
    Sen är det synd, tycker jag, att pojkar som bryter mot normen döms ofantligt mycket hårdare än flickor som gör det.

- En tuff flicka som leker med bilar och klär sig i tshirt och baggyjeans får inga speciella reaktioner.
    - En mild pojke som leker med dockor och klär sig i rosa/hello kitty eller klänning är hemsk. fjantig. jättekonstig. har misshandlande och vidriga föräldrar. kommer bli bög (oj vad hemskt! eh..). kommer bli transa. kommer mobbas (no shit - det är era ungar som blir mobbarna! i wonder why..) osv.

Varför? Vart är alla FL-trådar med texter som "Klär flickan i baggyjeans/mörkmurrigt/superhjältetryck" och  "Hon låter sin dotter leka med bilar"? Va..?
    haha det var det bästa inlägget på länge!!! Kanske får en och annan en tankeställare!!!!
  • oOOo  oOOo
    Varför? Vart är alla FL-trådar med texter som "Klär flickan i baggyjeans/mörkmurrigt/superhjältetryck" och  "Hon låter sin dotter leka med bilar"? Va..?
    Ja, eller, hon snaggar sin dotter mot hennes vilja!

På FL är det väldigt intressant att diskutera pojkars klädsel helt enkelt. Kanske beror på att många på FL är oproportionerligt klädintresserade.
  • Daeminimon
    Candelavern skrev 2011-04-29 09:36:48 följande:
    Jag har faktiskt aldrig hört en pojkmamma säga att hennes son SKA ha klänning, utan enbart mammor som låter sina pojkar ha det om de vill. Däremot har jag i alla dessa "pojke-i-klänning-trådar" läst inlägg av hur många mammor som helst som säger att de aaaldrig skulle låta sin son ha klänning och att de skulle asgarva om de såg en pojk i klänning. Vem begränsar och tvingar sina barn, egentligen? Vem är det som är vidrig egentligen? För att använda TS eget uttryck.
  • Joual
    Sen är det synd, tycker jag, att pojkar som bryter mot normen döms ofantligt mycket hårdare än flickor som gör det.

- En tuff flicka som leker med bilar och klär sig i tshirt och baggyjeans får inga speciella reaktioner.
    - En mild pojke som leker med dockor och klär sig i rosa/hello kitty eller klänning är hemsk. fjantig. jättekonstig. har misshandlande och vidriga föräldrar. kommer bli bög (oj vad hemskt! eh..). kommer bli transa. kommer mobbas (no shit - det är era ungar som blir mobbarna! i wonder why..) osv.

Träffsäkert!

Man kan också ta en koll i barnböcker. En "pojkflicka" är något positivt. Hon är tuff, klättrar i träd och gör roliga saker. Karaktärer som Pippi Långstrump och George i Femböckerna (Enid Blyton) är två exempel på det.

Hur många böcker finns det om "flickpojkar"? Och hur skulle en sådan beskrivas - i positiva eller negativa ordalag?
  • oOOo  oOOo
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 10:22:24 följande:
    oOOo oOOo - Ska man tänka så, då får jag skicka in massor med anmälningar om föräldrar som kanske eventuellt tvingar sina flickor att ha klänning. Varför anta att det pågår ett tvång - BARA FÖR ATT UNGEN RÅKAR HA SNOPP.

Jösses.
    Som någon sade., förmodligen inte något soc kommer göra något åt, men när man läser hur upprörda folk är här itråden pga att några inte vill klä sina pojkar i klänning så blir det hela ganska förståeligt.
  • Daeminimon
    emmawenner skrev 2011-04-29 09:40:42 följande:

Måste tillägga att ha kläder som utklädnadskläder i olika former anser jag helt ok. man ska inte hämma utveckling o stimulans!

Förmodligen det roligaste jag läst hittills! Vi ska inte hämma utveckling och stimulans, bara om sonen ber om en klänning? Då är det okej att hämma?!
  • Candelavern
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:26:58 följande:
    Som någon sade., förmodligen inte något soc kommer göra något åt, men när man läser hur upprörda folk är här itråden pga att några inte vill klä sina pojkar i klänning så blir det hela ganska förståeligt.
    Jag blir inte ett dugg upprörd om ngn inte vill klä sin pojke i klänning, det som upprör mig är de i tråden som skriver att det är sjukt, vidrigt och hemskt, samt hånar dessa pojkar som vill ha klänning. De som säger att de aaaaaldrig skulle tillåta detta för att det är hemskt och anklagar andra för att tvinga sina barn samtidigt som det är precis det de själva skulle göra om situationen skulle uppstå med deras barn.
  • Filoso Fisken

oOOo oOOo - Jo, jag är inte förvånad att det finns folk som anmäler för såna här fjantiga saker. Snacka om att dra viktig tid ifrån soc, istället för att låta de fokusera på barn som misshandlas och utsätts för övergrepp. Jag tycker att klänning är begränsande för barn (speciellt i leken) t.ex. - inte fan sitter jag och bajsnödigt sänder in anmälningar om alla flickor jag ser ute i klänning. "för ojojoj, de kanske tvingas t.o.m.!"

Och om alla FL-are är oproportioneligt klädintresserade så finns det minst lika mycket intressant att säga om tjejers kläder. Eller de tjejer som klär sig tufft.

Joual - Helt rätt. Ordet "Flickpojke" finns dessutom inte! Nu blev jag plötsligt ännu mer övertygad om att jag ska skriva barnböcker... med genusinriktning, och beskriva milda och snälla pojkar som tar hand om och bryr sig om.

Svar på tråden Klär pojken i kläning