Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • oOOo  oOOo
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 10:42:51 följande:
    oOOo oOOo - Att anta att pojken får ha klänning make's more sense än att anta att han tvingas till det. 
    Nej, inte om man vet att en soc anmälan gjorts. 
  • infragilis
    trollbottom skrev 2011-04-29 10:19:06 följande:
    WHat, otrevlig? Vart någonstans? För att vi pålyser en annan åsikt?
    Det där förvirrade mig också. Tryckte till och med visa endast för att se och hittade bara sakliga inlägg. Hm...
  • Filoso Fisken
    oOOo oOOo - Och vad händer om han tvingats ha klänning? Det är en miss i uppfostran, och man kanske får en avhutning för det - men det räknas inte misshandel eller något i den stilen.

Förmodligen kommer soc titta på anmälan, ta sig för magen och skratta och sedan jobba vidare med viktiga saker. 
    Hur hade du reagerat om anmälan istället gällde en flicka. "Tvingar flickan att ha klänning". Då hade nog folk tänkt "amen vafaaan flickor VILL ju ha klänning!". 

Det är ett plagg liksom. "Tvingar pojken att ha tröja" oj hoppsan, det skickar vi genast till soc.
    /tar mig för pannan
  • Taamlin
    Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:34:37 följande:
    Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.
    Men allvarligt! VAD är det som har anmälts till soc? Att pojken har klänning på sig? Det måste väl ändå ligga misstanke om grov misshandel eller något bakom för att göra en sådan? Inte bara för att man blir tjurig för att f.d. kompisen klär sin pojke i klänning?
    Annars ligger jag jääääävligt risigt till som ibland - usch och fy - har tröjor med dinosaurietryck på min dotter fastän hon den dagen kanske hellre hade velat ha en rosa prinsessklänning till dagis.
    Merry meet and blessed be!
  • Candelavern
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:43:42 följande:
    Ja, det var precis detta saken gällde. Blir man upprörd över det så är det väl inte konstigt om andra blir upprörda över att en pojke eventuellt blir tvingad att ha klänning?
    Skillnaden är att i det ena fallet vet vi att de skulle tvinga av pojken en klänning han vill ha (eftersom de skriver det rakt ut) och i det andra fallet antar du och några andra att pojken blir tvingad. Vilket såklart kan vara fallen men det finns inget som talar för det. Det här med att läsa vad som skrivs och anta...igen:)
  • gumtree

Tar mig friheten att visa de inlägg som TS gjort...

- men det är ju vidrigt och synd om hennes lilla pojke*?*

- men han vill ju ha häftiga pojk kläder men hans mamma vill att han ska ha rosa glitter klänningar ist

-hon uppmuntrar han att leka med dockor och ha tjej kläder på sig

- känns bara löjligt, varför kan inte flickor få vara flickor och pojkar vara pojkar?

-nästan alltid har han nå tjej kläder på sig, målade naglar osv.
    Jag tycker synd om lill killen

- Mamman har alltid på sig "kvinno kläder" ofta kjol

-Nä men hon "påverkar" honom till att bli en tjej, uppmuntrar och uppmuntrar

Hur man kan ta detta på allvar är en gåta för mig.
  • Filoso Fisken
    "Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom." läste just igenom TS ordentligt och.. alltså.. vaaaa!? Är det vad soc-människorna sitter och ägnar tid åt om dagarna. Att utreda om en pojke tvingas att ha på sig ett klädesplagg!? Okej, om ett barn tvingades att gå ute enbart i stringtrosor och stilettklackar så hade jag nog postat en anmälan utan att blinka. Men en klänning liksom? Det är en lång tröja, i princip. Uj uj vad hemskt. Stackars barn som det lider!

Men visst, jag kan också hålla med om att det är onödigt att tvinga på ett barn ett plagg som är onödigt - om det nu är vad som skett i det här fallet. Men att anmäla för något sådant? Jag fattar ingenting.

Utreda om ett barn blir misshandlat och utsatt för övergrepp
    vs.
    Utreda om ett barn tvingats ha på sig ett klädesplagg.

Hmm.. svårt val.
  • oOOo  oOOo
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 10:48:35 följande:
    oOOo oOOo - Och vad händer om han tvingats ha klänning? 
    Inte vet jag. Det har jag aldrig uttalat mig om.

Jag svarade bara på ett påstående om att det var mårkligt att en soc anmälan gjorts pga att en pojke fick ha klänning. Det var ju uppenbarligen ett ganska märkligt påstående eftersom det inte framgick och att det vore mer troligt att anta att tvång faktiskt förelåg.

Om någon hade rakat huvudet på sin dotter utan att dottern ville det är det nog inte orimligt att en soc anmälan  faktiskt tagits på allvar. Eller att en förälder lämnat barnet naket på skolan med motiveringen att barnet ville ha det så.
  • Daeminimon
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:43:42 följande:
    Ja, det var precis detta saken gällde. Blir man upprörd över det så är det väl inte konstigt om andra blir upprörda över att en pojke eventuellt blir tvingad att ha klänning?
    Vi pratar om en treåring. Har du träffat några treåringar? De är liksom rätt kända för att ha en stark vilja. Dessutom är de allra flesta treåringar kapabla att dra av sig ett plagg de verkligen inte vill ha på sig, så jag är rädd att "han blir tvingad"-argumentet är ren och skär Bull, såvida detta barn inte är extremt ovanligt, eller har någon form av funktionshinder, vilket jag gissar tro... förlåt ts skulle nämnt...

Tycker dessutom att det är viss skillnad, eftersom attityden "killar får inte ha klänning" påverkar andra i det att det är såna attityder som gör att många pojkar som vill ha klänning inte törs. DET ÄR INTE OK.
  • Filoso Fisken
    gumtree skrev 2011-04-29 10:52:11 följande:
    Tar mig friheten att visa de inlägg som TS gjort...
    - men det är ju vidrigt och synd om hennes lilla pojke*?*

- men han vill ju ha häftiga pojk kläder men hans mamma vill att han ska ha rosa glitter klänningar ist

-hon uppmuntrar han att leka med dockor och ha tjej kläder på sig

- känns bara löjligt, varför kan inte flickor få vara flickor och pojkar vara pojkar?

-nästan alltid har han nå tjej kläder på sig, målade naglar osv.
    Jag tycker synd om lill killen

- Mamman har alltid på sig "kvinno kläder" ofta kjol

-Nä men hon "påverkar" honom till att bli en tjej, uppmuntrar och uppmuntrar

Hur man kan ta detta på allvar är en gåta för mig.
    Hahahaha.
    Den här tråden är förmodligen på skämt. Någon som är anti-genus och som vill påverka FL'are ännu mer till att tycka att genusmedvetenhet är såå hemskt. Fan, jag blir ju mörkrädd. Inte konstigt att folk är så emot "genus" när de lyssnar på såna här dårar.
Svar på tråden Klär pojken i kläning