• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Anonym (Norrköping)
    gumtree skrev 2011-04-29 10:32:38 följande:
    Det här är väl ändå dagens skämt? Ska TS ringa till Soc för att kompisens treåringa sån har klänning på sig och uppmanar honom att leka med dockor. Shit va kul de kommer ha på fikarasterna på Soc. 
    Jag misstänker att soc vill besöka familjen för att ta reda på om föräldrarna kan möta barnets behov.
    Att klä sin son i klänningar kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.
    (Och kom nu inte och påstå att man ska förbjuda sina barn att mobba, för det biter i stort sett bara på de barn som inte skulle mobba annars heller).
  • Filoso Fisken
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:54:41 följande:
    Inte vet jag. Det har jag aldrig uttalat mig om.

Jag svarade bara på ett påstående om att det var mårkligt att en soc anmälan gjorts pga att en pojke fick ha klänning. Det var ju uppenbarligen ett ganska märkligt påstående eftersom det inte framgick och att det vore mer troligt att anta att tvång faktiskt förelåg.

Om någon hade rakat huvudet på sin dotter utan att dottern ville det är det nog inte orimligt att en soc anmälan  faktiskt tagits på allvar. Eller att en förälder lämnat barnet naket på skolan med motiveringen att barnet ville ha det så.
    Det är skillnad på att raka av huvudhår och klä barn i klänning jämfört med att lämna ett barn naket på skolan. Förstår du inte det själv? Huvudhår är inte en nödvändighet. Klänning skadar lika lite som en tröja gör det. Att lämna ett barn naket i skolan är däremot dåligt bl.a. för att:
    - Barnet kan frysa och bli jättesjukt.. eller kanske bli vähähäldigt solbränd (beroende på årstid).
    - Barnet kan locka till sig pedofiler (jo, tyvärr - risken finns).
    - Att gå naken i skolan är inte okej.
  • Daeminimon
    Om någon hade rakat huvudet på sin dotter utan att dottern ville det är det nog inte orimligt att en soc anmälan  faktiskt tagits på allvar.
    Tuggummi? Månader av skrik och bråk vid varje borstning, som lett till tovor som inte går att reda ut? Bara två potentiella anledningar till att en förälder kanske snaggar/klipper kort sitt barn. Inte tror jag soc kommer för det.
  • Candelavern
    Jag svarade bara på ett påstående om att det var mårkligt att en soc anmälan gjorts pga att en pojke fick ha klänning. Det var ju uppenbarligen ett ganska märkligt påstående eftersom det inte framgick och att det vore mer troligt att anta att tvång faktiskt förelåg.
    Varför är det mest rimligt?
  • oOOo  oOOo
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 10:58:46 följande:
    Det är skillnad på att raka av huvudhår och klä barn i klänning jämfört med att lämna ett barn naket på skolan. Förstår du inte det själv? Huvudhår är inte en nödvändighet. 
    Nej, huvudhår är inte en nödvändighet, så vad är då problemet med att raka av det?

Och varför är det annorlund med nakenhet, det är ju bara en annan social norm. Vill inte barnet finns det väl ingen anledning att tvinga. Vilken skada gör det? 
  • Raskask
    Anonym (Norrköping) skrev 2011-04-29 10:57:41 följande:
    (Och kom nu inte och påstå att man ska förbjuda sina barn att mobba, för det biter i stort sett bara på de barn som inte skulle mobba annars heller).
    Nä uppfostra inte era barn. Bättre att strunta i att de mobbar och anmäla sina kompisar till soc istället.

Jag tvingade på min dotter en klänning hon inte ville ha och min son ett par byxor han inte ville ha i helgen då vi besökte en äldre släkting som skickat dessa plagg i present till ungarna. Hon ville gärna se hur de såg ut i sina nya kläder som hon var mycket glad över att ha köpt till mina barn och jag tyckte att det inte var så värst förfärligt att låta henne få se det. Bör jag anmäla mig själv till socialtjänsten tro?
  • Filoso Fisken
    Jag misstänker att soc vill besöka familjen för att ta reda på om föräldrarna kan möta barnets behov.
    Att klä sin son i klänningar kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.
    Ska man, ur mobbningssynpunkt, utreda föräldrar som låter sina söner ha klänningar. Då kan man ju utreda de föräldrar med rultiga barn (nu får du banta ner lilla Kalle så han inte bli mobbad, annars tar du inte ditt ansvar). Eller föräldrar som låter sina döttrar ha på sig baggyjeans, superhjältetröjor och leka med fotbollar. Eller föräldrar till fräkninga och rödhåriga ungar (nu får du sminka och färga håret på ungen så h-n inte blir mobbad). Varför ska man rätta sig efter ouppfostrade snorungar och låta dem predika hur man uppfostrar sina barn? Kan det inte, möjligtvis, vara bättre att rikta sig mot problemet istället, dvs. de ungar som faktiskt mobbar. Problemet ligger hos dem, och inte hos offren.

Zzzz.
  • Daeminimon
    Skämtar du eller?

Att låta sitt barn ha glasögon kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.

Att låta sitt barn ha för korta, lite fransiga byxor eftersom man inte har råd att köpa nya kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.

Att låta sitt barn vara rödhårig kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.

Att låta sitt barn prata med en annorlunda dialekt/brytning kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.

Att låta sitt barn ha ett talfel kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.

Att låta sitt barn ha ett handikapp/funktionshinder kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.

Get my drift?
  • oOOo  oOOo
    Candelavern skrev 2011-04-29 11:00:16 följande:
    Varför är det mest rimligt?
    Eftersom hela påståendet gick ut på att det var orimligt att anmälan för en sådan sak. 
  • Louise1987

Men jisses alltså.  Orka ens bry sig om att killar har klänning, finns väl massor av viktiga saker att bry sig om än sådana ytliga grejer i min mening,
    Inte konstigt att barn blir mobbade av andra barn när föräldrarna präglar in i sina barns huvuden att de måste se ut på ett visst sätt. Sorgligt!
    Det är ju bara kläder! -.-

Svar på tråden Klär pojken i kläning