• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Candelavern
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 11:39:19 följande:
    Så du säger att hela detta problemet med att pojkar som inte får ha klänning egentligen inte finns eftersom det inte går att styra över. Vill de inte ha byxor kommer de ta av sig byxorna oavsett vad man gör. 

Det betyder alltså att alla normala 3-åringar har precis de kläder på sig som de själva vill redan idag. 
    Köps inte kläderna hem kan de heller inte ta dem på sig.Om man inte tycker det är ok att låta ungen välja kommer man ju inte köpa en klänning till pojken heller när han säger att han vill ha en.
  • oOOo  oOOo
    Candelavern skrev 2011-04-29 11:44:33 följande:
    Köps inte kläderna hem kan de heller inte ta dem på sig.Om man inte tycker det är ok att låta ungen välja kommer man ju inte köpa en klänning till pojken heller när han säger att han vill ha en.
    Men vad är problemet då? Han tar ju inte på sig något om han inte vill ändå. Så det förekommer ju inget tvång.
  • Lady Namárië
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 11:16:51 följande:
    Det som inte är rimligt är att sätta skulden på offren istället för på mobbaren. Ta itu med det faktiska problemet - dvs. mobbarna, istället för att "finjustera" omgivningen för att minska risken att bli den utvalda hackkycklingen. Det är inte omgivningen som är fel, eller ser fel ut. Det är mobbaren som är felet med stort F.

Och vad är det för snack om experiment? Det är inget jävla experiment att låta barn, oavsett kön, få tillgång till allt. Det borde vara en självklarhet, men tyvärr så är det inte så för alla. Men experiment? Det är inget annat en B-S!
    Instämmer helt.
    So say we all
  • Lady Namárië
    Anonym skrev 2011-04-29 11:05:28 följande:
    Måste ni blanda in småbarn i erat förbaskade genus tänk? Om vi påverkar våra barn så mycket så be era män sätta på sig klänningar och så tar ni på er stor skjorta och går och meckar med bilen. Sjukt att ni tror att ni måste gå andra vägen, låt dom välja själva istället!
    Måste du utsätta dina (och mina) barn för förstockade och konservativa åsikter om vad som passar sig för endera könet?

Och har du missat att det HELT handlar om att låta barnen väölja själva? Att inte säga "nej" om killen vill ha en klänning eller tjejen vill mecka med bilen?
    So say we all
  • Anonym (Pruttson)
    Rikard Ukraina skrev 2011-04-28 18:20:20 följande:
    Min käre vän, har du aldrig hört talas om internationella relationer? Jag bor i Ukraina för tillfället (pga arbete) och jag ser många likheter mellan det ukrainska och det svenska samhället. Nyligen har dessutom Rysslands och Sveriges premiärminister respektive statsminister kommit överens om att de två staterna ska anpassa sig till varandra vidare. Detta innebär praktiskt taget att de regler och regulationer som gäller i vackra Ukraina gäller likaså där hemma i Sverige.

Jag antar att du inte kommer förstå det jag skrev ovan, och förklarar det därför enkelt för dig. En pojke i Sverige är också en pojke i Ukraina. En flicka i Ukraina är en flicka i Sverige. Män, killar och pojkar ska inte springa runt klädda i kläder avsedda för kvinnor. I ett sådant fall bör de rubriceras som transvestiter. Du har väl aldrig sett en man bära en BH eller?

Jag föreslår för dig, TS, att du råder din väninna att sluta upp med sitt groteska beteende. Det måste vara någon slags betingad reflex som får henne att klä sin lilla son i flickplagg. Uppenbarligen önskade hon sig en dotter men det blev en pojke, och hon har ännu inte kommit över första fasen, dvs. förnekelse.

Rikard
    MEN ALLVARLIGT!!!!???? och du har lyckats få ett JOBB???

har läst igenom ett gäng kommentarer o va fan kan inte folk bara slappna av!? om jag hade en son så hade han fått ha på sig klänning om han nu så jäkla gärna hade velat det!! whats the big deal??  jag hade inte automatiskt plockat fram en klänning i butiken o sagt "åh den här var väl fin den får du ha på dagis imorgon". men hade han verkligen velat så ..varför inte? det är ingen stor sak!!
    Skadar det honom? nej.
    skadar det någon överhuvudtaget?? NEEEEEJ!!!!!!!!
  • elmadumle

Undra om det är något fel på min tioåriga son då, trots tre äldre systrar som haft både rosa kläder och klänningar så har han aldrig någonsin velat ha klänning, inte frågat efter det heller.

Till ts: du menar inte allvar att soc ska starta en utredning om detta? inte för att jag tycker det är ok med klänning på killar, men inte kan jag tro att soc lägger ner resurser på det?

• infragilis
    elmadumle skrev 2011-04-29 12:01:41 följande:
    Undra om det är något fel på min tioåriga son då, trots tre äldre systrar som haft både rosa kläder och klänningar så har han aldrig någonsin velat ha klänning, inte frågat efter det heller.

Till ts: du menar inte allvar att soc ska starta en utredning om detta? inte för att jag tycker det är ok med klänning på killar, men inte kan jag tro att soc lägger ner resurser på det?
    Varför skulle det vara något fel på din son?
  • Irina m

jag tycker att man ska lyssna på vad pojken har att säga om klädvalet. enligt TS säger han att han INTE vill ha klänningar.
    är så trött på allt detta genussnack. det finns gränser! både flickor o pojkar har samma värde o e lika i samband med det. sedan får man ta hänsyn till individen o det faktum att det finns en skillnad mellan det manliga o kvinnliga könet, kan ju vara hormonella saker.
    o vill en flicka vara pojkig o en pojke vara flickig så tycker jag att man ska vara uppmuntrande. men när pojken gillar typiskt grabbiga kläder o leksaker så ska man inte ta bort det ifrån han heller.
    min son på 1,5 år har aaaaldrig varit intresserad av dockor, han väljer sj helt å hållet. o hans intresse är bilar. han e fullkomligt fascinerad av dom. varför vet jag inte. det e bara sådan han är född. jag respekterar det.
    o jag tror han skulle vantrivas enormt om jag satte på han en klänning eller tvingade honom leka med dockor.

stackars barn.

• Rikard Ukraina

Kan någon uppdatera mig lite snabbt och simpelt om vad diskussionen rör sig om för tillfället?

Rikard

• Anonym
    Lady Namárië skrev 2011-04-29 12:01:04 följande:
    Måste du utsätta dina (och mina) barn för förstockade och konservativa åsikter om vad som passar sig för endera könet?

Och har du missat att det HELT handlar om att låta barnen väölja själva? Att inte säga "nej" om killen vill ha en klänning eller tjejen vill mecka med bilen?
    förstockad och konservativ????? när fasiken blev det vanligt att pojkar går i klänning, ursäkta mina omoderna tankar.
    Jag funderar bara på hur vanligt det är att en pojke ber om att få ha på sig klänning, jag skulle aldrig tränga mitt barn om den kände sig feminin eller att den var född i "fel" kropp men det är ju inte det det handlar om.. det handlar om att ändra samhällets syn på att pojkar inte få ha klänning på sig och jag har svarat att jag tycker det är fel att börja ändra på genom småbarn runt 2!!
Svar på tråden Klär pojken i kläning