Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Finis
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 12:39:51 följande:
    Tydligen tyckte soc det var allvarligt nog att starta en utredning så det var nog inte så dumt trots allt.
    Tvivlar jag starkt på.
  • gumtree
    Tydligen tyckte soc det var allvarligt nog att starta en utredning så det var nog inte så dumt trots allt.
    Tja, eller så tror man inte för ett ögonblick på att soc startat nån utredning. Jag gör det då inte då jag tror hela tråden är, som någon så fint uttryckte det, "fantasifullt" skriven.
  • gumtree
    Rikard Ukraina skrev 2011-04-29 12:41:17 följande:
    Du har helt klart handlat rätt i denna situationen, TS! Man måste ju tänka på barnets bästa då modern evidentligen är psykiskt labil. Jag hade gjort samma sak i din sits. Förhoppningsvis tar de hennes barn nu så att sonen kan få en normal uppväxt någon annan stans.

Rikard
  • oOOo  oOOo
    gumtree skrev 2011-04-29 12:36:55 följande:
    Hur var det svar på min fråga? För övrigt vet jag mycket väl vad det står i min presentation
    Alla är i princip anonyma, så frågan var felställd eftersom den byggde på en felaktig premiss.
  • Anonym
    Det säger ingenting alls, soc är skyldiga att starta en utredning och ta en titt på alla ärenden som kommer in, men däremot kan dom lika snabbt lägga ner dom, vilket är vad som lär hända här.

Det enda ts har åstadkommit genom att gå till soc är att faktiskt få både mor och son att må dåligt (det som hon ju säger att hon inte vill)
    samt
    ta tid från ärenden där faktiskt barn mår dåligt.

Och allt detta för att ts uppenbarligen lider av en rejäl skopa moralpanik.
    Jag önskar hon hade hanterat den på ett bättre sätt än att ta ut det på den här familjen.
  • oOOo  oOOo
    Lilysmamma skrev 2011-04-29 12:41:45 följande:
    Tvivlar jag starkt på.
    Om du tvivlar på vad som står i TS, vad använder du då som diskussionsunderlag? Dina egna påhitt?
  • oOOo  oOOo
    Anonym skrev 2011-04-29 12:44:07 följande:
    Det säger ingenting alls, soc är skyldiga att starta en utredning och ta en titt på alla ärenden som kommer in, men däremot kan dom lika snabbt lägga ner dom, vilket är vad som lär hända här.

Det enda ts har åstadkommit genom att gå till soc är att faktiskt få både mor och son att må dåligt (det som hon ju säger att hon inte vill)
    samt
    ta tid från ärenden där faktiskt barn mår dåligt.

Och allt detta för att ts uppenbarligen lider av en rejäl skopa moralpanik.
    Jag önskar hon hade hanterat den på ett bättre sätt än att ta ut det på den här familjen.
    Fast det är ju bara spekulationer från din sida.
  • Jomppelina

Jag är nog både för och emot genustjaffset när det kommer till att vara gränsöverskridande med konventionell klädkod på pojkar och flickor.
    Min älsta son hade massor av färgade kläder, i typiska flickfärger, och var alltid blommig de första fyra-fem åren, eftersom han gillade sina blomkläder. (Nej, han blev inte bög). Min gräns gick däremot just vid klänningar och nattlinnen, inte för att jag tyckte att det var farligt på något sätt utan som en ren respekt mot omvärlden trots allt. Vi har en kultur som säger att flickor går i klänningar och att pojkar inte gör det, och det borde inte vara något stort problem egentligen att göra den gränsdragningen? I mitt fall var det väldigt mycket av ren omtanke mot barnet som trots allt skulle bli äldre och som skulle kunna ha synpunkter på det som äldre.

Jag kan bli väldigt irriterad över att producenter gör så stor grej av könet så att det till och med går ner till minsta strumpa. En genusneutral baskollektion ut på marknaden NU! TACK!! Och mindre gull-lull för flickor och heman för pojkar och fingret åt hm, kappahl och lindex som gör vad de kan för att vidmakthålla könsordningen. Men det är liksom inte riktigt det samma som att medvetet klä sin son i flickkläder och klänningar?

Men att soc tar upp en utredning pg det är fullkomligt horribelt. Eller att man ringer soc och gör en anmälan om något sådant. Du skämtar?

• gumtree
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 12:43:19 följande:
    Alla är i princip anonyma, så frågan var felställd eftersom den byggde på en felaktig premiss.
    Ok tar om frågan även om jag tror de flesta förstod innebörden av den...

Varför väljer man att, utöver den ingånde anonymiteten, vara extra anonym när man ska påpeka att man är trött på genustjafset?

Men skit samma, fick ett bra svar här ovan och tackar som sagt för det.
  • oOOo  oOOo
    Jomppelina skrev 2011-04-29 12:46:19 följande:
     En genusneutral baskollektion ut på marknaden NU! TACK!! 
    Det finns väl redan. PoP är väl ganska neutrala.
Svar på tråden Klär pojken i kläning