Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Anonym

Är kanske en smula gammalmodig men jag tycker inte heller att pojkar ska ha kjol/klänning.

• oOOo  oOOo
    Candelavern skrev 2011-04-29 13:25:56 följande:
    Nej, så varför anmäla?
    Det får du fråga TS om.

Nu gällde det hurvida man kunde se det som ett problem med klänning på pojkar rent generellt, vilket man ju inte kan om det nu är så att det är omöjligt att tvinga barn att ha på kläder de inte vill. Ett ickeproblem således.
  • sockerbecca
    Millicent skrev 2011-04-28 18:58:23 följande:
    Bara läst TS.

Fråga henne vem det är som tar initiativet till klänningarna - är det barnet så ska du vara tyst och acceptera att hon valt att inte begränsa sitt barn. Är det hon själv så tycker jag att du kan fråga om hon tycker att det är rätt att använda sina barn för att manifestera sina egna åsikter.
    Åsikten att "min pojke skulle aldrig få ha klänning, möjligen prova en hemma på lek" är ju även den en åsikt som många föräldrar manifesterar på sina barn. Även om flera kanske skulle protestera och säga att den åsikten är normal för att pojkar inte ska ha klänning och därför inte går att manifestera, så finns det andra som tycker så Glad

Förstår hur du menar och det är väl synd att tvinga på barn kläder, men det tror jag alla försöker åtminstone nån gång. När ungen vill gå på fin fest klädd i ett trasigt favoritplagg eller utklädd till pirat kanske föräldern protesterar.. Men till vardags känns det väl onödigare. Är dock väldigt skeptisk till att TS har rätt i att väninnan gör detta mot sin son. Låter mer som ett upplevt tvång av TS som ser detta som något så hemskt.

Sen kan några härinne behöva öppna ögonen och se att det är inte bara dessa "trendiga pojkklänningsföräldrar" som försöker påverka ett samhälle eller normer, utan ni gör samma sak fast åt andra hållet som inte vill tillåta det.
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2011-04-29 12:29:22 följande:
    förstockad och konservativ????? när fasiken blev det vanligt att pojkar går i klänning, ursäkta mina omoderna tankar.
    Jag funderar bara på hur vanligt det är att en pojke ber om att få ha på sig klänning, jag skulle aldrig tränga mitt barn om den kände sig feminin eller att den var född i "fel" kropp men det är ju inte det det handlar om.. det handlar om att ändra samhällets syn på att pojkar inte få ha klänning på sig och jag har svarat att jag tycker det är fel att börja ändra på genom småbarn runt 2!!
    Hur ändrar man småbarn genom att låta dem ha på sig en klänning? Min son älskar klänningar och dockor, rosa och allt som glittrar. Han är med när jag sminkar mig och frågar om vad de olika produkterna är, och sen leker han att han sminkar sig.

Han är mjuk, omtänksam och pysslig. Jag ser det dock inte som "tjejiga" attribut, utan snarare mänskliga. Han har alltid haft tillgång till "båda sidorna". Bilar och dockor, klänningar och spindelmannenkläder. Köksleksaker och verktygslådor. Varför? För att han är ett barn inte ett kön.
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • Anonym (M)

Men jag blir ju alldeles förfärad!!!! Vad är problemet med att pojken har klänning? Och hur kan soc ta detta på allvar?????

Jag vet inte ens om jag tycker det är fel om hon tvingat ungen till klänning. Hade det varit lika "illa" om hon tvingat på honom byxor????

Min systerson är 5 och har velat ha klänning på sig sedan han var 3. Min syster tillåter det inte. Jag tycker hon har fel och funderar seriöst på att köpa en klänning åt grabben!
    Skämmes TS!!!!!

• Anonym
    Dorian Ertymexx skrev 2011-04-29 13:23:04 följande:
    Ursäka en kanske naiv fråga, men hur fan väljer en treåring kläder? Och om barnet är äldre, och föräldrarna bara klätt det i "rätt" kläder, hur ska barnet välja annorlunda om det redan lärt sig att det måste ha vissa kläder baserat på vad det har mellan benen? Det är ju exakt den sortens indoktrinering TS vän (eller exvän) och vi andra "genusmuppar" försöker motverka!
    Nu säger nu TS själv:
    "men han vill ju ha häftiga pojk kläder men hans mamma vill att han ska ha rosa glitter klänningar ist"
    så uppenbarligen har detta barn en åsikt.

Mitt barn på 3år har också en åsikt ibland. Den brukar innefatta pyjamas, sommarhatt mitt i vintern blandat med lite mer acceptabla förslag. Är förslaget acceptabelt så brukar jag dock låta barnet bestämma, det är en del av uppväxten att få vara med och påverka. Jag skulle aldrig sätta på mitt barn något som den inte ville ha som var mot gensle norm vilket personen i fråga verkar göra.
    Man kan väl visst göra en del för att motverka könssterotyperna. Min flicka har en blandad garderob delvis köpt från pojkavdelningen. Vissa kläder därifrån gillade hon extra ett tag för att det var så klara färger.
  • loijsen
    Anonym (M) skrev 2011-04-29 13:57:24 följande:
    Men jag blir ju alldeles förfärad!!!! Vad är problemet med att pojken har klänning? Och hur kan soc ta detta på allvar?????

Jag vet inte ens om jag tycker det är fel om hon tvingat ungen till klänning. Hade det varit lika "illa" om hon tvingat på honom byxor????

Min systerson är 5 och har velat ha klänning på sig sedan han var 3. Min syster tillåter det inte. Jag tycker hon har fel och funderar seriöst på att köpa en klänning åt grabben!
    Skämmes TS!!!!!
    Jag tror man gör mer skada än nytta att förbjuda sin son att ha klänning.
  • oOOo  oOOo
    Anonym (M) skrev 2011-04-29 13:57:24 följande:
    Du vet inte om det är fel men det hade varit lika illa? Hur skall du ha det?
  • SaraHeleneBirgitta

Håller nog med ts en hel del. Att hålla på så hela tiden är ju att gå för långt. Ibland kan det faktiskt gå för långt. Min syster klädde sin pojk på påsk i klänning då de skulle vara påskkärringar, det är okej men att ha klänning en vanlig vardag på en kille?! Humm Vilken syn på hennes son vill hon att andra ska få?

• trettioplus

Med tanke på TS tilläggskommentarer, så är det här en skämttråd.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
Svar på tråden Klär pojken i kläning