Inlägg från: Moniqe1979 |Visa alla inlägg
  • Moniqe1979

Januaribebis 2012

smyger in här har läst lite i tråden sedan den var ny mn inte velat skriva då vi hållt det hela lite hemligt men nu vet släkten och de flesta nära vännerna så nu känns det rätt offentligt. var på ett tidigt UL dagen föremidsommar och fick se ett ytterst välmående liet pyre är nu 13+0 och BF 4/1

Ang isshas så kan jag verkligen rekomendera en TENS maskin och då allra bästa CEFAR femina som även har ett speciellt förlossnings program inbyggt i sig klarade min förra förlossning med nästan enbart den som smärtlindring sista veckorna på den graviditetn satt tens plattorna i princip konstant klistrade över bäcken & ischas och lär så bli även denna gång dock lindrigt än så länge efter som jag lärde mig sisst hur man strechar osv.

Håller tummarna för alla er som haft blödningar, vet hur hjärtskärande orolig man blir råkade ut för det ett par ggr i början av min första graviditet den slutade dock inte bra pga att barnet inte var friskt men eftersom jag inte fick någon kontroll vid blödningarna så upptäcktes inte det förens vid RUL så STÅ på er eller sök privat om inte "vanliga" vården är medgörlig. tycker det är helt galet att första kontrollen är laggd så sent om man inte får göra KUB

• Moniqe1979
    Prinzessan skrev 2011-07-01 07:26:53 följande:
    Vad tråkigt med bilen å att du missade inskrivningen! :(

Jag trodde att dem skulle lyssna efter hjärtljud i vecka 13 iaf... men de gjorde de inte :( Bara tog massa prover på mej. Nu är det vecka 18 man har att se fram emot. Vet inte varför de inte lyssnade. Men jag tror att det är olika om man hör ljud ännu å de kanske inte vill oroa oss... :P
    här lysnar de inte efter hjärtljud förens besöket EFTER rutin ultraljudet dvs i vecka 22-25 någonstans
  • Moniqe1979
    Butikslager skrev 2011-07-01 11:32:47 följande:
    Min sambo är från Grums :) Hans mamma, morfar och syster bor där. Haha :)

Inatt kom syndafloden. Så nu lämnar jag tråden. Tack alla för att ni varit ett bra stöd!
    Jag började blöda på jobbet igår när vi knatade runt på festivalområdet. Jag hade ingen extra binda med mig och allt kändes jobbigt.

När jag kom hem inatt vid två så kom det massa klumpar och sen har jag haft ont och varit upp på toa en gång i timmen hela natten.

Lycja tiill alla ni andra!
    Massa kramar på er!
    beklagar er stora förlust, ta hand om varandra !
  • Moniqe1979

"fördelen! mend gravid försäkring om man tar tex den man betalar för hos trygghansa är att barnet är försäkrat även från början ÄVEN om det uppstår komplikationer vid förlossningen som kan leda till tex celebral pares skada etc, är inte barnet försäkrat i magen kan man sen få svårt att få försäkra ett barn som "råkat illa ut" från början så att säga.

bra om man behöver extra över vakning och blir inlaggd på sjukhus i slutet då betalar ju försäkrningen kostanden för att ligga (inlaggd/dygs avgiften + lite till)

samt OM det värsta skulle ske man förlorar barnet under förlossningen så kan det ju vara bra att inte hamna i ekonomisk kris för att sorg räknas inte som sjukdom enligt försäkrningskassan
    När vi förlorade vårat barn i v 20 tyckte försäkringskassan att jag skulle återgå till ett rätt fysiskt krävande jobb redan 7 dagar efter förlossningen (och som nybliven mamma rekomenderas man ju ej lyfta/bära tyngre än barnets vikt tills kroppenrent fysiskt  är läkt vilket jag verkligen INTE var efter 7 dagar) sen mentalt tog det ju ännu längre tid innan man orkade med vardagen.

De allra flesta skulle kanske inte behöva ha någon graviditets försäkring men jag tyclker verkligen den är BRA om man skulle råka ut för något och det vet man ju aldrig i förväg.

• Moniqe1979
    chicopico skrev 2011-07-02 11:27:14 följande:
    Angående försäkring så tänk på att teckna ny försäkring när barnet är fött! 
    Jag tog en som gällde till barnet var 6månader och skulle sen teckna ny men eftersom min dotter hade haft lite problem med magen så var där inget försäkringsbolag som ville ge henne en ny försäkring.
    Så för er egen och barnets skull så är de bäst att teckna en ny direkt så inga "problem" hinner uppstå. 
    den jag hade på trygg hansa med samuel gällde oxå till 6 månader och var inga problem att förlänga den så den automatiskt gick över och blev en "trygga barn" försäkring efter 6 mpnader.
  • Moniqe1979
    Endo86 skrev 2011-07-03 00:22:42 följande:
    hejsan. Pratade med min barnmorska om exakt samma problem och som ovanstående sa så är det bara ligament som känns.. helt normalt eftersom dom töjer sig så mycket när livmodern växer i den rekordfart den gör nu :) så allt e fint och njut av din graviditet :)

Själv har man fårr ishias nerven i kläm.. hmm inte kul vill jag lova.. någon som har tips på att lindra det lite??
    Mitt tips är en TENS CEFAR FEMINA www.cefar.se/products.asp%7BE34B1C0C%2D1A1F%2D4B83%2D9B16%2DA3E7BBA8252E%7D&id=CEFAR+FEMINA&cat=Sm%E4rta+%26+v%E4rk
    Fick en sådan av min man förra graviditeten och det var min räddare i nöden dels mot ischas och foglossning, sen som smärtstillande de första timmarna under förlossningen, sen efteråt som smärtstillning/hjälp för amnings/bära bebis trötta axlar samt för att hjälpa mag muskulaturen att piggna till igen...
  • Moniqe1979
    zatori skrev 2011-07-03 15:42:50 följande:
    Imorgon ska jag på läkarbesök på min MVC. Någon som vet vad man gör då egentligen? Blodtryck och så kollar jag ju hos BM, och de vanliga proverna som man kollar regelbundet har jag tagit och svaren på de skulle också komma till min BM om jag förstod det rätt. Så vad gör man på läkarbesöket egentligen?
    JAg fick gå på läkar besök för att få de remisser jag begärt pga utökad foster diagnostik, då pratade vi om det som hänt mig tidigare vad jag kände att jag hade för behov för att må bra psykiskt denna graviditet vilka extra kontroller jag ville ha, hur jag hade mått förra graviditeten (den som slutade bra) sen frågade hon om jag ville göra en fysisk kontroll för att känna på livmodern att den var så stor som den skulle vara etc men det tackade jag nej till, sen pratade vi om illamående och sura uppstötningar vad jag kunde ta för att motverka det samt att det var possitivt om jag påbörjade min TENS behandling på fogar/ischas redan innna jag får rejält ont för att stärka musklerna (har en egen TENS sen förra ggn)  hon frågade även ang KUB och Fostervattenprov men inte heller de undersökningarna var jag intresserad av om inte det tidiga ultraljudet vi skulle få göra (nu har gjort) skulle visa några tokigheter då först ville jag gå vidare med dessa undersökningar.
  • Moniqe1979
    roxylady skrev 2011-07-04 11:15:19 följande:

Är idag 10+4 och var på inskrivningen för en liten stund sedan. Hade gått upp 2 kilo och hade bra värden.
    Men fy vad läskigt det var att ta blodproverna :S Hade en nål i armen i flera minuter.. ugh.. hur många ggr under graviditeten gör man detta?
    Förstår ju att det blir några ggr.. men ungefär hur ofta? Ska inte till MVC nu förens i Oktober sedan.. gud vad långt bort!! Och ultraljudet blir när jag är i v17-19.. långt bort ju... :(

Förra graviditeten togh jag bara blodprov i armen en gång i början och döärefter bara stick i fingret vid varje besök, däremot fick man ju kanyl i handen sen på förlossningen för dropp etc.
  • Moniqe1979

Vart erbjuden KUB och tackade nej,
    Har varit i den situationen att jag var tvungen att ta ställning till om mitt barn skulle få leva eller inte med MYCKET allvarliga fosterskador/hjärta& lungor. det var det värsta jag varit med om och anser att DS kan man ju faktiskt leva med och få ett riktigt bra liv med lite engagemang så nej det är itne ett val vi vill behöva göra.  Dock tittar de ju extra på denna bebis i magen ändå för att hålla koll på att det är ett friskt barn i övrigt.

• Moniqe1979

sapato jag tog det den enkla vägen... skrev en1 st ledighets ansökan föräldra ledig from 1/1 och sedan ca 1 år... så fick han tänka själv sedan.... Blev dock glatt överaskad att chefen vart så possitivt inställd och grattade glatt. (jobbar med nästan bara massa killar typ 7 tjejejr på 220 anställda)

Maho89 håller tumamrna att ni får bra resultat på torsdag, är nog världens värsta kännsla att ligga där på britsen under ultraljudet och höra någon säga att det inte ser ut riktigt som det skall på skärmen. som sagt hålelr tummarna stenhårt för er skull att det går bra!

var och shoppade med en vänninna i förmiddags och insåg huur deprimerande det är att ha sparat så mycket från första barnet, är ju faktiskt rätt kul att shoppa bebis saker men bläe jag har ju redan det mesta utom en del varmare kläder till första tiden då sonen kom i maj och det var jätte vart och detta lilla knyte ju kommer i kalalste vinter perioden, får väll hoppas på en tjej enbart av den anledningen   Och kanske kan unna mig lite nya lakan etc till vagnen

Svar på tråden Januaribebis 2012