Inlägg från: Moniqe1979 |Visa alla inlägg
  • Moniqe1979

Januaribebis 2012

eftersom jag väljer att tro på livsedelsverkets rekomendationer att man KAN äta lakrits men ej mer än 50 gram/dag (lika även för icke gravida)  så delar jag med mig av det råd jag fick från min barnmorska ang lågt blodtryck. att äta en bit saltlakrits 3 ggr/dag då det är blodtryckshöjjande.  (äter pingvinlakrits från ålandsbåten och tycker det funkar superbt även mot illamåendet)

• Moniqe1979

har precis (10 minuter sedan) tvingat min käre man att springa till affären efter smör då jag skulle ta en kvällsmacka mot skit illamåendet och mina hormoner tålde INTE att han tagit det sissta ur paketet... hoppas han hinner

• Moniqe1979

14+0 idag inte helt säker på vad jag hade för startvikt men tippar på att jag gått upp ca 3-4 kilo redan gick upp 14 med 3åringen dock allvarligt beslutat att imorgon blir sista dagen i vanliga jeans på jobbet,trycker rejält och gör rent ut sagt ont nu och har en timme kvar att jobba, helst hade jag velat skjuta på gravid byxorna lite till men har visst inet mycket till val...

• Moniqe1979

med 1a hade jag handlat lite begagnat samt fått en påse från en kollega på jobbet ganska tidigt typ runt v 12. när vi kom hem från RUL med beskedet att barnet inte var friskt var de där sakerna bara ett stort hån som jag iprincip sparkade in under soffan och inte klarade av att se mer.
    Andra graviditeten firade vi direkt efter RUL/friskförklaring av barnet med att åka och beställa vagn däremot kläder etc köpte vi gansjka sent efter v 30. dock inte mer än att vi skulle klara hemresan från BB samt någon dag till. Säng och andra SAKER köpte vi pö om pö efter att vagnen var beställd allt eftersom vi hittade vad vi ville ha till bra/rea pris.

Känns tråkigt nu att BARA ha behov av vinterkläder och eventuellt lite flickiga saker om det blir en sådan samt några nya "kramor/snuttar"

• Moniqe1979

Vi har en kronan duo vagn sen första barnet och den är i så bra skick så den kommer att återanvändas, fullkomligt älskar den Ok lite tyngre att LYFTA än en del moderna vagnar men äsch jag är stark och lyfter ju bara den in och ut i bilen den är nämligen kanon att köra om man vill ha en vagn med 4a stora fasta hjul (terräng) har även en kronan sulky som jag gillar skarpt som vi haft till sonen nu som äldre  mycket bra funktioner så som fullt ligg läge etc. skulle ALDRIG köpa en vagn som de nya moderna vagnarna där barnet lixom sitter i nått ssom liknar en bilbarnstol med benen låsta i samma läge hela tiden, de kalals ergonomiska men min vänninna som har en sådan kan inte ens låta barnet (knappt ett år) Sova i vagnen för hon vägrar sova i den så hon måste stanna hemma till barnet sovit färdigt och först då kan de ge sig ut med vagnen... märkligt att man vill ha det så, min son sov nästan bara i sin vagn eller just i bilen första året då tiden mellan vi var på väg någonstans var den tid han fick att sova

• Moniqe1979
    Sindie skrev 2011-07-10 20:28:42 följande:
    Jag får bara mer ont varje dag som går, stretchar som bm sa till mig att göra. Usch så jobbigt! Vill absolut inte äta värktabletter varje dag heller så att det är väl bara till att stå ut. Får ju något för det om ett halvår
    kolla med BM /MVC om de har TENS maskiner att hyra ut de är rena miraklet mot ischas, ananrs kan det faktiskt vara värt att äga en...
  • Moniqe1979
    C R skrev 2011-07-10 22:16:39 följande:
    Jag är också frisör o min kollega fick nyss barn. Hon fick INGEN  HP. Trots massor med besvär, så jag har ingen förhoppning om att få någon men min BM sa att jag skulle söka ialla fall. Förra ggn fick jag halv Hp men det är ju 4 år sedan.

HP får du ju inte för att du har besvär isåfall pratar vi sjukskrivning.
    HP kan du få för att ditt arbete på ett elelr anant sätt är FARLIGT för barnets eller moderns hälsa under graviditeten.DVS fysiskt  tungt/kemkalie hantering risk för våld etc.
  • Moniqe1979

idds inte söka GP för mig skulle det bara vara tråkigt att gå hemma och vänta, med sonen jobabde jag till 2 veckor innan BF sen hade jag semester sista dagarna hoppas kunna göra samma sak denna gång, dock skulle det inte vara några problem att få GP beviljad då jag jobabr som arbetsledare på ett stort åkeri med allt vad det innebär men mina kollegor är sjysta när det gäller fördelningen av arbetsuppgifter så jag kan med gott samvete undvika det tyngsta momenten nu när jag är gravid, tror snarare de skulle bli förbanande på mig om jag ens försökte än tvärtom nackdelen var ju dock att man var tvungen att berätta tidigt hur det låg till chefen fick veta rdan i v 6.

Börjat komma små buffar nu, känns både mysigt och smått läskigt, hela tanken på att det lever en annan människa därinne är ändå rätt märklig tycker jag...

• Moniqe1979
    Prinzessan skrev 2011-07-12 07:55:26 följande:
    Jag har oxå ett fysiskt krävande jobb. Käns lite ibland som att jag utsätter min bäbis för allt man inte ska utsätta en bäbis för. Lyft, buller och vibrationer.. men det kommer bli en tålig bäbis. Jag har läst på arbetsmiljölagen och där finns massa regler om att arbetsgivaren ska göra en riskanalys, hur farligt arbetet är för den gravida kvinnan. Men vi får se om de kommer att göra en sån...

Du kan själv ringa till arbetsmiljöverket om inte din arbetsgivare tar tag i saken.
  • Moniqe1979

Rara S klart du skall ansöka och i ansökan skriver man ju vilka moment som ingår i arbetet inte bara vad tjänsten heter. jag skulle verkligen inte vilja klättra på en stege med jätte mage och itne emd foglossning helelr mend et tar ju iofs inte FK hänsyntill 8foglossningen altså) men att klättra på stegar och i bästa falll med massa el runt sig etc är väll knappast att tolka som SÄKERT

Svar på tråden Januaribebis 2012