Inlägg från: Moniqe1979 |Visa alla inlägg
  • Moniqe1979

Januaribebis 2012

lite häftigt att det blir så många flickor, när sonen föddes i maj 08 var det tvärt om i princip bara pojkar istället. på föräldra utbildningen jag gick då var vi 9 par, ut kom det 10 st pojkar...

• Moniqe1979

köpte byxor där i strl 48 som jag tyckte satt för tajt i höfterna, så köpte strl 50 på BOnprix (billigare dessutom) och får tälta i dem tur man har en symaskin men hm byxorna hamnar nog på tradera när jag bara orkar fota dem...

• Moniqe1979

ett tips till er som funderar på det här med vinterjacka. finns mamma modeller som är anpassade efter att man först har dem som gravid och sen kan ha dem och bära barnet i sjal eller sele under jackan så då kan de ju fylla en funktion även nästa höst/vinter om man bär sitt barn så vill säga. annars kan jag tänka mig att det är rätt lätt att sälja jackan på typ tradera nästa höst för är ju inte ett plagg man sliter så särskillt mycket på.

• Moniqe1979
    Skåne85 skrev 2011-08-16 09:09:38 följande:
    Var det här inne någon tipsade om en gravid/mamma sida där man kunde handla allt från stödstrumpor och stödgördlar ? 
    Jag hittar inte den sidan igen....=(  
    kan det varit minimundus tro
  • Moniqe1979
    RaraS skrev 2011-08-16 11:21:26 följande:
    Den sidan har jag försökt hitta också här bland alla sidor...dock ännu inte lyckats! Kommer någon ihåg vad den hette så får ni gärna skriva igen!
    Svarar igen kan det varit minimundus tro
  • Moniqe1979

Usch känner mig sjukt otacksam idag. är min födelsedag och fick present från makens bror med fru, en POP tröjja till bebisen och en likadan till 3 åringen.  känns lite konstigt har ju inte köpt någonting själv till knott i magen och att då få saker till sonen och bebis känns märkligt milt sagt, Egentligen borde jag ju bara vara glad att jag som är "så gammal" faktiskt får presenter från släkt etc...

• Moniqe1979
    Kissekatten skrev 2011-08-16 14:47:47 följande:
    Fick dina barn presenter på DIN födelsedag? Eller det kan ju vara ok om barnen också får nåt litet, men fick du inget själv?
    jo det var en bok i paketet oxå glömde skriva det.
  • Moniqe1979

svårt att formulera men känner mig inte alls glad för att få saker till bebis som inte ens är NÄRA att komma ut särskillt då jag inte själv börjat handla till det barnet, men samtidigt BORDE man ju vara glad för tanken var ju säkert väl menad.

• Moniqe1979

när jag gogglar runt (samt läser på burkar & flaskor här hemma) hittar jag inte aspartam (E951) i VANLIG coca cola men däremot i light colan och cola zero.  Skönt det för kan få sånna vansinniga sug efter cola ibland och gillar INTE light alternativen.

Klippt från "fråga dietisten"

Vad gäller sötningsmedel använder sig Coca-Cola av aspartam och acesulfam-K. EUs rekommenderade högsta dagliga dos för aspartam är 40 mg per kilogram kroppsvikt. Detta innebär att en vuxen person på 70 kg har ett rekommenderat högsta intag på 2800 mg aspartam per dag. Samtidigt är den högsta tillåtna mängden aspartam i läsk 600 mg/L.

Coca-Cola Light innehåller 390 mg/L aspartam. Coca-Cola Zero innehåller 240 mg/L. En vuxen person som väger 70 kg kan alltså dricka ca 7 liter Coca-Cola Light eller 11.5 liter Coca-Cola Zero innan denne kommer upp i det rekommenderade högsta dagliga intaget av aspartam. Coca-Cola innehåller inget sötningsmedel men däremot socker motsvarande ca 10 sockerbitar. Gällande acesulfam-k innehåller både Light och Zero 100 mg/L, vilket är långt under den övre tillåtna gränsen på 350 mg/L för läsk.

Svar på tråden Januaribebis 2012