Inlägg från: Moniqe1979 |Visa alla inlägg
  • Moniqe1979

Januaribebis 2012

6 st då... har 100 kräftor liggande i kylen på långsam tining inför lördag har man fördelen med att fylla år i mitten av augusti och dessutom bo i hus så MÅSTE man ju nästan ställa till med kräftskiva har blivit en liten trdition av det...

• Moniqe1979

jag gillar google detta är klippt från gravid.se
     Undrar om det är sant att det är farligt att bada bubbelpool när man är gravid och om det är - varför?

Detta är rekommendationerna enligt senaste forskningen. Det finns forskning som tyder på att om kroppstemperaturen överskrider 38,9 grader i mer än 10 minuter under graviditetens första sju veckor, ökar risken för missfall och för att barnet ska få skador på nervröret, t.ex. ryggmärgsbråck. Av detta skäl är det viktigt att inte bli för varm under graviditeten. Men från och med vecka 14 anses det vara ofarligt att ta ett kort (ca 10 minuter) bubbel- eller bastubad.
    Barnmorskan Therese

• Moniqe1979
    Frökenolson skrev 2011-08-11 07:31:35 följande:
    Är det bara jag som äter det mesta?

Jag äter både salami, brie, inte grönmögelost, men resten av ostarna.
    Har inte funderat på om jag kan äta kräftor och skaldjur eller inte, tror det sunda förnuftet får råda.
    Om man inte brukar bli dålig av det man äter så är det säkerligen ingen större fara.
    Jag var lite mer avhållsam i början, då det är "mest farligt", men nu äter jag allt jag vill..
    Givetvis dricker jag inte alkohol eller röker..

Cravings: Sura godisar, pasta och köttfärsås, fruktsallad...
    tyvär är det ju redan försent OM du mår dåligt pga att du fått i dig listeria bakterien och den spelar ingen roll om du "äter måttligt"  är den där så är den lixom å då är det "kört"  det är ju inte för skojs skull de rekomenederar att man avstår vissa livsmedel nu är ju inte listeria JÄTTE utbrett men likväl det FINNS i sverige och dumt att chansa tycker jag... så nej jag "äter inte allt"
  • Moniqe1979
    Moniqe1979 skrev 2011-08-11 10:54:03 följande:
    tyvär är det ju redan försent OM du mår dåligt pga att du fått i dig listeria bakterien och den spelar ingen roll om du "äter måttligt"  är den där så är den lixom å då är det "kört"  det är ju inte för skojs skull de rekomenederar att man avstår vissa livsmedel nu är ju inte listeria JÄTTE utbrett men likväl det FINNS i sverige och dumt att chansa tycker jag... så nej jag "äter inte allt"
    bra länk om man vill läs på själv om just listeria

och ja jag är säkert överförsiktig och överkännslig men jag vet oxå hur ONT det gör att ha förlorat ett barn i magen och att efter obduktion etc få 3 olika alternativ till varför det gick som det gick. 2 av dem var saker JAG gjort/ätit som jag inte visste var "farligt" och den 3e var bara ren otur...  jag hoppas ju på det sista men ändå kommer altid få leva med en liten tagg i bakhuvudet...
  • Moniqe1979
    RaraS skrev 2011-08-11 13:00:35 följande:
    Aha...är det så det funkar! Bra att veta!

Jag funderar också på hur försäkringskassan räknar ut vilken lön de utgår ifrån. Tar de den lönen man hade typ 6 månader innan man går på föräldraledighet? Eller tar de den lönen man har när man går på föräldraledighet, dvs typ 1 januari 2012 som jag har tänkt gå. Vi har lönerevision 1 april varje år....men de är alltid så tröga med förhandlingarna så den nya lönen brukar bestämmas först september-oktober och få får man betalt retroaktivt för tiden från april. Jag brukar inte ha något emot det, brukar bli en ganska stor lön där under hösten.  Men nu är jag lite orolig att försäkringskassan kommer beräkna min föräldrapenning på förra året lön, eftersom jag inte får min nya förrän i oktober (fast den har gällt från april). Om ni förstår hur jag menar.

Jag får väl undersöka mer om ingen av er vet. Jag läste på försäkringskassans hemsida att man får ett "startpaket" efter att man skickat in moderskapsintyget. Jag ser inte direkt fram emot att ha kontakt med försäkringskassan...har hört så många jobbiga  historier från vänner som har barn....  
    får man ny lön under föräldraledigheten så klickar man bara i det på hemsidan när man fyller i begäran om FP (jag brukade göra det en månad i taget)  då skickar fk ut en blankett som lönekontoret/löne admin skall fylla i och även från vilket datum den nya lönen gällde så får man retroaktivt även från FK.

Jag har aldrig upplevt dem som "jobbiga att ha att göra med" så länge man själv gjort som man skall. dock var det jobbigt när jag hade glömt anmäla Vab första dagen jag var hemma med sonen utan hörde av mig först dag 2 men som sagt jag hade ju gjort "fel" då...
  • Moniqe1979
    minjalin skrev 2011-08-11 13:12:47 följande:
    Det är din arbetsgivare som räknar ut din lön och för mig gjorde de i alla fall så att de räknade ihop vad jag hade tjänat senaste året. Men sen är du med och klättrar i lönestegen även när du är föräldraledig så när lönerna går upp på ditt jobb så får du be din arbetsgivare att räkna om årslönen så skickar du in en blankett till försäkringskassan. Likadant om man exempelvis jobbar inom handels där man får olika lön beroende på om du jobbat 1, 2 eller 3 år inom handels. Däremot betalar aldrig fk retroaktivt så de betalar inte ut föräldrapenning för din nya lön förrän avtalet skrivits under så segt om de alltid är flera månader sena då du förlorar pengar på det. Handels som jag jobbar inom brukar vara nån månad sen med undertecknandet men det är riktigt dåligt att man inte får det retroaktivt av fk.
    jag fick retroaktivt i slutet av 2008 när jag uppdaterade min lön... vad konstigt!
  • Moniqe1979
    shadowstorm skrev 2011-08-11 14:53:34 följande:
    Fast på måndag kommer en gosse in iaf ;) Haha är ju 90% säker det är en gosse i magen min. Dock är denna grav inte ens i närheten som när jag vänta sonen men min känsla säger pojk! :)
    fast å andra sidan var jag HELT 100% säker på att jag hade en pojk i magen och ifs inte fått helt säkert men ändå 2 st som gissat på tjej varav den ena överläkare så de BORDE ju inte gissa helt utan nått att stå på.
  • Moniqe1979
    shadowstorm skrev 2011-08-11 19:27:14 följande:
    Nu kommer en fråga här som kanske ingen kan svara på men jag chansar =)

Jag har ett babyskydd med bas från akta garco sedan sonen. Men jag vill inte använda babyskyddet eftersom jag har fixat och trixat med bältet så jag har fått höra av babyproffsen här i sundsvall att jag INTE kan använda den igen....

Så nu kommer jag ju till detta att jag ska köpa ett nytt babyskydd och jag har ju en bas, och jag undrar kan man använda en bas som är 3-4 år på deras babyskydd nu? Min bas ser exakt ut som de som de säljer tycker då jag!! Svart med rött...tycker det är onödigt köpa bas om nu min gamla skulle funka....eller är jag snål :P
    Här på typ barnenshus kan man få låna med en stol/skydd ut till bilen för att kolla hur den passar, är väll bara att fråga om du får provmontera ett baby skydd eller helt enkelt fråga där om de vet om skyddet passar den gamla basen? för som du säger varför köpa en NY bas när du redan har en om de skulle passa?
  • Moniqe1979

Föresten om det är någon som är STORBYSTAD i tråden som känner smått panik inför att hitta amningsBH så kan jag rekomendera www.thematernityshop.co.uk de har en jätte skön mjuk modell som går upp till storlek 40 L (90L) kostar runt 230:- och fri frakt till sverige men tar ca 2 veckor innan de kommer dock. 

• Moniqe1979
    RaraS skrev 2011-08-12 08:18:56 följande:
    En ytterligare fråga om föräldrapenning...ni tycker nog jag snöat in på detta för tidigt, men när man inte vill shoppa något alls innan RUL så får man koncentrera sig på annat!

Om man typ väljer att ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan. Gör man det varje vecka, även om det är många röda dagar? Eller är det så bra att om det är en röd dag en vecka så kan man bara ta ut 4 dagar föräldrapenning men ändå få samma ersättning?

Jag tror ju inte det själv...känns som FK struntar i om det är röda dagar eller ej. Känns som det är taktiskt bäst att börja gå på föräldrapenning efter julhelgerna och ta ut lite komp och semester istället under julhelgerna...visserligen är det en kass jul för oss (ej för arbetsgivarna) men man får ju många extra lediga dagar "gratis" i alla fall.  I alla fall för mig som bara jobbar vardagar och aldrig lördag och söndag och röda dagar. Antar det är annorlunda för er som jobbar helg etc även när det är röda dagar.      
    nej FK tar ej hänsyn till röda dagar på det sättet utan vill man ha ersättning för 5 dagar i veckan får man ta ut även för den röda dagen, ersättningen är ju lite knäppt beräknad så om man vill ha ut de närmare 80%en av sin vanliga lön så behöver man ju ta 7 dagar i veckan även fast man normalt bara jobbar 5.
Svar på tråden Januaribebis 2012