RaraS skrev 2011-08-11 13:00:35 följande:
Aha...är det så det funkar! Bra att veta!
Jag funderar också på hur försäkringskassan räknar ut vilken lön de utgår ifrån. Tar de den lönen man hade typ 6 månader innan man går på föräldraledighet? Eller tar de den lönen man har när man går på föräldraledighet, dvs typ 1 januari 2012 som jag har tänkt gå. Vi har lönerevision 1 april varje år....men de är alltid så tröga med förhandlingarna så den nya lönen brukar bestämmas först september-oktober och få får man betalt retroaktivt för tiden från april. Jag brukar inte ha något emot det, brukar bli en ganska stor lön där under hösten.

Men nu är jag lite orolig att försäkringskassan kommer beräkna min föräldrapenning på förra året lön, eftersom jag inte får min nya förrän i oktober (fast den har gällt från april). Om ni förstår hur jag menar.
Jag får väl undersöka mer om ingen av er vet. Jag läste på försäkringskassans hemsida att man får ett "startpaket" efter att man skickat in moderskapsintyget. Jag ser inte direkt fram emot att ha kontakt med försäkringskassan...har hört så många jobbiga historier från vänner som har barn....
får man ny lön under föräldraledigheten så klickar man bara i det på hemsidan när man fyller i begäran om FP (jag brukade göra det en månad i taget) då skickar fk ut en blankett som lönekontoret/löne admin skall fylla i och även från vilket datum den nya lönen gällde så får man retroaktivt även från FK.
Jag har aldrig upplevt dem som "jobbiga att ha att göra med" så länge man själv gjort som man skall. dock var det jobbigt när jag hade glömt anmäla Vab första dagen jag var hemma med sonen utan hörde av mig först dag 2 men som sagt jag hade ju gjort "fel" då...