curiosa skrev 2011-11-15 09:05:14 följande:
Nu måste jag klaga lite.
På nätterna så domnar mina händer bort hela tiden. Vaknar och får skaka liv i dom och det är jätte obehagligt.
Har läst på nätet att det kan vara karpateltunnelsyndrom.
Ngn mer med detta och vad gör ni för att kunna sova???
Jag har Karpaltunnelsyndrom sedan närmare två månader tillbaka. Jag fick det när jag överansträngde händerna vid renovering av lägenheten (jag rollade färg flera timmar om dagen i en vecka...). För mig blev det så illa att domningarna inte gick över på morgonen, jag tappade känsel i fingrarna och började förlora lite finmotorik. För att avhjälpa det så har jag varit tvungen att sova med så kallade "skenor" över handlederna.
Det som händer vid KTS är att vätskan man har i kroppen (som ju ökar när man blir gravid) trycker på den lilla "tunnel" som finns i handleden. När tunneln kommer i kläm domnar fingrarna bort. KTS kan bli kroniskt om man har en svår variant och går länge med besvären (min BM var mycket sträng med att jag var tvungen att få hjälp omedelbart)...
Om du bara har på natten så skulle jag rekommendera dig att försöka hålla armar och händer på ett annat sätt. Ofta knyter man händerna i sömnen och vinklar gärna handleden lite inåt, för att lindra besvären ska man göra det motsatta - se till att ha raka handleder och öppna händer. Man ska mao försöka sova med armarna lite utsträckta, eventuellt lägga händerna på en kudde. Jag har märkt att jag får bra effekt om jag sover med ena handen under kudden - då håller jag den dels lite utsträckt och dels handen öppen.
Om du vaknar med domnade händer ska du hålla händerna över huvudet, knyta dem upprepade gånger och sedan dra med den andra handen från handen - ned över handleden och ända lite armbågen/armhålan för att flytta vätskan från handen tillbaka till körtlarna i armhålan.
Om besvären ökar och/eller inte blir bättre av detta skulle jag rekommendera dig att ta upp det med din bm och be att få prata med en arbetsterapeut för att få skenor... det är inte kul att sova med dem men mina domningar försvann helt efter ca en månad... men måste fortfarande sova med dem för att förebygga.
Hojta om jag ska försöka förklara något närmare. :)