• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • roxylady
    lullebo skrev 2011-11-18 19:41:26 följande:
    Faktisk så tyckte jag inte att det var så farligt som jag trodde att det skulle vara. Hade fått för mig att lösningen man skulle dricka skulle vara typ som mjölk fast mkt tjockare i konsistensen samt jättesött. Så det var ju rätt så positivt att det inte var så. Hade dessutom en citron med mig å pressade i, tyckte det hjälpte lite. Men visst, jag skulle verkligen inte föredra en sådan drink till frukost varje dag ;)
    Mådde rätt okej ändå, men tycker att jag känt mig lite smått illamående hela dagen, vet inte om det beror på det?
    Japp 2 sånna om dagen tyckte hon att jag skulle ta, å med tanke på hur kasst min mage funkar redan nu så ser jag inte direkt fram emot att ta dem :(  
    Okej! Skönt att det var bättre än vad du trodde då :) Oj ja då hade det varit illa om det hade varit segt :S Tur det inte var det :) Jag tyckte man drack sirap ungefär hahah!

Jo men jag har också mått dåligt hela dagen. Känns bättre nu men jag är helt slut efter det där. Önskar att jag hade varit helt ledig idag ändå trots allt..

Okej.. blir du trög? Drick physilliumfrön så kanske det hjälper till lite? Finns på vanliga affären i sådana där fröpåsar du vet? Hoppas du får upp värdet nu i alla fall! Ät mkt citrusfrukter före och efter å drick jouice till!
  • Btrix
    chicopico skrev 2011-11-18 18:49:39 följande:
    var hos bm idag v.31+5

sf-mått : 30
    Hb: 98
    Blodtryck: 90/50
    Hjärtljud: 143 
    Hej på dig!

Måste fråga hur du mår??...Lågt Hb och Blt... Ligger på liknande värden själv, å vissa dagar orkar jag inget, yrsel och illamående...  
  • Moniqe1979
    lullebo skrev 2011-11-18 19:53:19 följande:
    Då måste jag testa det. Funkar det lika bra med Finn Crisp tro?
    läs på förpackningen om de är järnberikade eller inte, de jag har från lidl innehåller både järn och folsyra samt massa andra mineraler
  • elinson
    lullebo skrev 2011-11-18 19:53:19 följande:
    Då måste jag testa det. Funkar det lika bra med Finn Crisp tro?
    Blev tvungen att kolla upp det (arbetsskada).. 

FinnCrisp innehåller 3,6mg järn per 100g. Men bara 0,2 mg per bit. 
    Bevhovet ca 15mg daglig (om järndepåerna är bra).
    Det innebär att det behövs 75st för att täcka behovet... (sen vet vi inte hur mycket som tas upp i tarmen).

Men 1 Finncrisp + 1msk bredbar leverpastej + en skiva paprika (för att öka upptaget av ikke hemjärn) ger hela 1mg och då håller det med 15 stycken ;)

80g blodpudding ger 15 mg
    7st torkade aprikoser ger 2,9mg
    250mg Välling (berikad) för vuxna ger 4,9mg
    1st ägg ger 1mg

Så blodpudding till middag så är man räddad. Eller aprikoser som snacks, lite välling till frukost/kvällsmat och finncrisp med ägg eller leverpastej ;)

• Moniqe1979

Gick och hämtade lidl kartongen "thin crisp"  där står det
    4,1mg/100 gram
    0,4 mg/bit och att det skall vara  29% av vägledande dagligt intag.

kanske funkar olika bra på olika men detta är det enda jag lagt til i kosten som annars varit "samma vanliga"  dricker ca 2 glas torpikana cloudy äppel juice om dagen (den enda jag inte får halsbränna av) och som bonus har har dessutom sluppit känna mig forstoppad så jag kommer ialalfall fortsätta tugga i mig ca 5 skivor/dag av dem...

• elinson
    Moniqe1979 skrev 2011-11-18 23:19:39 följande:
    Gick och hämtade lidl kartongen "thin crisp"  där står det
    4,1mg/100 gram
    0,4 mg/bit och att det skall vara  29% av vägledande dagligt intag.

kanske funkar olika bra på olika men detta är det enda jag lagt til i kosten som annars varit "samma vanliga"  dricker ca 2 glas torpikana cloudy äppel juice om dagen (den enda jag inte får halsbränna av) och som bonus har har dessutom sluppit känna mig forstoppad så jag kommer ialalfall fortsätta tugga i mig ca 5 skivor/dag av dem...
    Det skulle motsvara ett dagsbehov på 1,37mg per dag. 
    Kanske har de räknat på 4mg är 29% av daglig inntag vilket stämmer bättre (vilket då motsvarar 14mg).

Min bm sa idag att järnväderna gärna går upp i slutet av graviditeten, och att dippen ffa är kring vecka 20. Men det är ingen jag läst om tidigare. 
  • Jamirl

Oj längesen jag va inne.

7 veckor kvar nu, hej och hå, stor som ett hus. Skulle ha praktik nu i 5 veckor på en skola, orkade inte riktigt me. Kan sova hela dagarna Haft lite lågt hb, hoppas det gått upp. Spänd sammandragnings-mage såfort man går lite för fort Ont i fogarna på insidan av låren

Längtar efter lilla gubben, han hade huvudet neråt men va ej fixerad än. Höga hjärtljud för att va en kille

Har fått hem min Urban Jungle, begagnad från blocket, supernöjd. Ska köpa åkpåse och skötbord, skoj.

Går det bra för er alla?

• Ms J

Jag måste bara tipsa er tjejer med foglossning framtill ( ja även bak) om en sak min sjukgymnast gav mig. Det är i stället för glidlakan och kallas glidtäcke. Är som en tubbit sovsäck. Lägger den under rumpan sen glattare man behagligt runt när man ska vända sig. Jag har grymt ont i pubisbenet där en av fogarna sitter, speciellt på natten. På dagen sitter det mer där bak. Igår tejpade hon ryggen och jag ska se hur det känns nu ett par dagar istället för TENS. Har ni ont nattetid så rekommenderar jag denna underbara tub. Inte smärtfri men otroligt skön att ha på natten!

• LillaEko

Idag fick jag iallafall sova till 5.40, så nu har jag varit uppe och spökat en stund.
    Igår när jag och en kompis varit ute på vår långrunda med hundarna, nästan 2 timmar. Fick jag inse att det är dags att dra ner lite på tempot tror jag.
    Hade sammandragningar flera timmar efteråt trots soffläge?!?! Men inga onda utan bara obehagliga och då kan det väl inte vara så farligt?!?!?!

Idag ska vi till min mans pappa som gjort en ny hundbur till vår bil. Håll nu tummarna att det blir bra.
    För då få vi plats med både hund och barnvagn i bagaget =) 

Nä, magen skriker efter frukost, hoppas ni alla får en riktigt skön Lördag.

• ccecy
    Ellma skrev 2011-11-18 21:42:54 följande:

Tycker det låter som lagom med nallepuh!
    Tillräckligt för att hålla temat uppe i hela rummet utan vara tokmycket :)
    Så länge inte t.ex. tapeter & möbler med motivet är det ju hyffsat lätt och inte alltför dyrt att byta tema om ni skulle tröttna.

PS
    jag tycker lite råa havregryn funkar mot halsbrännen... och mineralvatten som redan nämnts.

Jag bor ju i hyreslägenhet, så jag får inte tapesera om o måla om som jag vill direkt, så får hålla mig till tavlor o sånt som går o ta bort :) Nej skulle alla möbler vara nallepuh motiv, ska vi säga målad stol med nallepuh så då tror jag att ja redan skulle tycka det blir för mycket :)