Inlägg från: shadowstorm |Visa alla inlägg
  • shadowstorm

Januaribebis 2012

Vilken dålig dag det känns som detta varit :((((
    Jag är nog extra känslig också såklart men detta tog mig lite hårt :(

var på utvecklingssamtal på vårat dagis för min lilla gosse. Och får ju höra hur duktig han är och snäll och ja sånt. Men sen säger fröken jag tror ni ska ta han på BVC så nån får kolla varför han pratar så lite ord. Min son blir 2 år 26 juli han kan en del ord men använder dem verkligen inte jämt...tycker även det hänt massor senaste 2 veckorna med hans tal. Jag blev så ledsen :(( Man känner sig som världens sämsta mor.

Sen har de sagt att han ska byta avdelning nu i höst men nu blir det inte av för de tycker han ska vara kvar med de mindre barnen....hur kan hans utveckling fortsätta då om han ska gå med barn som inte ens pratar och vissa inte ens går ?? :(( jag har grinat så mycket idag och egentligen är det töntigt men det är så hemskt.

• shadowstorm
    minneli skrev 2011-06-21 22:16:51 följande:

Det där lät ju jättekonstigt tycker jag, har inte ens ditt barn fyllt 2 och de rekommenderar bvc? Jag är förskollärare och innan de är 2 år är väl inte det något ovanligt att de bara kan några ord. Det är ju jätteolika hur de utvecklas. Bvc har ju en koll när de är 2,5-3 år så varför ska han dit innan? Är det en utbildad förskollärare? Dessutom kan hans tal vara helt olika på förskolan och hemma. På förskolan kanske han bara observerar och lyssnar in för att sedan börja pröva hemma?

ja min mor sa samma sak fd dagisfröken i 18 år. Jag tror han pratar minde på dagis men konstigt han är ju den snällaste och som verkligen tar hand om sig själv så jag tror han får minst tid på dagis. Ja och på 6 månader hinner det ju hända hur mycket som helst vilket jag märkt bara senaste veckorna. Jag har ju märkt hemma att han härmar ju väldigt mycket av det man säger men aldrig hört han säga mer än oooj och nej på dagis. så jag förstår det ej...känns trist det ska kännas såhär :(
  • shadowstorm
    Carolaj83 skrev 2011-06-21 21:57:49 följande:

shadowstorm-kramar till dig, har vänner som får hjälp med tal via bvc o dom mammorna säger att det är det bästa dom gjort att alla barn borde få gå dit....o ja håller nog med dom, varför måste de betyda något negativt? o de där med byta avdelning kanske inte heller måste vara negativt, försök finna det positiva, han har sin trygghet där o antagligen är det lugnare där än på en större avdelning....hoppas du inte tar de för hårt, om det känns för jobbigt tycker jag att du ska ta upp de med personalen

jo men han är ju inte ens 2 år ska man kunna kräva av ett barn som är så liten att kunna prata? han kan ju så mycket annat som många i hans ålder inte kan. För han har väl valt lära sig sånt som är "kul" istället :)

Nä jag är riktigt ledsen men får väl ringa BVC i höst
  • shadowstorm
    Jessica82 skrev 2011-06-21 22:28:05 följande:

stå på dig, säg att du visst anser ahn ska få byta avdelning, det finns massor av saker pedagogerna kan göra för att hjälpa barn med talet.

min stora pojk som nu är 6 fick träffa en talpedagog när han var runt 2, då pedagogerna ansåg att han inte pratade tillräkligt många ord,

denne ansåg att personalen skulle ta hjälp av bilder och av dom större barnen för att få igång språket.

(till saken hör att han är 2 språkig och inte pratade många ord på nått av språken men förstod mer än många andra barn i den åldern, enligt talpedagogen)

nu i efterhand har det visat sig finnas andra orsaker till den lite sena talutvecklingen, idag talar han vuxnare och mer korrekt än dom andra barnen i hans grupp, på båda språk.

om det beror på stödet han fick av talpedagogen eller inte har jag ingen aning om men meningen med mitt inlägg är stå på dig, rådfråga bvc, dom kommer antaligen oxå tycka han ska gå i grupp med jämnåriga

ja nu efter sommar kommer han få gå med små 1-1½ som inte kan prata och han får ha kvar 2 som är lite yngre än han. Så jag känner ju att han kommer ju inte få hjälp med talet genom lyssna på andra barn :/
  • shadowstorm
    Jessica82 skrev 2011-06-22 09:46:28 följande:

var på inskrivning igår, allt verkade bra och jag hade samma bm som dom 2 andra gångerna, MEN mitt blodsocker låg på 8,1 och jag fick bokat en tid för glukosbelastning,

blir riktigt orolig nu då jag ganska ofta får påpekat att jag skulle ha diabetes till saken hör att jag inte han äta nån frukost innan vi åkte ner och drack en cola på bussen mot mvc för att orka en stund tills ja kunde äta

vad tror ni? beöver jag vara orolig

(låg runt 7 förra graviditeten i blodsockret men då sa hon ingenting om det :-/)

blodsocket ska inte ligga så högt nej, och 7 är väl gränsen när man gör glukosbelastningen ? jag hade 4.7 på min och jag måste kolla även denna gång eftersom pappa har diabetes
  • shadowstorm

"Högt blodsocker kallas hyperglykemi på läkarspråk. Det är per definition ett onormalt högt blodsocker för kroppen. Gränserna vid blodsocker taget som stick i fingret är över 6,0 fastande eller över 8,7 efter måltid."

rättar mig :)

• shadowstorm

Första otrevliga besöket på toaletten. Imorgon ringer jag min BM och SKA ha utskrivna tabletter för illamående. Senaste dagarna har jag börja må så fruktansvärt piss precis som med sonen det satte igång värre och värre efter vecka 10....JIPPIE vilken rolig sommar detta kan bli om det fortsätter såhär :(((

• shadowstorm

Då var jag i vecka 12 :) Och jag har fått utskrivet lergigan comp :) Så nu hoppas jag på lite roligare dagar framöver!!!

• shadowstorm
    lillbumbin skrev 2011-06-27 11:59:06 följande:
    mlish: visst är du från Timrå? Och jobba på trudes i birsta? :) grattis till bebben :) vi har en Sundsvalls tråd även:)
    fast den är inte överdrivet aktiv ;)
  • shadowstorm

Denna värme görmig verkligen illamående till max :( Mått sååå dåligt idag. USCH och fyyy!! Hoppas ni andra har det bättre

Svar på tråden Januaribebis 2012