Inlägg från: PrickenoGrodan |Visa alla inlägg
  • PrickenoGrodan

Januaribebis 2012

Jessica82 skrev 2011-11-22 16:52:28 följande:
    oxå varit till bm idag. järnet trillat ner till 97 från 107 trots tabletter, blev massa prover och nu är det bara att vänta på resultatet.

vad händer nu då? bm ville inte riktigt förklara fick jag känslan av när hon bara svarade vi tar inte ut nått i förskott innan svaren kommit på min fråga

Järnsprutor kanske?
  • PrickenoGrodan
    Velociped skrev 2011-11-22 18:36:47 följande:
    Elison - tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att skriva allt det där! Det hjälpte verkligen mycket för mitt dåliga samvete som försöker säga att jag gjort något fel...

Får jag vara så fräck att jag ställer en fråga? En av mina favoritfrukostar är havregrynsgröt med kanel och mjölk. Är det en bra frukost för mig numer, om jag håller igen lite på mjölken? Är osäker på hur kroppen reagerar på havregryn nämligen. :)
    För mig låter den frukosten bra men samtidigt innehåller den ju en del kolhydrater. Jag skulle inte plocka bort mer, risken är att du utesluter något din kropp behöver. Lev som vanligt tills glukosbelastningen. Är sockret högt får du ju hjälp hur det ska hanteras. Om du nu har graviditetsdiabetes så är det ju inte för resten av livet. Hoppas att allt ordnar sig! Kram
  • PrickenoGrodan
    elinson skrev 2011-11-22 20:45:37 följande:
    Hehe det är en arbetsskada och något jag tycker är kul att skriva om ;) Sorry alla om jag kapar tråden... kan inte riktigt låta bli.

Det vill alltid vara mängden kolhydrater som påverkar blodsockret mest, ju mer kolhydrater desto högre stigning över tid, hur snabbt det stiger påverkas av kolhydraternas kvalite (mer eller mindre fiber). Det vill vara mer kolhydrater i 2 grova skivor av rågbröd än 1 tallrik med havregrynsgröt (lagat på 1 dl gryn). Alltså vill havregrynsgröt påverka blodsockret i mindre utsträckning än 2 skivor med bröd ;)

Så det är en finfin frukost, lösliga fiber från havregryn gör blodsockerstigningen långsammare. Vill du ha ännu mer mättnad och långsammare blodsockerstigning kan du lägga till lite krossade linfrön/andra frön/nötter, lite kli eller välja fiberberikad havregryn. 

Kolhydrater som äts tillsammans med lite fett och protein vill påverka blodsockert långsammare än  bara kolhydrater, så det kan faktiskt vara ide att kanske ta ett knäckebröd eller liknande med ett köttpålägg (lite extra järn dessutom), fisk, ost, ägg. 

Mjölken behöver vi för kalcium (specieltt nu i tredje trimestern) och d-vitamin.  Så mjölk i gröten ska du fortsätta med men tänk på vad du dricker till, någon har mjölk i gröten och dricker juice till det vill såklart påverka blodsockret en del. 

Kanel - det finns några studier som visar att kanel är positivt för blodsockret och att det kan sänka blodsockret men ta den infon med en nypa salt.. det finns ingen direkt data på hur mycket som behövs. Sen är ju kanel giftigt i större mängder (www.fragadietisten.se/livsmedel/farligt-med-f...).  

Tycker det är intressant även om jag har problem med lågt socker istället för högt.
  • PrickenoGrodan

Jag tycker twilfit hade bra amningsbh, iallafall 2008. De kanske är lite dyrare än hm/lindex men jag kan inte ha deras storlek då 75 är för stort när jag inte är gravid. Just nu har jäg ändå tre amningsbh från lindex som jag använder eftersom jag fick mjölkstockning för ett tag sedan. Men de sitter jättefult men klämmer inte.

• PrickenoGrodan
    syntetica skrev 2011-11-28 18:36:25 följande:
    Jag fick betnovat utskrivet, att köra med när det är som värst.
    Annars smörjer jag massa med babyolja och vanliga mjukgörande 

Jag har proriasis, men VÄLDIGT lite. Typ en fläck i örat och en eller ett par små i hårbotten.  Fördelen med dessa eksem är att de försvinner vid graviditet. Men lite hydrokortison har jag använt till andra utslag. För min vanliga lösning vill jag inte använda nu då jag är gravid.
  • PrickenoGrodan
    syntetica skrev 2011-11-29 17:32:48 följande:
    Fick äntligen tag på läkaren, och fick ett besked om att läkaren vill skicka oss till uppsala
    för att få träffa läkare där för en vidare bedömning eftersom det var så pass mycket vätska..
    Tankarna går i 1000 =( 
    Förstår att tankarna snurrar men vad bra att ni blir skickade till Uppsala. Hoppas allt går bra!
  • PrickenoGrodan

Jaha, vad gör man nu då? Sonen somnade just på soffan och maken har nattpass på sjukan. Kanske ska jag göra lite julkort. Orkar inte med några större projekt då jag är helt ledbruten efter 1,5 timme på stan igår. Men nu är i varje falla alla klappar inhandlade.

Ni som inte väntar första: Är era bebisar fixerade? Min är det inte men mindre och mindre ruckbar för var dag som går.

• PrickenoGrodan
    Skåne85 skrev 2011-11-29 20:14:48 följande:
    Min bm kan inte känna bebisen, varken hon eller jag vet hur han ligger :/
    Oj, får du göra ett UL?
  • PrickenoGrodan
    roxylady skrev 2011-11-29 21:04:00 följande:
    Är inte fixerad då de ligger still och sjunkit så pass långt ned i bäckenet för att vara redo för stundande förlossning? Min ligger med huvudet nedåt men BM kallar det inte fixerat för att huvudet är rörligt.
    Fixerat är när huvudet kilat fast i bäckengången och inte går att röra. Med sonen var jag fixerad i v.30 men han kom inte BF-1. Så det kan dröja ett tag.
  • PrickenoGrodan
    roxylady skrev 2011-11-29 21:04:00 följande:
    Är inte fixerad då de ligger still och sjunkit så pass långt ned i bäckenet för att vara redo för stundande förlossning? Min ligger med huvudet nedåt men BM kallar det inte fixerat för att huvudet är rörligt.
    Rörligt då har bebis bara vänt sig men inte sjunkit ner i bäckengången medan ruckbart är att bebis är i bäckengången men det går fortfarande att rucka på huvudet.
    Vanligt att man inte fixerar sig om man fött barn tidigare då bäckenet är mer vidgat.
    Men är lite nyfiken hur det är för alla i tråden.
Svar på tråden Januaribebis 2012