Inlägg från: PrickenoGrodan |Visa alla inlägg
  • PrickenoGrodan

Januaribebis 2012

Ang. att vara ute med liten bebis. Jag vet att de på sa till oss på bb att inte vara ute då det var -10 eller kallare. Naturligtvis kan man gå till och från bilen men en promenad ute skulle man strunta i i början. Men man kan ju inte bara titta på termometern utan också luftfuktighet. Efter ett tag blir de tåligare, det här gällde ju nyfödda. Får väl kolla med BVC.

• PrickenoGrodan

Kopierat från vårdguiden
    Kyla och värme

Det kan vara svårt att veta hur mycket kläder barnet behöver. Känn på händer och fötter samt på bröstet. Se till att barnet är lagom varmt och kan röra sig. Barn som har låg kroppsvikt, det vill säga de som väger mindre än 2,5 kilo vid födseln, kan lätt bli nedkylda och bör inte vara utomhus när det är kallt eller minusgrader.

Vara ute

Det är lätt att förstå att det är bra för spädbarn att vara ute. Frisk luft är bra, det finns mycket att titta på och barnet är nöjt när det får komma ut. Det somnar ofta bra utomhus också. Det finns inga exakta regler för när man inte ska ta ut barnet. Alltför många minusgrader är förstås inte skönt. Försök att känna efter själv. Fryser du kanske det är bättre att vara inne. Det är också viktigt att barnet inte får ligga i för mycket blåst. Men bäddar man ner barnet ordentligt i vagnen och ser till att det alltid ligger i lä brukar några minusgrader inte var någon fara. Känn innanför täcket nära barnets kropp om barnet har lagom temperatur. Regnar det går det bra att täcka vagnen med regnskydd.

Från growingpeople

Goda råd för ditt barn i kyligt väder

(1/2)
    Vintern kommer med förhoppningsvis soliga dagar, massor av snö och tjocka isar. När ni är ute dessa härliga men kyliga dagar finns det några saker att tänka på.
    Slopa morgontvätten! Huden i ansiktet och på händerna ska vara torr. Vill du ha salva så använd vattenfri sådan, men tänk på att den inte skyddar mot köld. Klä barnet enligt flerskiktsprincipen! Tänk på att blåst ökar kyleffekten avsevärt!Minus 2 grader i lä (vindstilla) motsvarar minus 5 grader om det blåser 2-3 meter i sekunden, och så mycket som minus 17 grader om det blåser 7 meter i sekunden. Fukt ökar också kyleffekten! Ta med ombyte av vantar och sockor. Kontrollera ditt barns händer och kinder regelbundet! Läs mer om nedkylning! Vita fläckar är de första tecknen på köldskador. Värm kalla fingrar eller fötter hud mot hud, exempelvis i dina armhålor. Obs! Gnugga inte ditt barns kalla händer eller fötter. Det gör ont och kan förvärra eventuella skador i huden! Sök lä eller ta in det frysande, huttrande barnet inomhus, ge varm dryck.

Kan barnen vara ute oavsett hur kallt det är?

Om det är kallt, 15-18 minusgrader och solen skiner, snön gnistrar och det är vindstilla eller bara svag vind kan du mycket väl gå ut med ditt spädbarn eller äldre barn. Känns det bra för dig är det oftast också bra för barnen. Tänk bara på det som sägs ovan. Vid temperaturer på minus 18 eller kallare brukar man ställa in skidtävlingar och liknande aktiviteter. Om det blåser, så tänk på blåstens kyleffekt (se ovan). Barnen bör då hellre vara hemma och leka inomhus

Inomhustemp rekommenderade de mellan 18-20 grader.

Jag tror det viktiga är att man är medveten och försiktig. Nyfödda är ju väldigt känsliga. Ingen här skulle ju medvetet skada sitt barn. www.growingpeople.se har massor med bra tips. (skriven av barnläkare)

• PrickenoGrodan

Tänk på att det är bra att de tar din oro på allvar. Bm hade inte skickat hem dig om det var någon fara med bebisen. Synd att hon inte sa varför hon ville göra en uppföljning.

• PrickenoGrodan
    zatori skrev 2011-10-11 17:54:15 följande:
    Var hos bm idag. Tog upp det där med att jag känt av bebis lite mindre. Hon lyssnade på hjärtljuden och de lät bra och sen kände både hon och jag att bebis sparkade när hon höll på och lyssnade efter hjärtljuden. Det var ju skönt. Däremot har jag fortfarande knappt känt av den sen dess. Märkligt.

Mätte magen också för första gången. Måttet låg på 23. Hur har ni andra legat i vecka 26? (25+1 idag)

Sen skulle det tas blodtryck. Det var högt! 140/75. Bm trodde först att hon fått fel och mätte en gång till, men fick samma resultat. Jag tänkte att det kanske kunde bero lite på att jag varit småorlolig för bebis som varit så stillsam, men det trodde inte bm. Fick ta urinprov - ingen äggvita i urinet.

Sen ville hon att jag skulle ta lite prover och jag sa att jag skulle ta andra prover på torsdag och om jag kunde ta dessa samtidigt, men hon ville absolut att jag skulle ta dom IDAG, och sen fick jag en preliminär ny tid nästa vecka för uppföljning! Jag blev faktiskt lite nervös efter detta, för min bm är i vanliga fall väldigt lugn och nästan lite för laid back ibland. Men nu verkade hon vara på sin vakt riktigt ordentligt. Hon frågade om jag kände mig svullen och jag sa att händerna svullnat på mig. Hon sa att jag måste ringa direkt om jag får tung huvudvärk eller känner mig konstig. HON kändes orolig fast hon liksom inte sa det till mig. Vad säger ni, behöver jag bli orolig?
    Det är symptom på havandeskapsförgiftning. Det är allvarligt och det var därför du var tvungen att lämna prover. Bra att din BM är observant.
  • PrickenoGrodan

Jag tror högt blodtryck är första tecknet. Menade du att du inte fick lämna odling? Bara ett vanligt urinprov som hon snabbtestade med stickor?

• PrickenoGrodan
    roxylady skrev 2011-10-12 17:04:01 följande:
    Tänkte på en till sak om FK. Man har ju inte kunnat redovisa ännu hur mkt man jobbat/kommer att jobba i Oktober, November, December och Januari. Skickar man in det också sedan? Eller är jag för tidig med att skicka in inkomstuppgifter kanske?? Nu är det ju redan gjort.. men ändå.
    Nej, om du har arbetat ihop till sgi så påverkas inte den av det du gör 6 mån innan BF. Man kan alltså gå ner i tid utan att man får lägre sgi. Förra gången jobbade jag 70% de sista 3 månaderna.
  • PrickenoGrodan
    missable skrev 2011-10-13 20:16:33 följande:
    Empa86 skrev 2011-10-13 20:02:43 följande:
    Fan vilket sjukt bemötande, såna människor ska inte jobba med service!
    Det är nog ingen fara ska du se:)
    JA blev skit sur! Jag menar, jag ringer ju för att kolla VAD som skulle kunna vara FEL? Är jag inte ansvarsfull då lixom! Det är full rulle i magen idag så hon har nog inte mått dåligt av det, tom bättre iom jag inte gått och spänt mig pga värken!!!

Vilket tråkigt bemötande! Jag frågade min man, han är gyn-läkare. Han sa att i början av graviditet finns risk för att ipren stör fosterutvecklingen. ( Fick en kompliserad förklaring om vad som händer). I senare graviditet ger man ibland ipren-liknande preparat under viss tid för att minska risken för missfall eller för tidig förlossning. Enligt min man är det ingen fara att du har tagit två iprentabletter. Hoppas att du känner dig lite lugnare!

Själv råkade jag ta fel glas i lördags och innan jag visste ordet av det hade jag råkat svälja en klunk ginotonic. Inte bra men, misstag händer.
  • PrickenoGrodan

Fan! Ursäkta språket men jag har fått mjölkstockning. Lycklig och glad över att foglossningen varit ok denna vecka så får man det här. Det var bara att köpa en pump och försöka få ut mjölken. Suck!!!

• PrickenoGrodan
    Wicky81 skrev 2011-10-14 19:31:48 följande:
    Gokväll tejjjer :D

Nån som funderar på detta med Förlossningsbrev?
    Nån som gjort det förut, nån som vet hur man skriver ett?

Jag skrev aldrig ett sådant brev med dottern så jag tänkte att nu ska jag göra det så man kan visa hur man vill ha det :)

Har ni funderat hur ni vill ha förlossningen?

Funderat en hel del. Här skriver man tydligen ett som ska mailas in innan. Hoppas få mer info av BM. Läser också innan du föder och funderar lite vad jag helst vill och vad jag inte vill.
Svar på tråden Januaribebis 2012