Inlägg från: PrickenoGrodan |Visa alla inlägg
  • PrickenoGrodan

Januaribebis 2012

Cvb skrev 2011-09-13 10:44:53 följande:
    Jag är helt inne på en förlossning med endast lustgas och att andas igenom smärtorna, just för att jag har en fruktansvärd sprutfobi. Och epiduralen sägs ju inte vara nådig, gör ont och gör det lite svårare med förlossningen. Sterila kvaddlar går också bort, och det gör nog akupunktur med.
    Någon av er som har haft en förlossning med enbart lustgas som medicinsk hjälp ?

Här är en till med sprutskräck men det blev ändå ryggbedövning förra förlossningen. Jag kan bara säga att de stack under en värk så jag kände inget utom just värken.  Men den här gången ska jag försöka utan då krystningen tog en evighet och fick avslutas med sugklocka trots att förlossningen i övrigt gick rätt fort.
  • PrickenoGrodan
    Cvb skrev 2011-09-13 19:12:36 följande:
    Ok, men visst kan man reglera hur mkt syre och gas det ska komma ?!
    Nämen va otrevligt ! Hon kunde ju hellre sagt att du skulle hä tillbaka masken..
    Ja det var verkligen en dröm förlossning ! :)
    Somliga har tur ^^  Men visst är det en fördel att vara hemma och vänta så länge man kan innan man åker in ?!
    SFHelen skrev 2011-09-13 17:27:04 följande:
    med fösta hade jag bara lustgas och tens som hjälp vilket va helt okej.

med andra hade jag lustgas och aktupunktur (är stickrädd, men de gick hur bra som helst och gjorde inte ont och de hjälpte verkligen mig)  
     Ok. Tens har jag funderat på också, så det ska jag prova. 
    Ja nålarna på akupunktur är ju rätt tunna o fina, så det borde väl inte kännas så mkt.
    Men när man väl ligger där på sängen så kanske man/jag inte bryr sig så fasligt mycket.. tror jag :p Brukar dom sticka under en värk eller blev det bara, en sammanträffande så att säga ? 
    Och visst sitter det kvar en slang sen som pumpar i bedövningen ?
    Jag blir alldeles spak av att googla fram epidural och kolla på bilderna.. fyfan för nålar !
    Jobbigt att det fick avslutas med sugklocka, hoppas det går bättre denna gång !
    Nej, han sa att han sticker under en värk och tro mig det kändes inte. Jag använder alltså EMLA för allt annars. Slangen kändes inte och jag låg på sidan när de stack. Sugklockan var inte så hög, huvudet stod precis i öppningen men det behövdes lite hjälp för att han skulle komma ut. Just då var klockan en befrielse men hoppas slippa det denna gång.
  • PrickenoGrodan

Hej på er! Hoppas allt är bra med er. Jag måste rådfråga er lite. På förmiddagarna mår jag oftast okej men från lunch och framåt får jag svårt att gå. Hälften av alla nätter sover jag uselt då mage och bäcken ömar, har svårt att vända mig. Efter en jobbig natt kommer bäckensmärtorna direkt då jag går upp. Jag är öm på fogen i fram och en av fogarna bak. Min man vill sjukskriva mig 25% men jag vill avvakta, känner mig lat. Ska till BM nästa vecka och tänkte höra med henne. Sjukgymnastik hjälper det? Fogbälte? Tror ni man kan bli sjukskriven på typ 25% eller ska man inte kunna gå alls för att bli sjukskriven? Kan BM fixa kryckor?

Många frågor blev det, hoppas någon kan svara.

• PrickenoGrodan

Hyrda bilstolar är testade!

Grattis LillaEko!

Wicky81: Förstår att det måste vara jobbigt./Kram

Jämthund: Grattis!

Jag har bara köpt lite kläder till bebisen. Var på meandi-party idag och då blev det en body. Vagn och babyskydd har vi kvar efter sonen. Vi har inget skötbord utan bara ett underlägg på bänken i tvättstugan. Praktiskt med vatten brevid och ett skåp ovanför. Däremot ska jag köpa ett nytt skötbordsunderlägg, sonens har jag slängt då det inte var så fräscht efter 2 års blöjbytande. Jag ska också investera i en ny skötväska. Vill ha en riktigt snygg, tips?

På tisdag ska jag till BM. Ska diskutera mina bäckenproblem. Tack för alla råd jag fick tidigare i veckan. Ikväll är en riktigt dålig kväll. Kan knappt gå. Hoppas det är bättre imorgon annars vet jag inte hur jag ska kunna jobba.

• PrickenoGrodan

roxylady skrev 2011-09-26 18:23:36 följande:
    Hur ska man göra med kudde till spjälsängen för den första tiden så de inte får platthuvud? Hur höga får de vara? Var köper ni den? Och räcker det med en filt till istället för täcke?

Och hur varm overall ska barnet ha på sig när den ligger i vagnens åkpåse? Räcker det med fleece eller ska man ha nått annat? Får ju inte bli för varmt heller.. detta snurrar runt i skallen på mig just nu. Någon som har nån bra idee? :)
    Jag köpte en kudde till vagnen och en till spjälsängen på babyproffsen (till sonen). Frågade vad jag skulle ha. Det var inte så tjocka.
    Min son var helplatt i bakhuvudet när han var bebis och ett tag var han sne också. Jag och maken fick byta plats i sängen och då rättade det snea till sig. Plattheten försvann när han började sitta. Vi försökte med extrakudde men det hjälpte inte. Till saken hör att han sov jämt som liten och därför låg han ju så mycket på bakhuvudet. Idag har han bra huvudform.
  • PrickenoGrodan
    LillaEko skrev 2011-09-29 12:15:34 följande:
    Usch är så kluven. Mig får man alltid i vanliga fall tvinga till sjukvården. Så nu är jag ju jätte kluven om jag ska ringa eller ej om uvin. Har haft utedag med eleverna hela fm så inte kunnat tänka på det mer förrän nu. Men ska uvi i alltid behandlas som gravid?
    Ja, det ska  ALLTID behandlas då du är gravid!!! Ring bm och be att få komma in med ett morgonurinprov. Be att de inte bara tar stickor utan skickar på odling. Hoppas det inte är något.
  • PrickenoGrodan
    PrickenoGrodan skrev 2011-09-29 16:35:40 följande:
    Ja, det ska  ALLTID behandlas då du är gravid!!! Ring bm och be att få komma in med ett morgonurinprov. Be att de inte bara tar stickor utan skickar på odling. Hoppas det inte är något.

Såg just att du fått tid på VC, bra!
    En del uvi ger inte svar på snabbtest med stickor utan kräver odling. Jag har haft många uvi och till och med kissat blod och dessa ger inte utslag på stickor utan odling krävs. Däremot brukar man kunna se att kisset är grumligt och att det finns spår av blodkroppar (vita blodkroppar tror jag).
  • PrickenoGrodan
    LillaEko skrev 2011-09-29 20:08:05 följande:
    De fanns varken blod eller bakterier i men början på infektion. Så läkaren rådde mig att göra som jag brukar, försöka "skölja" bort det med massa vatten och gärna citronvatten. Avskyr antibiotika så extremt tacksam att jag slapp det!

Hur kunde han/hon se att det var början på infektion? Skickades ett prov på odling.
  • PrickenoGrodan
    LillaEko skrev 2011-09-29 21:03:18 följande:
    Lilla Pricken: ingen aning! Men är glad så länge jag sliper den där hemska antibiotikan. Tycker dessutom att det redan känns bättre efter 2-3 liter vatten idag!
    Tveka inte att söka igen om det inte känns bättre efter några dagar även om du fasar för antibiotika.
  • PrickenoGrodan
    Skåne85 skrev 2011-10-05 12:37:43 följande:
    när man skickar in moderskapsintyget ansöker man automatiskt om gp
    Nej! Jag har skickat in intyget men söker inte gp. Det är andra papper.
Svar på tråden Januaribebis 2012