• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Velociped

Det var jag som formulerade mig dåligt, jag menade dagar med grundnivå... alltså de 90(?) dagar man har med bara 180:- Enligt tidigare besked till mig har FK sagt att min sgi är vilande medan jag studerar. Jag skulle alltså inte ha rätt till min sgi innan 23/1, men ringer dem nu för att höra.

Det som oroar mig isf är att man skulle bli återbetalningsskyldig till csn för att man haft dubbla inkomster. Har du hört vad scn säger om det? 

• Alltochinget

Jag antar att det är sgi-dagar. De sa inget annat iaf. Du har en poäng med CSN. Jag har inte tänkt så långt. Men på CSN står det att jag får pengar i december för veckorna 52-1, och i januari (om jag skulle fortsatt plugga) får jag för vecka 4-8. Det borde innebära att jag inte får någon CSN vecka 2-3 och borde därför kunna ta ut dagar dessa två veckor iaf.

Hoppas myran vill stanna i magen till januari <3
  • Velociped

Åh herregud och inkompetensens storslagna moder... eller nåt!

Pratade precis med en tant (riktigt tant!!!) på FK som öht inte förstod vad jag sa... hon satt och pratade högt för sig själv om hur reglerna var - varpå jag flera gånger fick säga "ja, men det är ju inte DET jag frågar om" osv... till slut säger hon att någon från "kontoret" ska ringa upp mig för "hon kan ju faktiskt inte veta allting"...

...däremot sa hon att man inte kan ta ut sina grundnivå-dagar först, utan att man alltid måste börja med sgi-dagar... återstår nu att se vad "kontoret" har att säga... 

• Velociped
    Alltochinget skrev 2011-12-02 14:15:35 följande:
    Jag antar att det är sgi-dagar. De sa inget annat iaf. Du har en poäng med CSN. Jag har inte tänkt så långt. Men på CSN står det att jag får pengar i december för veckorna 52-1, och i januari (om jag skulle fortsatt plugga) får jag för vecka 4-8. Det borde innebära att jag inte får någon CSN vecka 2-3 och borde därför kunna ta ut dagar dessa två veckor iaf.
    På mig står det att jag får en utbetalning i december för v 51-2 och en den 25/1 för vecka 3 (den sista är då på 2300 Men så ser det alltså inte ut för dig?
  • partouze

Fattar inte något om FK. Jag kommer lösa distans när bebis är född. Kan man ta ut CSN och fp samtidigt då? Tänkte ta ut 3-4 dagar fp . Om ja skriver i mina papper att ja vill ha från en speciell period och antal dagar och sedan ångrar mig längre fram kan man ändra det då? De här me fp är bara en hel stor röra i mitt huvud!!

• Velociped
    partouze skrev 2011-12-02 14:30:04 följande:
    Fattar inte något om FK. Jag kommer lösa distans när bebis är född. Kan man ta ut CSN och fp samtidigt då? Tänkte ta ut 3-4 dagar fp . Om ja skriver i mina papper att ja vill ha från en speciell period och antal dagar och sedan ångrar mig längre fram kan man ändra det då? De här me fp är bara en hel stor röra i mitt huvud!!
    "Tanten" jag pratade med började svamla om distansstudier också (vilket INTE är vad jag läser... :P ) men hann iaf säga att man har rätt att ta ut föräldrapenning då eftersom man är hemma med barnet.

...jag planerar att till hösten ta några föräldradagar och några dagar med csn, antingen 50/50 eller 25/75... Beroende på hur det ser ut ekonomiskt. Det bästa är att ringa såväl FK som CSN och fråga dem, tycker jag. När man inte har oturen att få prata med halvsenila tanter är de faktiskt riktigt bra. :)
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-12-02 11:21:14 följande:
    Läskigt när det stregrar och stegrar och man känner hur bara ondare det blir!! Ja jag kan då tänka mig det *fniss*. Men det måste ju ändå kännas som att tillslut har man så ont så man blir bedövad av det? Eller? Ja två timmar kanske man kan stå ut.. får ta EDA om det blir långdraget helt enkelt. Det är något sådant jag kommer att skriva i förlossningsbrevet tror jag. Har inte börjat med det än.. vet knappt vad jag ska skriva alls
    Ja men verkligen!
    Hehe, bedövad blir du inte. Känns snarare som att ryggen slits isär och att nåt går sönder inuti typ (i alla fall när värkarna sitter i ryggen) :P
  • minjalin

Var hos barnmorskan idag. Allt såg bara bra ut med både mig och bebis :) Mitt SF-mått låg på knappt 34 cm (v 34+0) så jag har börjat följa veckorna nu. Men sonen låg jag på 37 cm denna veckan för då fick han nån väldigt tillväxtperiod eller nåt som sen lugnade ner sig och slutade på 40 cm. Återstår att se vart denna slutar :p Bebis var i alla fall helt fixerad nu trots att jag är omföderska så hon vart lite förvånad :p Den ligger med ryggen mot min rygg som jag trodde, men min bm trodde inte jag skulle få några större problem med förlossningen ändå eftersom jag är omföderska plus att bebis kan rotera rätt i förlossningskanalen ändå sen under förlossningen. Och även om dom ligger rätt från början så kan dom vrida sig fel under förlossningen så man ska inte fundera för mycket på sånt tyckte hon. Så jag är inte så orolig. Hon är bra på att lugna min bm ;)