• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Haanky
    minjalin skrev 2011-12-12 17:40:28 följande:
    Får man fråga vad anledningen till snittet var sist och verkar det som att det kommer gå att föda vaginalt denna gången? :)

Ja man vet ju aldrig. Jag fick på BF sist så det ska bli spännande att se när denna behagar titta fram :p Jag vill föda på Östra igen :) Tar 15 minuter dit med bil (10 minuter mitt i natten) och var nöjd där sist :) Jag födde vaginalt sist och om inget oförutsett händer så blir det samma denna gången. Bebis är fixerad med huvudet neråt, dock med bakhuvudet mot min ryggrad istället för mot min mage så kan bli lite segare och jobbigare förlossning om jag har otur, men är ju omföderska så min bm trodde inte det skulle bli några problem. Kallas att bebis ligger i vidöppet läge tror jag.

Jag kom in till fl med vattenavgång och när bm kännde efter så låg hon i säte så det gick inte att vända henne eftersom vattnet gått... så jag har ju goda chanser så sätt att föda vanligt... men man vet ju aldrig om mitt bäcken är format så att denna också hamnar i säte... än så länge är det inte nån som fixerat sig alls utan ligger kors å tvärs är bara i v 34 så hoppas bebis vill vända sig med huvudet ner :)

hur har de kännt att din bebis ligger så då? eller nått man ser på ul?

• fair

Var hos barnmorskan idag v.35+3
    Urin ua, vikt +1kg på två veckor (+9kg totalt), SF 33cm, blodtryck 135/80, bebis hjärtljud ca 142 slag/min och hon ligger VÄLDIGT långt ner. Barnmorskan var tvungen att säkerhetskolla genom att känna inifrån för att försäkra sig om att det var huvudet som sjunkit så mycket. Bebis är fortfarande ruckbar. Ganska spännande, förstår inte hur hon kan ha åkt ner så mycket på bara två veckor....

• minjalin
    Haanky skrev 2011-12-12 17:49:44 följande:
    Jag kom in till fl med vattenavgång och när bm kännde efter så låg hon i säte så det gick inte att vända henne eftersom vattnet gått... så jag har ju goda chanser så sätt att föda vanligt... men man vet ju aldrig om mitt bäcken är format så att denna också hamnar i säte... än så länge är det inte nån som fixerat sig alls utan ligger kors å tvärs är bara i v 34 så hoppas bebis vill vända sig med huvudet ner :)

hur har de kännt att din bebis ligger så då? eller nått man ser på ul?

Okej, ja men då kanske dom hinner göra vändningsförsök den här gången då om bebis inte vänder på sig Solig En kompis bebis låg i säte nu när hon väntade andra men där lyckades vändningsförsöket. 

Jag känner bara knän och fötter fram i magen och inga sparkar bakåt. Hickan känns också inuti magen mer och när jag frågade bm förra gången och hon kände efter så kunde hon inte hitta nåt som skulle kunna vara ryggen så den måste ligga så. Sen var redan fixerad också i v 34+0 och det är inte så vanligt på omföderskor tydligen eftersom det oftast finns så gott om plats för bebisen. När jag väntade sonen kände jag tydligt ryggen på ena sidan av magen och kände hickan tydligt utanpå. Men sen kan bebisen snurra extra mycket i förlossningskanalen och komma rätt ändå (alltså att den tittar ner i golvet om man ligger på rygg) men kommer den så den tittar upp i taket (om man ligger på rygg) så blir ju omfånget lite större på huvudet så det kan vara lite tuffare, och om den vrider sig extra så kan det ju ta längre tid för att den ska vrida sig så mycket. Men startade en tråd där jag efterlyste andra som fött barn i vidöppet läge och det hade inte vart några problem där och flera hade fött i kronbjudning första och andra i vidöppet läge och hade ändå upplevt andra förlossningen som enklare och inte spruckit mer än med första. En tjej hade fött sitt i vidöppet läge som förstföderska och det hade gått fort sista cm och hon sprack mindre än mig fastän min son kom som han skulle så det verkar ju spela in mycket om man är "gjord för att föda barn" också. Min förra förlossning gick ju väldigt snabbt och smidigt fastän jag var förstföderska (5 timmar från första värk) så förhoppningsvis är jag en sån som pluppar ut ungarna ganska lätt Flört 
  • fabler
    fair skrev 2011-12-12 17:52:35 följande:
    Var hos barnmorskan idag v.35+3
    Urin ua, vikt +1kg på två veckor (+9kg totalt), SF 33cm, blodtryck 135/80, bebis hjärtljud ca 142 slag/min och hon ligger VÄLDIGT långt ner. Barnmorskan var tvungen att säkerhetskolla genom att känna inifrån för att försäkra sig om att det var huvudet som sjunkit så mycket. Bebis är fortfarande ruckbar. Ganska spännande, förstår inte hur hon kan ha åkt ner så mycket på bara två veckor....
    jag var med till bm idag och min bebis var fixerad och låg lååååångt ner. Så de förklarar varför de känns lustigt när jag går ! Sen låg bebisen på höger sida av magen, ser jätte lustigt ut när jag ligger på rygg.
    elias är världens sötaste!!!
  • Frökensvensson
    Wicky81 skrev 2011-12-12 17:18:59 följande:
    Halloj!

Jag hade också 31a januari som BF innan UL men blev framflyttad till den 3e februari :)

Angående varm mat så var jag sådan i början....kunde mest äta yoghurt och fil å sånt...Men nu är det väl stark mat som är värst tror jag....annars har jag inga problem längre....
    :)
    Ok, tänk så annorlunda det kan vara! Upptäckte faktiskt förut att äggröra är inget problemTungan ute

Jag hade BF 2 februari först men blev flyttad till 31 Januari efter UL, vi bytte med varandra kan man sägaFlört hur har aptiten varit annars under graviditeten? Jag har varit så himla kräsen!
  • Frökensvensson
    ccecy skrev 2011-12-12 15:13:38 följande:
    Jag har inte alls problem med att äta varm mat, har dock problem att äta mat över huvudtaget,  äter jag en normal stor portion till middag, blir jag lika mätt som man brukar känna sig efter julbordet, o så ligger ja o har magont länge efter, så ja får nog börja äta mindre och oftare så funkar de kanske bättre. :) men jag får sura uppstötningar av saft, så får nog sluta dricka det med :p
    Ja, om jag äter för mycket så blir det verkligen matkoma, då blir det att sova middag och sen sura uppstötningar på det! Men jag säger fortfarande att bebisen är värd detGlad

verkar inte som att jag är ensam om att ha "konstig" aptit iaf!
  • ccecy
    Frökensvensson skrev 2011-12-12 18:49:32 följande:
    Ja, om jag äter för mycket så blir det verkligen matkoma, då blir det att sova middag och sen sura uppstötningar på det! Men jag säger fortfarande att bebisen är värd detGlad

verkar inte som att jag är ensam om att ha "konstig" aptit iaf!
    låter jobbigt, ja e nog glad att ja slipper allt för mycke sura uppstötningar, ja hinner väl få ännu men :p kämms dumt att då man äter lagom tycker man o det blir ändå alllt för mycke :p o jag som vill kunna njuta av hela julbordet :D kommer nog ligga i matkoma hela dagen efter också! :P
  • got2b

Partouze: min foglossning dök upp från ingenstans så det kan det vara. Har ingen foglossning bak utan bara fram. Fast det är tillräckligt smärtsamt!

• SysterAnna

Hej allesammans, en liten uppdatering från mig;

Bor också i närheten av GBG, i Ale. Hoppas på att få åka till Östra och föda, delvis på grund av att det är närmast men sen är det lite roligt att jag är född där också. Har även jobbat på spec.BB på Östra så jag känner till stället, känns tryggt

Mina foglossningar har blivit värre under helgen, gör ont även när jag sitter still nu... Jag tror dock att det är på grund av att jag tror att bebisen har sjunkit längre ner. Var ruckbar sist vi var hos BM för en och en halv vecka sedan. Men det känns som att den har åkt neråt då jag inte längre mår fullt lika illa. Har mått väldigt illa en tid nu och barnmorskan sa att bebisen ligger väldigt högt upp och gillar att sätta rumpan rakt in i magsäcken. Så jag har fått mitt illamående nu istället för i början av grav.

För övrigt känner jag mig lite bättre mer det psykiska. Känner mig inte lika utmattad längre och känner mer glädje än vad jag har gjort. Det som dock gör mig lite ledsen är att sexlivet är inte jättkul. Men jag och min man pratar om det och är fullt medvetna om vart problemen ligger; jag är så trött, har ont och dessutom störs vi lite av att bebisen ständigt rör sig och vi är aldrig "ensamma". Min man är även lite nojjig över att något ska hända. Men det är ändå skönt att kunna prata om det.

Har fått värre cravings än vad jag har upplevt tidigare, har knappt haft några tidigare. Men nu är jag heltokig i julmust och twister-glass. En av anledningarna till att glassen är så god är för att det känns svalkande eller hur man skall beskriva det mot illamåendet.

Sist av allt: GRATTIS elingabriella till pojken!!! Har varit inne på bloggen och kikat, supersöt! 

• Velociped
    SysterAnna skrev 2011-12-12 19:42:13 följande:
    Hej allesammans, en liten uppdatering från mig;

Bor också i närheten av GBG, i Ale. Hoppas på att få åka till Östra och föda, delvis på grund av att det är närmast men sen är det lite roligt att jag är född där också. Har även jobbat på spec.BB på Östra så jag känner till stället, känns tryggt
    Jag bor också i Ale kommun, i Nol.. :)