• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Cia80
    minjalin skrev 2011-12-16 15:19:26 följande:
    Här skriver man som ett förlossningsbrev hos bm i journalen så kan dom på förlossninge  gå in i datorn och läsa vad man skrivit. Man gör en sammanfattning av graviditeten och skriver ner tankar, önskemål och rädslor om förlossningen, hur man känner för BB och osv. Sen kan man väl säkert ha med sig ett brev också om man vill men jag nöjde mig med det som jag hade skrivit i journalen sist och bara poängterade för bm sen att min största skräck var att spricka riktigt illa eftersom min mamma sprack hela vägen bak till ändtarmen med sitt första barn. Så jag bad henne att göra allt i sin makt för att det inte skulle bli så (stod ju även i journalen). Sen efter nån timme sa hon "kanske dags att börja känna lite på lustgasen?" så då började jag med den och sen frågade hon efter en stund hur jag kände angående EDA eftersom jag var öppen 8 cm och det var sista chansen nu om jag ville ha det, men det tyckte jag inte jag behövde (hade aldrig hunnit med det ändå sen med facit i hand). Så kändes som att hon hade läst journalen i och med att jag skrivit att jag tänkte mig lustgas och mer naturlig smärtlindring och att jag bara ville ha EDA om jag verkligen kände att jag behövde eller om bm ansåg att det skulle göra mer nytta en skada om förlossningen fortlöpte på ett sånt sätt (man kan ju vara utmattad och behöva av den anledningen eller att man får krystvärkar för tidigt och sånt). Hade även skrivit att jag inte ville sova själv på BB och vi fick eget rum (de flesta är dock enkelrum där så finns det plats så är det ju inga problem) så sambon fick stanna över bägge nätterna.

Jag känner precis som du ang. EDA att jag bara vill ha det om det behövs. Typ har jag så ont så jag gråter hela tiden så kanske det kan vara läge för det
  • Empa86
    elingabriella skrev 2011-12-16 15:33:06 följande:
    Jag har skrivit ned vår förlossningsberättelse om ni vill läsa en lite mer annorlunda sådan; Skrattande 

www.elingabriella.se
    Grattis till lillkillen!Glad Tufft du fick det:/
  • PrickenoGrodan

Ang. förlossningsbrev: Hos BM har skrev vi in i journalen något som kallades omvårdnadsanteckning och det var önskemål och annat viktigt inför förlossningen. Sen har den förlossningsklinik en mall för förlossningsbrevet som man ska använda. Förra gången (Dalarna) fick jag ett papper av bm att fylla i.

• PrickenoGrodan
    elingabriella skrev 2011-12-16 15:33:06 följande:
    Jag har skrivit ned vår förlossningsberättelse om ni vill läsa en lite mer annorlunda sådan; Skrattande 

www.elingabriella.se
    Oj, vilken tuff förlossning. Hoppas att du är piggare nu. Vilken söt stjärngosse!
  • minjalin
    Cia80 skrev 2011-12-16 16:00:06 följande:
    Jag känner precis som du ang. EDA att jag bara vill ha det om det behövs. Typ har jag så ont så jag gråter hela tiden så kanske det kan vara läge för det
    Precis :P Jag öppnade mig från 8 cm till 10 cm på 20 minuter och hade jag haft så ont i flera timmar hade jag nog tagit EDA för det gör fruktansvärt ont att öppna sig fort, men det är ju över snabbare och man tröttas inte ut på samma sätt :) Hade konstant ont sista 1,5 timmen så kändes som en värk med toppar typ men 1 timme av den tiden var krystvärkar och då hade man ju nåt att göra, plus att man visste att det var slutspurten innan man äntligen fick sin bebis ;)
  • Cia80
    minjalin skrev 2011-12-16 16:44:26 följande:
    Precis :P Jag öppnade mig från 8 cm till 10 cm på 20 minuter och hade jag haft så ont i flera timmar hade jag nog tagit EDA för det gör fruktansvärt ont att öppna sig fort, men det är ju över snabbare och man tröttas inte ut på samma sätt :) Hade konstant ont sista 1,5 timmen så kändes som en värk med toppar typ men 1 timme av den tiden var krystvärkar och då hade man ju nåt att göra, plus att man visste att det var slutspurten innan man äntligen fick sin bebis ;)

Nä, blir det segdraget då vill jag nog ha EDA, men samtidigt hoppas jag att bm kan avgöra det också. Spännande det här med förlossning
  • minjalin
    Cia80 skrev 2011-12-16 16:50:22 följande:
    Nä, blir det segdraget då vill jag nog ha EDA, men samtidigt hoppas jag att bm kan avgöra det också. Spännande det här med förlossning
    Jo, det är ju inte roligt om allt stannar av pga den så det är svårt när man inte vet hur man reagerar. Men en kompis gick hemma med pinvärkar ett par dygn och fick inte sova så hennes kropp var liksom slut inne på förlossningen så hon öppnade sig inget utan stod bara och stampade. Då rekommenderade bm EDA och när hon fick den kunde hon äntligen sova några timmar och när hon vaknade öppnade hon sig jättefort sen, men blev dock sugklocka det sista. Är ju ganska vanligt vid EDA. En annan kompis fick en helvetesförlossning antagligen pga EDAN. Allt bara stannade upp och hon fick massa värkstimulerande dropp men det gick bara långsamt allting och sen fick hon inga krystvärkar och bebisen tog jättelång tid på sig att sjunka ner såpass att dom nådde honom med sugklocka. Sen fick dom i princip slita ut honom med den så hon vill absolut inte ha EDA denna gången. Man reagerar ju så olika och man vet ju inte innan hur det blir. Man får helt enkelt ta det som det kommer :) Jag är jättenyfiken på hur min nästa förlossning kommer bli :p
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-12-16 17:23:10 följande:
    Leia: Är de det som kallas sammanfattning??
    Nja, här gör vi en sammanfattning av graviditeten. Alltså hur man upplevt den, hur man har mått, vilka krämpor man har haft. Det är liksom en del som står med i journalen. Sen finns det en del där man fyller i tankar om förlossningen (Tankar om smärtlindring, rädslor m.m.), en där man fyller i tankar om amning (vill man amma eller inte osv) och en där man fyller i tankar om BB (kanske att man har sjukhusskräck och kanske vill att barnets pappa också ska få stanna om möjlighet finns osv) Så ser det i alla fall ut här. Man berättar för sin bm och så skriver hon in det i journalen i korthet så att det går fort för dom på förlossningen att läsa igenom det. :)
  • roxylady
    minjalin skrev 2011-12-16 17:38:52 följande:
    Nja, här gör vi en sammanfattning av graviditeten. Alltså hur man upplevt den, hur man har mått, vilka krämpor man har haft. Det är liksom en del som står med i journalen. Sen finns det en del där man fyller i tankar om förlossningen (Tankar om smärtlindring, rädslor m.m.), en där man fyller i tankar om amning (vill man amma eller inte osv) och en där man fyller i tankar om BB (kanske att man har sjukhusskräck och kanske vill att barnets pappa också ska få stanna om möjlighet finns osv) Så ser det i alla fall ut här. Man berättar för sin bm och så skriver hon in det i journalen i korthet så att det går fort för dom på förlossningen att läsa igenom det. :)
    Okej.. då undrar jag vad jag ska med det här pappret med de där fem frågorna med till då.. för den ska också med förlossningen. Men jag ska också göra en sammanfattning tillsammans med henne sedan där vi ska ta upp att jag vill att sambon ska vara med i med att jag tycker sjukhus är lite creepy då min pappa gick bort på ett. Hmm...