• missable

Januaribebis 2012

Alltochinget skrev 2011-10-20 11:24:50 följande:
    Nån som har något att säga om väggskötbord? Vi har tänkt ha ett i badrummet. Har kollat på brio vegga eller Ikeas egna. Det skiljer ju 1500 i pris så jag undrar om ni har något att säga om dessa? Eller förslag på andra väggskötbord? Brio vegga har vi isf tänkt köpa begagnat. Kan få tag i ett förr 500 på blocket (samma pris som Ikeas).
    Vi kommer inte ha något vägghängt skötbord pga våra tunna gipsväggar, vågar inte chansa att de håller... 
    Om jag inte minns fel hade våra vänner ikeas egna och tyckte att det var lite för klent. Då hade jag personligen tagit det begagnade! 
  • missable

Åh ska snart till BM!! Känns skönt faktiskt, någon som har påtalat för er BM om just att ni inte gillar att vara gravida mer??? 

Precis som du skriver LillaEko; jag har ingen fysisk ork att aktivera mina hundar på samma vis som tidigare, rätt tröttsamt faktiskt!  Grattis till dina 10 veckor! att det känns så långt kvar när jag snart går in i v28 är ju konstigt dock! 

• missable
    roxylady skrev 2011-10-20 14:03:54 följande:
    Måste bara berätta något roligt :) I natt när jag höll om min sambo så (somnade jag givetvis på en gång).. men han berättade sedan nu på morgonen att bebisen hade legat och sparkat mot hans rygg hur länge som helst hahaha! Sikken buse ;)
    Haha! Vad kul! 
    Cvb skrev 2011-10-20 14:08:18 följande:
    Vad mysigt ! :)
    Vår gosse är mer vild än tam nu i magen.. och hans rörelser känns så mkt mer nu och ibland är dom obehagliga !
    I morse bad jag flera gånger om att han skulle sluta, att han skulle sova istället. Jag kunde helt enkelt inte somna om pga hans rörelser. Och så hade han hicka på det och det gillar han inte, tror jag. Han sparkar som bara den då ! :p 
    Men i övrigt är det supermysigt med dessa rörelser och när sambon får känna det. Hans ögon lyser upp på sånt fint vis då :) 
    Ja ibland är det riktigt otcäkt när de bökar på! 

Hur gör era respektive när dom pratar med magen? Min man han nästan skriker och gärna lite i fasett; Halååå hör du mig, det är Paappaaa.. 
  • missable
    elinson skrev 2011-10-20 14:25:00 följande:
    Ja jag har gjort väldigt klart för min BM att jag inte trivs med gravidkroppen o de begränsningar som det tyvärr medför. Har förlossningsdepression i familjen så det kändes väldigt viktigt att göra klart det tidigt utifall att jag drabbas.

Men jag har en väldigt behaglig barnmorska att prata med, jag tror det är otroligt viktigt att våga säga att det inte är rosa moln hela tiden.
    Ja tror nog att jag vräker ur mig en del, känns dock otroligt skönt att det är fler som känner så! 
    Tack, det värmde =) 
  • missable

Varit hos BM v27 (26+4), hjärtljudet vår lilla flicka låg på 156slag/min. Blodtrycket 95/40 om jag inte minns fel. SFmått 27 cm och sedan förra gången (19/9) har jag gått upp 4 kg! Men hon rynkade inte på näsan, för jag sade förra gången att jag undrar när mina kilon kommer, så då sa hon vänta till nästa gång ! Har totalt gått upp 9 kg nu. 

• missable
    roxylady skrev 2011-10-20 17:36:42 följande:
    Jag har också gått upp 9kg nu. Är i v26(25+5) idag. Har våg hemma och kan inte riktigt hålla mig att väga mig då å då hihi!
    äger inte en våg =) blev dock förvånad att jag hade gått upp så mycket!
    fast iof har ju mitt sf mått ökat med 4 cm! 
  • missable
    roxylady skrev 2011-10-20 20:18:14 följande:
    Ja men jag också!! Trodde inte alls att jag hade gått upp så mkt när jag kikade senast *fniss* Men jag har sett nån kurva på nätet räknat med mitt BMI och då ska jag ha gått upp faktiskt 9kg nu så det stämmer ju :) Ser dock inte var de 9 kilona sitter förutom magen? Haha. Gud vad kul å fått veta att det ökat! Jag har inte fått nått SF mått än så kommer ju inte kunna jämföra med något. Men på Tisdag morgon får jag veta vad jag har nu i alla fall :) Känner du dig tyngre?
    ååh vad var det för sida??? hade varit kul att kolla?! Vad hade du som startvikt om man får frågA?
    Nä inte tyngre, eller jo kankse. känner mig klumpigare, jag fattar inte heller var de 9 kg sitter!  Sen har jag ju så ont i fogarna så det känns som om det är det som gör att jag känne rmig tyngre... men jag har inte svullnat något om fingrarna, kan fortfarande ha min vigselring och andra smycken!
  • missable
    roxylady skrev 2011-10-20 20:55:44 följande:
    Här är den: www.niomanader.se/raknautvikt.asp Dock såg den konstig ut nu när jag kikade på dem med alla å, ä och ö. Men om det ser ut så för dig med så kan du i alla fall se hur mkt pga från din startvikt och din längd du kan gå upp per månad. Rätt intressant faktiskt för det stämde bra på mig. Ligger dock ett kilo under men det stämmer ju ganska bra ändå i med att det var så nära. Pendlade mellan 56-57 innan.. du då?
    Nä jag har faktiskt inte heller svullnat något ännu och kan fortfarande ha min förlovningring med! Men hört att det oftast kommer i slutet av graviditeten. Men det är ju olika för alla. Hoppas man slipper..
    Fan vad fränt, ligger +200gr! HAHA, kändes ju bra att veta på ett ungefär faktiskt! jag pendlade mellan 66-67, vägde in mig på 67,0.JAg hoppas verkligen jag slipper svullna, klart kylan kankse hjälper till?? Har hört att det är lättare samla på sig vatten när det är varmt, vet dock inte om det är sant!
    Vilken bra sida det var för övrigt med!
    Västeråsmamman skrev 2011-10-20 21:01:32 följande:
    Har tillbringat dagen på förlossningen. Blodtrocket var lätt förhöjt när jag kom in och ctg remsan var inte bra.
    Sen har de kollat allt de kan tom gjort mr röntgen. Men alla prover är bra så jag får åka hem imorgon. De vill observera för säkerhetsskull i natt.

När mina barn blir tonåringar och tycker attmamma är dum i huvudet kan jag ta fram pappret med röntgensvaret och visa att jag är normalstörd
    Här tänkt jätte mycket på dig! Skönt att du får komma hem imorn, hoppas natten fortsätter att vara bra! Och att ctg:n förbättras!!!

• missable
    GoodEnough mom skrev 2011-10-20 22:19:38 följande:
    81 dagar kvar till förlossningen och jag har nu klarat av 71% av graviditeten, det börjar närma sig även om det går långsamt :)
    Förresten brukar ni säga att ni gått (som i mitt fall) 28 veckor eller hade ni sagt att ni är i vecka 29?

Sedan vilka järnpreperat använder ni er av? Är det ni använder milt mot magen? Jag vågar inte ta järntabletterna regelbundet för magen blir inget bra då. Blufsaft är det tillräckligt och hur smakar det? (Mina kräkreflexer är enormt rustade).
    Tacksam för alla tips och förslag kring järntabletter :)     
    Gud vad skönt! jag säger att jag är i vecka 27 (26+4) nästan vecka 28...

Jag använder nefirix eller hur det stavas, det är i en kapsel som löses upp först i tunntarmen, så den ska inte påverka för mycket, jag blir (ursäkta infon) lite lös i magen och kan få lite krampkänning när jag måste på toa, men annars är jag nöjd, är rätt hård i magen sen jag blev gravid och har varit orolig för att få förstoppning! Sade dock till BM att jag inte tar de varannan dag som hon ville utan var tredje så kroppen och magen får vila från krampen... 
  • missable
    GoodEnough mom skrev 2011-10-20 22:36:45 följande:
    Kanske dags att säga vecka 29 då istället för 28 (är i v. 28+2).

Tror det är samma som jag har.. men om de fungerar bra för dig kanske det bara är tillfälligt eller graviditeten i sig som gjort mig hård i magen. Får väll ge dem en ärlig chans då :) Och dricka massor!
    ja det tycker jag du definitivt ska säga! 
    Jag tar de på kvällen och äter en apelsin med, plus att jag tar en omeprazol mot halsbrännan jag får av apelsinen! Jag brukar dricka ett halvt glas innan, äta två klyftor, ta tabletten med ett halvt glas vatten till, äta två klyftor och sedan ta omeprazolen med ett halvt glas vatten och sedan två klyftor sen vatten och de sista klyftorna! Bara för att jag inte ska bli hård i magen... vet inte om det är det som gör det, men alltid värt att prova  
Svar på tråden Januaribebis 2012