• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • ccecy
    roxylady skrev 2011-12-30 12:34:47 följande:
    Jo visst kommer det att göra ont alltid.. Men man överlever ju smärtan precis som allt annat
    Andra gör ju det och kan tänka sig göra det igen säger flera så det löser nog sig. Men visst är man rädd för komplikationer men man har ju världens bästa hjälp från barnmorskorna där uppe som kan det mesta får man tänka.  Okej.. ja det är svårt att veta om man vill ha mamma med sig eller ej.. min sambo(barnets far). Visst min mamma står mig mkt nära men känner ändå att nu när det är första gången så får det bli endast vi. Hon kommer att komma så fort som möjligt ändå när allt är klart ändå. Ja 18 dagar går ju fortare än vad man tror.. jag har 28 dagar kvar idag. Känns som att det kommer att rusa iväg när jag väl kommit hem också. Jobbar ju fortfarande men har min sista dag imorgon på fyra arbetstimmar så det känns inte så hemskt jobbigt.

Ja det är svårt det där med andningen.. fick bara andas in å ut kändes det som när man var på föräldragruppen. Men man får nog en hel del tips uppe på fl också kan jag tro? Klart det kommer att lösa sig :)
    Svårt o veta, huvudsaken är väl att ta allt som det kommer! och inte stressa upp sig på vad som kommer hända dom närmaste 30minuterna då man väl är på fl, kvinnor har ju fött barn i årtal före oss, så nog ska de gå bra! och man är säkert lika nervös varje gång antar jag:) jag funderar på att ha mamma med, dock kanske inte inne under hela förlossningen, utan då de känns som att det behövs, och är hon på jobb, så är de bara att köra på själv då! :)  28 dagar går garanterat fort :) Själv har jag varit mammaledig sedan 10.12, bor i finland och här måste mammaledigheten börja senast 30dagar(vardagar, har varit många röda här över jul nu) före beräknat :) Tror ja skall packa BB-väskan klar denhär veckan! :)
  • Moniqe1979

c3c nu har jag iofs väldigt bra kontakt med min mamma så kan ju bara ge åsikter utefter det. Hon var med min första förlossning men av en slump, vi visste tyvär att det barnet inte skulle kommma ut levande och det hade dragit ut på tiden så hon kom in för att min då sambo skulle få chans att gå ifrån och äta lite och ja det föll sig så att hon var kvar när det väl skedde. var ett fantastiskt stöd att ha henne där.
    dock ville inte mannen att hon skulle få vara med nästa gång men gick bra med bara honom med såklart. nu denna gång skall mamma ha sonen så då passar det ju inte att ha med henne men annars ksulle jag faktiskt vilja det.

så har ni bra kontakt så fråga iallafall. eller om du har nån vänninna som förr barn som står dig nära, jag skulle ialalfall inte vilja vara ensam även om jag ju TROR att man får lite mer uppmärksamhet från BM om man inte har någon hos sig...

• ccecy
    Moniqe1979 skrev 2011-12-30 12:45:46 följande:
    c3c nu har jag iofs väldigt bra kontakt med min mamma så kan ju bara ge åsikter utefter det. Hon var med min första förlossning men av en slump, vi visste tyvär att det barnet inte skulle kommma ut levande och det hade dragit ut på tiden så hon kom in för att min då sambo skulle få chans att gå ifrån och äta lite och ja det föll sig så att hon var kvar när det väl skedde. var ett fantastiskt stöd att ha henne där.
    dock ville inte mannen att hon skulle få vara med nästa gång men gick bra med bara honom med såklart. nu denna gång skall mamma ha sonen så då passar det ju inte att ha med henne men annars ksulle jag faktiskt vilja det.

så har ni bra kontakt så fråga iallafall. eller om du har nån vänninna som förr barn som står dig nära, jag skulle ialalfall inte vilja vara ensam även om jag ju TROR att man får lite mer uppmärksamhet från BM om man inte har någon hos sig...
    Beklagar! det är lite det jag sitter o funderar på att det kan bli hemskt tugnt att var ensam, flyttade nu i höstast så min närmaste vän bor 240km + båt härifrån, och hon har två egna döttrar att ta handom, så är lite svårt. därför funderar jag på min mamma, har svårt att öppna upp mig för personer. dock vet jag att min mamma alltid ställer upp, oavsett vad det skulle handla om, därför funderar jag mest på henne! hon har ju född barn, med sugklocka, kejsarsnitt, gått över tiden, och haft en förlossning som tog 5timmar. så hon har ju varit med om många olika förlossningar, vi är 4syskon. Så ska nog prata lite med henne om hon vill komma med, eller kanske hon tar det förgivet redan! :p
  • roxylady
    ccecy skrev 2011-12-30 12:42:20 följande:
    Svårt o veta, huvudsaken är väl att ta allt som det kommer! och inte stressa upp sig på vad som kommer hända dom närmaste 30minuterna då man väl är på fl, kvinnor har ju fött barn i årtal före oss, så nog ska de gå bra! och man är säkert lika nervös varje gång antar jag:) jag funderar på att ha mamma med, dock kanske inte inne under hela förlossningen, utan då de känns som att det behövs, och är hon på jobb, så är de bara att köra på själv då! :)  28 dagar går garanterat fort :) Själv har jag varit mammaledig sedan 10.12, bor i finland och här måste mammaledigheten börja senast 30dagar(vardagar, har varit många röda här över jul nu) före beräknat :) Tror ja skall packa BB-väskan klar denhär veckan! :)
    Jo precis.. känner så jag också. Ja men det är ju så. Men lite nerver kanske är bra att ha? Som tävlingsnerver? hihi
    Ja men det kanske kan vara skönt att ha henne där. Hon vet ju trots allt hur smärtan känns!
    Ja men jag hoppas att det inte går allt för fort. Känns som jag bara har suttit på det här jobbet hela tiden så vill hinna hem och andas ut, sova middag å förbereda mig lite. Okej gud vad lyx!! Då skulle jag isf inte ha behövt jobba mina sista dagar denna veckan om det var som i finland :) Hade väl slutat ännu tidigare. Men har du tagit semester i förtid då eller måste du ta ut fp då?
  • roxylady

Är babyproffsen dyra när det gäller amningsinlägg och bröstvärmare?? Har bara proffsen här som är babybutik.. annars finns bara pop.. men de har väl inget sånt? Eller kan man köpa sånt här på ICA maxi??

• ccecy
    roxylady skrev 2011-12-30 12:54:55 följande:
    Jo precis.. känner så jag också. Ja men det är ju så. Men lite nerver kanske är bra att ha? Som tävlingsnerver? hihi
    Ja men det kanske kan vara skönt att ha henne där. Hon vet ju trots allt hur smärtan känns!
    Ja men jag hoppas att det inte går allt för fort. Känns som jag bara har suttit på det här jobbet hela tiden så vill hinna hem och andas ut, sova middag å förbereda mig lite. Okej gud vad lyx!! Då skulle jag isf inte ha behövt jobba mina sista dagar denna veckan om det var som i finland :) Hade väl slutat ännu tidigare. Men har du tagit semester i förtid då eller måste du ta ut fp då?
    själv har ja varit arbetslös sedan slutet på september, lite tråkigt! inte haft allt för mycke att göra, men dagarna har gått endå! Jag måste ta ut mammapenning, föräldra penningen börjar i april för mig ungefär! :) svårt att förklara http://fpa.fi/in/internet/svenska.nsf/NET/171001102847EH?OpenDocument där är det info om hur det går till här. Vi har även ett system som gör att man får räkna på halvårs inkomst och överstiger den föregående skatte år med 20% gäller det. så även om ja varit arbetslös, eftersom ja hela tiden varit så får ja använda mig av dom dagarna ja varit på jobb dehär året, så kommer jag ha en föräldra peng på ungefär 10000kr i månaden. vilket är skönt kunde varit 4400kr.  blev lite invecklat! lättare o läsa :)
  • PrickenoGrodan
    roxylady skrev 2011-12-30 12:56:13 följande:
    Är babyproffsen dyra när det gäller amningsinlägg och bröstvärmare?? Har bara proffsen här som är babybutik.. annars finns bara pop.. men de har väl inget sånt? Eller kan man köpa sånt här på ICA maxi??

Amningsinlägg (libero och natusan) finns på ica (billigast) och apotek. Bröstvärmare har jag aldrig haft, är det sådana i ull som tvättar?
  • roxylady
    ccecy skrev 2011-12-30 13:02:44 följande:
    själv har ja varit arbetslös sedan slutet på september, lite tråkigt! inte haft allt för mycke att göra, men dagarna har gått endå! Jag måste ta ut mammapenning, föräldra penningen börjar i april för mig ungefär! :) svårt att förklara fpa.fi/in/internet/svenska.nsf/NET/1710011028... där är det info om hur det går till här. Vi har även ett system som gör att man får räkna på halvårs inkomst och överstiger den föregående skatte år med 20% gäller det. så även om ja varit arbetslös, eftersom ja hela tiden varit så får ja använda mig av dom dagarna ja varit på jobb dehär året, så kommer jag ha en föräldra peng på ungefär 10000kr i månaden. vilket är skönt kunde varit 4400kr.  blev lite invecklat! lättare o läsa :)
    Gud vad bra fp ni har  Här får jag bara runt 4000-5000kr i månan om man tar ut 3-4 dagar i veckan.. men de vill ju inte att man ska vara hemma med barnen i det här landet känns det som.. man ska vara überfattig!! Suck.. Men Sverige är väl fattigare än Finland också kan jag tro..
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-12-30 12:56:13 följande:
    Amningsinlägg finns på ica maxi :)
  • roxylady
    PrickenoGrodan skrev 2011-12-30 13:05:31 följande:
    Amningsinlägg (libero och natusan) finns på ica (billigast) och apotek. Bröstvärmare har jag aldrig haft, är det sådana i ull som tvättar?
    Okej! Är dom bra? Så det inte luddar allt för mkt. Hört att tvättbara inte håller riktigt tätt??
    Ja precis! Kan vara bra för oss som får bebbar nu under vintern i fall det blir kallt nu, så man inte får mjölkstockning. Hur är babyproffsens då? Är det helt onödigt att gå in å kika där?