• minneli

Januaribebis 2012

Jag ska söka havandeskapspenning. Om jag minns rätt så kan man inte göra det förrän men har varit på rul och fått moderskapsintyget?

Fick 25% havandeskapspenning förra gången. Jobbar på en småbarnsavdelning med barn som är 1-2,5 år. Den här gången kommer jag få byta med personal från en avdelning med barn som är 2,5- 4 år 2 dagar i veckan, så det blir lite lättare iaf. 

• minneli

Ja det är tydligen svårt för dem på fk att fatta att det är tungt att jobba på förskola, speciellt på en småbarnsavdelning plus att det kan finnas äldre barn som kräver lyft mm. Så det är inte säkert att jag kommer få hp. Men jag har hört några nu som har fått det iaf så förhoppningsvis börjar det ändra på sig.

Kl 10 ska jag till barnmoskan, är så nervös att jag inte kommer få höra hjärtat. Vill ha ett första livstecken! Annars måste jag ju vänta på rul. Dit har jag inte fått ngn kallelse än och jag går in i v.16 imorgon.    

• minneli

Igår gick jag in i v.16 och jag känner bäbisens sparkar mer och mer. Ska verkligen njuta av sparkarna för jag kommer ihåg hur mkt jag saknade dem efter jag fött dottern=) Hade "fantomsparkar" ett bra tag efter förlossningen.

I måndags åkte vi till stugan och vi är fortfarande där, tar det superlungt. Väldigt skönt. På fredag åker vi vidare till Norge och ska campa lite.

När jag nattade dottern nu så slog det mig att det är ju en hel del att planera.. och tiden går ju så fort! Känns som jag hade betydligt mer tid när jag väntade dottern även fast vi typ tokrenoverade vårat hus då.

• minneli

Jag är i v.16 (15+2) och har gått upp 2kg. Jag smörjde magen förra graviditeten och hade inga bristningar förräns i slutet och då kom det en massor... så jag vet inte riktigt om det funkar. Det beror nog en hel del på hur pass snabbt magen växer och hur huden hinner med.. för min mage växte jättefort de sista veckorna.. bara en liten teori=)

• minneli

8 aug ska jag på rul! Då har jag en vecka kvar av semester så jag både längtar och inte längtar dit =)
    En läkare ska göra ultraljudet eftersom jag hade havandeskapsförgiftning förra gången, det känns ju tryggt.

Nu ska vi åka och kolla på en ny säng. Längtar tills jag får sova i en ny säng, känns som det behövs nu!

• minneli

Nu har jag tecknat gravidförsäkring, jag tog länsförsäkringars gravidförsäkring plus precis som förra gången. Märkte även att jag kan få ut en pengar från förra graviditeten... om det nu är inte är försent (fick dotter april 2009) Men jag ska ringa en skadereglerare imorgon och höra. Är ju inte så att det är det första man tänker på efter en förlossning om man kan få ut pengar eller inte från försäkringen!

Kollade på den här sidan och valde länsförsäkringar utifrån det...

http://www.gravidförsäkring.se/jamfor-gravidforsakringar/pris-och-nar-forsakringen-kan-tecknas

• minneli
    Skåne85 skrev 2011-07-18 17:29:22 följande:
    Vad är det för pengar du kan plocka ut då på din dotter ?
    Jag förlorade mkt blod vid förlossningen då moderkakan fastnade och så var jag inlagd på sjukhus några ggr innan förlossningen pga havandeskapsförgifning. Sen vet jag inte om det var ngt mer jag kunde ta ut för, men blodförlusten gav ju lite pengar såg jag iaf.
  • minneli
    zatori skrev 2011-07-18 20:58:49 följande:
    Är det redan dags att välja försäkring alltså?
    Vecka 14 idag! (13+0)

Det beror på vilken försäkring man tar, vissa kan man teckna hela graviditeten och en del efter en viss vecka och så innan en viss vecka... Lika virrigt som försäkringskassan alltså=P
  • minneli
    got2b skrev 2011-07-18 21:08:43 följande:
    Någon om fått åderbråck? Jag har fått ett på vaden. Vad gör man åt det?

Jag har inte fått det men en kompis hade problem men det och hon använde stödstrumpor nästan hela graviditeten. Det förebygger och hennes försvann sen!
Svar på tråden Januaribebis 2012