• minneli

Januaribebis 2012

Hur är era  ryggar? Idag har jag suttit ner väldigt mkt eftersom i varit på begravning och sen fika mm och nu har jag jätteont i ryggen. Vill bara ligga ner. Jag fattar inte hur jag ska kunna jobba sen när semestern är slut om ca en vecka. Jobbar på en småbarnsavdelning så det är ju inte direkt ett lungt arbete.

Idag kände jag första sparken utanför magen!  

• minneli
    Moniqe1979 skrev 2011-08-05 20:42:46 följande:
    jag hade jätte problem sisst med trött/ond rygg och speciellt när jag gått eller setat länge fick enorm hjälp av en såkallad stödgördel typ den översta www.minimundus.se/body_mamma/ivantanstider.ht...#Support%20Belt
    faktiskt refdan börjat ta fram dem igen om jag vet att jag skall vara "elak" mot ryggen e n hel dag. skönt med extra stöd och syns inte genom kläderna.

en liten pinsam fråga är det någon som reagerat på att ni börjat lukta annorlunda/illa ? jag tycker jag luktar strakt både från underliv och under armarna och det även direkt efter att jag kliver ur duschen efter använt tvål etc precis som alltid. vet att jag tyckte att urinet luktade starkt förra ggn jag var gravid men nu tycker jag att jag luktar ÄCKLIGT precis hela tiden och inte hjälper duschtvål elelr deo stanken tränger igenom iallafall

Vilken av dem på sidan är det? Känns som jag vill pröva allt för att slippa det här! Är det den supportbelt som är överst för 109kr? Ska natta dottern nu och jag får köra blöjbyte och allt på golvet tror jag.. inte en chans att jag får henne upp på skötbordet nu.

Jag har inte märkt att jag börjat lukta illa. Men jag tycker att det känns annorlunda i underlivet?! Inte som att det kliar men ändå lite besvärande på ett konstig sätt? Vad kan det vara? Ska försöka komma ihåg att fråga läkaren på rul på måndag. Men svamp ska väl klia? Och vad kan det annars va, vet ju iof att det är mkt som händer därnere så att det kan vara det.. men jag kommer inte ihåg att jag kände såhär förra gången.   

• minneli
    Moniqe1979 skrev 2011-08-05 22:08:01 följande:
    minelli ja den för 109, köpte mina på barnens hus men det är samma produkt ialalfall.

Svamp är det INTE som luktar det har jag haft tidigare (varenda gång jag fått antibiotika sen jag var 11 år INTE kul)  så det känner jag igen, googlat lite och verkar ju tyvär vara NORMALT *suck* vad mycket obehagliga saker som "bara är helt normala" men ändock kan vara skit jobbiga när man är gravid man kan råka ut för.

det där med järnvärde, nu mera tar de ju 2 prov ett i fingret som visr hur mycket man har i blodet just NU hade 134 på inskrivningen vilket anses vara BRA

men det andra som tas i armen som mäter hur mycket man har i kroppens depåer /reserver  anges i 2 siffrigt jag hade 11 och det var tydligen uruselt så blev beordrad tabletter redan i v 8 då (vilket jag IOFS struntat i men laggt in mer järn i min kost istället) vet dock inte vad man BÖR ha...

Då ska jag bara mäta vilken storlek jag ska ha och beställa! Tack för tipset och jag hoppas det lindrar=)
  • minneli
    Jamirl skrev 2011-08-05 21:40:46 följande:
    Man kan få "lite" svamp, men har man mycket så är det ju jättebesvärligt! Jag tog pevaryl för en månad sedan då jag märkte att det smög sig på, brukar få det under grav. Annars kan det ju va att det känns annorlunda pga flytningar osv.

Jag håller med om att man lätt luktar mer illa, duchar jämt Men just under armarna måste jag ha rexona man nu man blir ju mer svettig när man städar, går i trappor nu när man bär på en liten så det är kanske det.

Men behöver man behandla om man har "lite"? Jag har aldrig haft det så jag vet inte hur det ska kännas men jag antog att det ska klia. Och annars är det bara att köpa pevaryl receptfritt på apoteket?
  • minneli

Jag har knappt försökt känna livmodern, förstår inte riktigt varför man måste göra det? Iaf så visade barnmorskan vart den var när jag var där för några veckor sedan.

Idag är sambon borta och min dotter får vara med sin farmor och farfar för jag har fortfarande fruktanstvärt ont i ryggen. Jag har beställt sånt stödbälte som jag fick tips om tidigare i tråden. Men man blir verkligen handikappad av att ha så ont i ryggen.

Imorgon är det äntligen dags för rul för mig så jag hoppas ryggen är bättre. Jag måste även bestämma mig om jag ska ta reda på kön eller inte, sambon vill så det lutar väl åt det.     

• minneli

10.30 imorgon är det äntligen dags för rul. Men nu är jag jättenervös... samtidigt som jag vill dit nuuuu! Kommer nog inte sova mkt inatt!

Jag måste fråga om min rygg då också, det är ju en läkare som ska göra mitt rul (pga att jag hade havandeskapsförgifnting förra gången) så jag borde väl kunna ta det med henne?  

• minneli
    shadowstorm skrev 2011-08-07 17:46:44 följande:
    ska ni ta reda på vad som bor därinne om de ser eller hemlis?

Jag måste bestämma mig ikväll, sambon vill ta reda på det och det lutar åt att det blir så. Mycket för att det känns lättare att förbereda dottern och prata om att det ligger en lillasyster/lillebror i magen. Men.... deadline innan jag går och lägger mig =D
  • minneli
    shadowstorm skrev 2011-08-07 18:23:33 följande:
    vad tror du själv? :)

Jag tror jag har bestämt mig nu för att kolla kön. Bara för det kommer det väl inte synas eller så vill läkaren inte säga! =P

Jag har inte fått ngn känsla på vad det är för kön på bäbisen. Förra gången trodde jag att det var en kille innan ultraljudet och då var det en tjej. Och nu känns det konstigt om det inte är en tjej eftersom det var förra gången..haha. Så jävla spännande... och samtidigt läskigt, man kan ju få höra dåliga nyheter också. Nervigt.  
  • minneli

Nu sitter jag och väntar på dotterns farmor som ska vara barnvakt medan vi är på rul!

Vi ska använda det babyskydd (brio) som vi hade till dottern med bas till. Superbra! Fint också, med turkost tyg =P
    Skulle inte kunna tänka mig ett babyskydd utan bas. Så lättsamt =) Men det går ju bra när man ska flytta mellan bilar =) 

Hon använde det tills hon var 1 år. Då vägde hon bara strax över 8kg med hon var för lång för det och det var ändå så tung att bära. Nu har hon en bilbarnstol bakåtvänd från brio.

Ahhh, nu kommer barnvakten =D

• minneli

Nu är vi tillbaka från rul och det gick åt helvete. Kommer förmodligen lämna den här tråden. Det var alldeles för lite fostervatten och bla bla bla. Orkar inte skriva allt nu men vi måste åka till trondheim imorgon för en second opinion. Fick nytt bf datum, 8 jan, mammas födelsedag. Men det är ju typ 1% chans att det kommer ske. Kurator och allt är redan inkopplat. Och jag kommer troligtvis få föda fram bäbisen på typ fredag. Vet inte riktigt vart jag ska vägen nu.

• minneli
    harmonihalsa skrev 2011-08-08 14:37:03 följande:
    Glömde fråga dig, hade bebisen växt som den skulle nu? Jag är ju en sådan människa som vägrar tro det värsta..

Ja bäbisen hade växt som den skulle. Den sparkar ju på och så så jag trodde att allt var som det skulle.
  • minneli

Tack allihopa, jag skriver mer när jag vet men enligt läkaren skulle vi inte ha så stora hopp. Vill helst bara hoppa fram några veckor och ha allt gjort =(

• minneli
    Moniqe1979 skrev 2011-08-08 14:35:15 följande:
    Åh nej minelli beklagar det besked ni fått och håller alla tummar för att  de i trondheim skall säga att nej allt är bra. Vet ju själv hur Kaotiskt livet blir efter ett besked som erat fick dåliga besked vid RUL första ggn jag var gravid och den gossen fick lämna oss i v 20+2, man tror det inte när man är mitt uppe i det, men man överlever, man lär sig med tiden att leva med sorgen och saknaden efter det barn som inte fick stanna kvar. många kramar till er Pm:a mig om du vill prata med någon som genomgått hela cirkusen med extra kontroller sömnlöshet oro mm men som sagt jag önskar verkligen att det finns en framtid för erat frö i magen!

Tack! Kanske pmar dig sen då!
  • minneli

Hej allihopa och tack för erat stöd!

Nu är vi hemma och det gick som förväntat. Bäbisen har inga njurar och därför bildas inget fostervatten och utan fostervatten utvecklas lungorna dåligt. Läkaren kunde endast hitta binjurarna. Men det ver verkligen en bra läkare och tydligen en riktigt bra sådan också när jag läste om honom. Iaf så var han riktigt peppande i eländet.
    I sverige är det bara möten på fredagar som godkänner aborter, så jag måste vänta tills dess. I norge har de sådana möten hela tiden så att man ska slippa vänta.
     Det blir ganska långa timmar att vänta... 
    Det jag är mest rädd för är att jag måste föda ut barnet. Riktig mardröm.  Men så fort jag känner mig okej så tänker vi pröva igen och denna gång KRÄVER jag ultraljud så tidigt som bara möjligt. Och nu har det ju verkligen ingen anledning att neka mig det.      

• minneli
    harmonihalsa skrev 2011-08-09 21:15:05 följande:

Tänker på er. Bebisens själ kommer säkert igen till er. Jobbigt med byråkratin med att inte läkaren kan besluta det eller att det kan gå fortare. Klart ni ska be om tidigt ultraljud nästa gång, vet inte när man kan se organen.

Styrkekramar till er från oss.     

Jag frågade läkaren idag och han sa att man med vul kan se organen i v.12, så det är iaf 8 veckors mindre väntetid.

Tack alla för allt stöd! 
  • minneli

Rara S> Jag förstår hur du menar. Med dagens teknik slapp jag iaf gå hela graviditeten, har halva gått och man mår såhär, hur ska man då må om man går hela och inte tror att något är fel. 

Men nu är det långa dagar... helt otroligt vilket kasst stystem vi har i Sverige. Man hinner ju bryta ihop x-antal ggr, istället för att få det gjort och kunna bearbeta det från andra  håller. Och slippa ´känna alla sparkar! 

• minneli
    Västeråsmamman skrev 2011-08-10 10:25:16 följande:
    Minelli en dum fråga men hur länge kan bebisen leva i magen utan njurar?
    När men svärfar dog för 3,5 veckor sedan så la njurarna av på slutet. Efter ca 15-20h när det var konstaterat somnade han in.
    Lider så med er att ni måste vänta så länge på det formella beslutet.
    Önskar så att den Gud jag tror på kunde göra ett under i ert fall. Stor kram igen

Jag vet faktiskt inte, men när de är såhär små är väl inte lungorna färdigutvecklade och så. Men eftersom man först tar två tabletter som stryper moderkakans funktion så borde inte barnet leva när det kommer ut.
  • minneli

Hej allihopa!

Tänkte bara berätta att jag födde en liten änglatjej som heter Ayla i måndags. 

Hoppas det går bra för er alla så tjuvkikar jag in här lite och berättar förhoppningsvis när jag är gravid igen.

Kramar      

Svar på tråden Januaribebis 2012