Inlägg från: Velociped |Visa alla inlägg
  • Velociped

Januaribebis 2012

ccecy skrev 2011-12-20 11:44:52 följande:

Har ni några tips på vad man ska ta med till bb? ;) menar kläder till mig o bebis är ju ganska självklart men såhär saker som kan vara bra o ha, men som man kommer på först sedan att man kunde behövt ta med ! :)

Jag har förstått att amningsinlägg kan vara trevligt att ha, såväl som amnings-bh. Sina mest slitna trosor, har jag också fått som tips att man bör packa... (tydligen finns det en risk att de inte är så fräscha sen...) ;) Lypsyl och nässpray är två saker som också fått lov att följa med, man kan visst bli väldigt torr om läpparna av lustgasen.

Sen har jag självklart packat ned hygienartiklar till oss, ett korsord, lite godis, en morgonrock, tjocka strumpor, telefon (kamera) och laddare...

...och blodgrupperingen! :)
  • Velociped
    ccecy skrev 2011-12-20 11:57:55 följande:
    Jo amningsinlägg har jag inhadlat :D men sedan funderat ja om de kan vara bra o ha "amingsnapp" eller va de heter ifall man får mycke sår och sådär sedan. Har en kompis som använde sådan och hon tyckte de underlättade :)  Oh lypsyl ska ja införskaffa då också! :)  ja funderar vågar man ta med sin bärbara dator ? :)
    Jag har valt att inte köpa någon amningsnapp innan då jag har hört att det kan vara värt att försöka utan, även om man får ont, då det kommer gå över. Med napp riskerar man visst att lära barnet att ta feltag...? (men detta är mitt första barn så allt är bara inhämtade information... det sista sades dock av bm på vår föräldrautbildning). Däremot har jag packat ned en bröstvårtskräm som ska hjälpa dem att inte spricka.

Vi har funderingar på att ta med datorn och se film på den... men jag känner mig lite tveksam, dels är det stöldbegärligt och dels blir det mycket att släpa på.
  • Velociped
    ccecy skrev 2011-12-20 12:27:56 följande:
    Okej, då kanske de är värt att försöka utan först då iaf! :)  så får de inköpet vänta lite. för min bm sa nog att dom hjälper, sen bad hon att få titta på mina bröstvårtor o sa att de borde gå riktigt fint utan också! så antagligen kan man ta till dom när de verkligen är problem då :D är mitt första barn också :)  Jag har ju ingen partner som följer med till bb, därför funderar ja på att ta med datorn, ifall de blir långdraget o sådär :)
    Datorn kan nog vara jättebra som tidsfördriv, men tänk bara på att du kanske inte kommer kunna hålla den under uppsikt hela tiden. Tyvärr sker det en hel del stölder på sjukhus (vet dock inte hur vanligt det är på just bb). :)
  • Velociped
    ccecy skrev 2011-12-20 12:46:02 följande:
    Här är åtminstone förlossnings avdelningen en stängd avdelning, med bb vet ja inte, men kan mycket väl hända att den också är stängd men tanke på hur strikta besöks tider dom har där :p
    Då kanske det fungerar... :) När har du bf, om jag får fråga?
  • Velociped
    ccecy skrev 2011-12-20 13:00:25 följande:
    Jag har bf först 17.1 kan lika väl hända att de är ennu senare egentligen, men blev flyttad från 26.1 till 17.1 på ultraljudet i v 18, :) Men nu får ja springa på massa TUL då bebis vikt inte passar in på veckan jag är i :p  När har du bf ? :)
    Den 19/1, så nästan samtidigt. :) 
  • Velociped
    GoodEnough mom skrev 2011-12-20 16:41:51 följande:
    Var hos barnmorskan idag.
    Blodtryck: 120/75, puls 120 :O
    Flj: 145
    SF-mått: 35 och ligger nu lite över normalkurvan
    Vikt uppgång: 14kg

Liten ligger fortfarande fixerad och låg långt ned enligt barnmorskan som mumlade något om bebis innan nyår, men vi får väll se ;) 

Vilken vecka är du i? Hade också sf-mått 35, men det är normalkurvan för mig, skrutten ligger långt ned och fixerad men min bm sa inget om tidig leverens...?
  • Velociped
    GoodEnough mom skrev 2011-12-20 17:03:58 följande:
    Jag är i vecka 37+0 idag :) Bm sa att det var lite över, men hon kanske menade att jag bara höjt min egen kurva. Hur har du legat innan på SF-måttet? Vilken vecka är du i? Jag tror bara min BM ville berätta att möjligheten fanns att det blir detta året eftersom hon låg så långt ned..  och eftersom jag har en massa sammandragningar, vissa kvällar är de regelbundna och håller på ett par timmar så att jag tror att det är dags! :)   
    Jag har legat på övre kurvan hela tiden. Är i vecka 35+4 nu så har ju egentligen långt kvar...
  • Velociped
    GoodEnough mom skrev 2011-12-20 17:23:32 följande:
    Oki, men vad är din lill* beräknad att väga vid BF eller ni har inte gjort något TUL? Nja, det beror på hur man ser det.. Vecka 37 räknar min BM till fullgången och att det är helt normalt med förlossning mellan vecka 37-42 och i vecka 37 är du ju snart :D
    Nope, inget TUL och har ingen aning om vikten... Däremot sa bm idag när hon klämde på mig att det nog inte var någon "jättebebis" iaf, trots att jag låg på övre kurvan. Ja, 37+0 skulle ju vara precis vid årsskiftet... :P Men borde man inte räkna 38+0 till 42+0 som normalt?
  • Velociped
    Velociped skrev 2011-12-20 17:29:02 följande:
    Nope, inget TUL och har ingen aning om vikten... Däremot sa bm idag när hon klämde på mig att det nog inte var någon "jättebebis" iaf, trots att jag låg på övre kurvan. Ja, 37+0 skulle ju vara precis vid årsskiftet... :P Men borde man inte räkna 38+0 till 42+0 som normalt?
    Nej, nu tänkte jag ju fel... 37+0 stämmer ju. :)
Svar på tråden Januaribebis 2012