Inlägg från: Velociped |Visa alla inlägg
  • Velociped

Januaribebis 2012

Caradan:

Nej, inte riktigt så - jag ringde FK och frågade specifikt om hur stor glappet fick vara mellan tjänstledighet (i mitt fall) och studier... jag skulle ha två veckors "ledigt" emellan. På FK sa de klart och tydligt att om tiden mellan anställning och CSN-studier underskred 3 månader så var det ingen fara.

Vilket ju var väldigt skönt... Vill ju gärna ha kvar min fina sgi när bebisen kommer i januari. :) 

• Velociped

Angående sparkar.

Jag är i vecka 21 (20+3, tror jag) och har känt rörelser i minst en månad. Tydliga sparkar sedan ca 3 veckor och sedan den 25 har jag kunnat känna det utanpå magen. Det är ett nästan konstant liv därinne, så att jag ibland hoppar högt!

Men... min mamma berättade att hon inte kunde känna något ALLS förrän vecka 20 med första barnet, och utanpå ingenting på väldigt många veckor efter det. 

Jag är ganska mycket rundare än vad min mamma är så min slutsats är att det där måste vara otroligt individuellt. Sparkarna lär dock komma! :)

• Velociped

Cara

curiosa skrev 2011-09-04 12:13:44 följande:
    Det svaret har jag inte fått men iofs så började jag att plugga augusti förra året och var klar i år och efter det arbetslös. Så det kanske har med det att göra?
    Jag vet inte vad ditt svar berodde på exakt, men min situation var som följer:

Fast anställning sedan flera år. Sjukskriven sedan mars. Begärt tjänstledigt from 22 augusti för studier. Får alltså ett glapp mellan tjänstledigheten (dock fortfarande anställd, men det spelade ingen roll) och studierna med ca 7 dagar.

Jag ringde FK för att specifikt fråga om jag behövde ändra så att det inte gick en enda dag mellan arbetet och studierna och fick till svar att regeln gäller om man är utan anställning i upp till 3 månader. :)

Men jag råder alla som är osäkra att ringa FK och fråga om sitt specifika ärende. De har faktiskt förvånansvärt kort telefonkö nu för tiden. :) 
  • Velociped
    partouze skrev 2011-09-04 13:39:55 följande:
    Måste fråga . Väntar mitt första barn och är nu i vecka 22! När ja låg i sängen nyss kände jag hur magen blev hård (livmodern) , de gjorde inte ont och de släppte rätt snabbt . Var de en sammandragning? Isf är det farligt att ha de redan nu med första barnet?
    Min mage blir omväxlande stenhård och mjuk som kola beroende på hur bebisen rör sig. Ibland är det ett himla rullande där inne... :)
  • Velociped
    Cvb skrev 2011-09-04 14:55:32 följande:
    Vilken tur att jag började skolan 2 dagar innan sista arbetsdagen ! Jäklar va nervös jag blev innan jag kom på det..
    Undrar varför dom ska krångla till det jämt ! Alla är inte kapabel till att jobba när man väntar barn, är det inte en helvetisk foglossning så kan det ju vara något annat som gör det näst intill omöjligt att jobba.
    Hoppas det löser sig för dig ! Och jag hoppas det inte blir nå krångel för mig också... =/ 
    Nu verkar ju din situation ligga en bit bakåt i tiden men läser gärna mitt svar till Caradan här över. Jag tycker faktiskt att Försäkringskassan har varit riktigt resonliga i den här frågan. :)
  • Velociped
    tvillingen skrev 2011-09-04 15:58:46 följande:
    Så de betyder att jag kan räkna med min SGI?
    Jag tror att du behöver ha arbetat under sammanhängande sex månader, eller under återkommande perioder stora delar av året. Men detta är min gissning. 

Jag vet inte hur länge du har jobbat nu?

Mitt förslag är att du ringer till Försäkringskassan, deras telefonkö är inte alls så lång nu för tiden och man kan ställa alla möjliga frågor. :)

• Velociped
    LillaEko skrev 2011-09-07 08:20:46 följande:
    Tänkte också på att det bara var 4 månader kvar igår :) så bara 3,5 till jul ;)

Usch, har en sådan fruktansvärd hosta, känns som jag ska hosta upp bebis när jag tar i :(
    Jag nyser väldigt mycket, långt mycket mer än jag gjorde innan jag blev gravid. O.o 

Igår kom det en sån där riktig överraskningsnysning som var rejäl och det kändes som om  hela livmodern drog ihop sig och det "högg till" lite... Fy bubblan vad äckligt det var. :( 
  • Velociped
    roxylady skrev 2011-09-07 09:22:41 följande:
    Jag har haft lite värk i livmodern senaste dygnet. Har inte haft det på nästan två månader nu. Har ni också det nu igen? Det gör inte ont men man är öm. Kände det även när sambon bara lade handen på.
    Jag hade väldigt mycket växtvärk de första ca 8 veckorna men sen släppte det. Nu värker det igen, särskilt i underkant av livmodern. Min teori är att det börjar bli tungt nedåt och därför tynger extra just där. Pratade med Bm igår om det och hon menade att det inte verkade vara något konstigt alls.
Svar på tråden Januaribebis 2012